Oululainen TaikaBox ry yhdistää taiteilijat, teknologian ja yritykset – tuloksena uusia innovaatioita
Tänä vuonna tapahtumapaikkana oli Pikisaaressa sijaitseva Proto – Pohjois-Suomen muotoilijat ry:n uusi showroom. Kuvat: Peetu Haipus
TaikaBox ry:n taiteelliset johtajat Tanja Råman ja hänen puolisonsa John Collingswood järjestivät syyskuun lopussa jo seitsemättä kertaa Oulu Dance Hack -tapahtuman, jossa eri kulttuuri- ja teknologia-alojen osaajat pääsivät hyppäämään oman mukavuusrajan ylitse ja ujuttautumaan toisille aloille.
”Meidän tavoitteemme on tuoda ihmisiä yhteen, kannustaa heitä työskentelemään kokeellisesti, ja sitä kautta inspiroitumaan sekä luomaan uusia yhteistyökuvioita”, Råman sanoo.
”Työskentelyn tarkoituksena on myös tulla samalle tasolle. Luovutaan oman alan ammattitermeistä, opetellaan puhumaan samaa kieltä ja kuuntelemaan toisiamme”, hän jatkaa.
Ensimmäistä kertaa mukana oli myös Oulu Sound Hack -tapahtuma, jossa eri musiikkialojen toimijat pääsivät tutkimaan uusia tapoja tuottaa ääntä.
”Tämän viikon pohjalta voi jo todeta, että tämä on toimiva konsepti myös musiikin- ja äänitaiteen tekijöille. Myös yhteistyö Dance Hackin kanssa toimii eritäin hyvin”, toteaa tapahtuman tuottaja Jussi Alaraasakka.
Taide apuna tuotekehityksessä
Oulu Dance Hack on toiminnan alusta saakka keskittynyt liikkuvan kehon ja teknologian yhdistämiseen. Vuosien varrella taiteilijat ovat työskennelleet muun muassa robotiikan, älyvalaistuksen sekä hyvinvointiteknologian parissa.
”Haluamme tarjota yrityksille mahdollisuuden tulla testaamaan omia tuotteitaan erilaiseen ympäristöön kuin tavallisen tuotekehittelyprosessin aikana tehtäisiin”, kertoo Råman.
”Yrityksen kannalta ajatellen tuotekehitys on suoraviivaista, kun taas taiteen tekemisessä avataan mahdollisuudet laajaksi. Kun tekee hommia luovien ajattelijoiden kanssa, voi nähdä oman tekemisen uusin silmin”, hän jatkaa.
Taiteellisen työskentelyn avulla yritysten on mahdollista testata myös tuotteiden kestävyyttä.
”Taiteilijat käyttävät tuotteita hyvin eri tavalla kuin yritys on ehkä kuvitellut niitä käytettävän. Viime vuonna tanssijat pitivät päässään peruukkeja ja tänä vuonna stressitestauksessa ovat Proton suunnittelija Päivi Aholan mekot”, sanoo Råman.
”Taiteilijat voivat auttaa hahmottamaan, kuinka tuotetta voi jatkokehittää. Voimme antaa myös tietoa siitä, miltä se tuntuu ja millainen suhde kuluttajalle syntyy tuotteeseen”, Råman jatkaa.
Taidot yhteen
Tänä vuonna residenssiviikolle kokoontui yli kaksikymmentä osallistujaa: neljä tanssitaiteilijaa, kuva- ja valokuvataiteilija sekä useita musiikin tekijöitä. Oulun yliopiston Fab Lab oli toiminnassa mukana jo toista vuotta ja Kulttuurivoimala toimi Sound Hackin taustaorganisaationa.
Tiiviin viikon aikana jokainen pääsi tutustumaan vapaasti kokeillen toistensa osaamisalueisiin.
Oululainen kuvataiteilija Kaija Hinkula toi mukanaan visuaalisia elementtejä, värejä ja muotoja.
”Muut ovat tuoneet kokonaisuuteen mukaan liikkeen, valot ja äänen. Visuaalisuus heräsi esiin eri tavalla ja toi uusia ulottuvuuksia”, taiteilija kertoo.
Toiminnan kansainvälistyminen
Råman ja Collingswood ovat kehittäneet Dance Hack -toimintaa jo vuodesta 2016 alkaen. Toimivaa metodia on nyt aika lähteä lanseeraamaan ulkomaisten yhteistyötahojen käyttöön.
”Meillä on kolme kumppania Romaniassa, Unkarissa ja Ruotsissa. Heidän kanssaan on tarkoitus jatkokehittää toimintaa ja saada siihen eurooppalaista ulottuvuutta”, kertoo Råman.
”Dance Hack on osa Oulu 2026 ohjelmistoa. Olemme kehittämässä siihen isoa yhteistyöhanketta, jonka puitteissa saataisiin Ouluun esille kaikkien ulkomaisten kumppaneiden teokset”, hän jatkaa.
Myös musiikin saralla katseita on luotu kansainväliseen suuntaan, unohtamatta kuitenkaan paikallisuutta.
”Unelma Sound Hackin suhteen on tehdä kansainvälistä yhteistyötä taiteilijoiden kanssa. Olisi hienoa
saada mukaan myös teknologiakumppaneita sekä musiikki- ja äänilähteitä tuottavia korkeateknologian- tai ohjelmistoalan tekijöitä”, Alaraasakka visioi.
”Haluan ehdottomasti pitää toiminnan myös paikallisella tasolla. Marginaalisemman elektronisen musiikin ystävänä ja tekijänä toivoisin Ouluun vahvempaa yhteistyötä eri toimijoiden välille, jotta saataisiin tyylille laajempaa tietoisuutta”, toteaa Alaraasakka.