OSAO valmistautuu Suomen ensimmäisen vetyrekan hankintaan opetuskäytössä

Vety on yksi lupaavimmista energialähteistä raskaan liikenteen ympäristöystävällisissä vaihtoehdoissa. Se tarjoaa pitkän toimintamatkan, nopean tankkauksen ja nollapäästöt. Kuva: Johanna Pelkonen, OSAO

Uutiset

Julkaistu: Kirjoittaja: Marjaana Komi/OSAO/Mun Oulu

Jaa sosiaalisessa mediassa:

OSAO valmistautuu parhaillaan hankkimaan opetus- ja tutkimuskäyttöön Suomen ensimmäistä vetyrekkaa, joka jättää taakseen vain vesihöyryä. Oppilaitoksen tavoitteena on edistää vetyrekkainvestointia tämän vuoden aikana ja kun vetyrekka saapuu OSAOlle, se otetaan heti aktiiviseen käyttöön osana oppimisympäristöjä ja opetusta.

Vetyrekan hankinnan suunnittelu on osa Vihreän siirtymän edistäminen koulutuksessa -hanketta, jonka kautta investointi myös toteutetaan. OSAOn koordinoimassa hankkeessa osatoteuttajina toimivat myös Oulun ammattikorkeakoulu ja Oulun yliopisto. Hanke on Euroopan unionin osarahoittamia ja lisäksi tukijana on Oulun kaupunki.

Oulun yliopisto suunnittelee ja toteuttaa kenttäkokeita, jotka auttavat arvioimaan rekan suorituskykyä ja taloudellisuutta Suomen vaativissa olosuhteissa. Tulokset ja käytännön opit jaetaan yhteistyökumppaneille ja hyödynnetään oppimisympäristöjen kehittämisessä. Tämän lisäksi rekan toimivuutta seurataan tarkasti tutkimus- ja kehitysnäkökulmasta.

Vaativat pohjoisen olosuhteet

OSAO on jo käynyt keskusteluja vetyrekkavaihtoehdoista suurimpien valmistajien kuten Toyotan, Volvon ja Scanian kanssa.

”Tällä hetkellä keskitymme selvittämään, mitkä markkinoilla tarjolla olevista rekkatyypeistä vastaavat parhaiten tarpeitamme Oulun ja Pohjois-Suomen vaativissa olosuhteissa. Laajat yritys- ja yhteistyöverkostot antavat meille arvokasta tietoa, jonka pohjalta voimme tehdä harkittuja ja perusteltuja päätöksiä. Tällä huolellisella arvioinnilla varmistamme onnistuneen kilpailutuksen”, hankkeen valmistelijat muotoilevat.

Saatavuus on yksi haasteista

Vety on yksi lupaavimmista vaihtoehtoisista energianlähteistä raskaan liikenteen saralla. Se tarjoaa pitkän toimintamatkan, nopean tankkauksen ja nollapäästöt. Vetyajoneuvoilla on potentiaalia mullistaa kuljetusala erityisesti alueilla, joissa pitkät etäisyydet ja raskaiden kuormien siirtäminen ovat arkipäivää. Oulussa vety nähdään ratkaisuna, joka tukee sekä alueellisia että kansainvälisiä ilmastotavoitteita.

Vety tarjoaa myös sekä taloudellisen että strategisen edun niille logistiikkayrityksille, jotka haluavat hyödyntää päästöttömyyden kasvavaa markkina-arvoa.

Yksi haasteista on vedyn saatavuus. Ratkaisuksi tähän keskustellaan väliaikaisten siirrettävien tankkausasemien mahdollisuudesta, kunnes Oulun alueelle rakennetaan pysyvää infrastruktuuria vuonna 2026. Lisäksi mobiilin vetytankkausaseman rakentamiseksi Ouluun on jätetty erillinen hankehakemus Oulun yliopiston toimesta. OSAO pyrkii myös siihen, että vetyrekka toimii testialustana vedyn jakelujärjestelmien kehittämiselle Oulussa.

Kirjoittaja on hankkeen projektipäällikkö OSAOssa. Alkuperäinen blogi aiheesta löytyy tämän linkin takaa.