Maalikauppa digitalisoituu palvellakseen entistä paremmin

Ensiluokkainen asiakaskokemus on Väripolarin toiminnassa ykkössijalla myös digitalisaation aikana. Kuvassa yrittäjät Petteri Jurvelin ja Harri Junnila. Kuvat: Tero Suutari

Uutiset

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Harri Junnilan ja Petteri Jurvelinin syyskuussa 2015 ostama Väripolar on ”kolmen kivijalan” erikoisliike: valikoimasta löytyvät automaalit, terästeollisuuden maalit sekä puuteollisuusmaalit. Yritysasiakkaita ovat muun muassa automaalaamot, konepajat ja puusepänliikkeet.

Yrittäjien suunta on ollut alusta asti selvä – suuntaviivat vuonna 1982 perustetun liikkeen kehitykselle piirrettiin ensimmäisessä liiketoimintasuunnitelmassa.

”Perinteikkäällä alalla asiat tehdään kivijalan kautta samalla tavalla kuin 30 vuotta sitten. Me haluamme muovautua moderniksi palvelutaloksi ja olla edelläkävijä digitaalisten työkalujen hyödyntämisessä”, sanoo Harri Junnila.

”Liikkeelle lähdetään perusasioista, kuten kassa- ja toiminnanohjausjärjestelmien päivityksestä sekä viivakoodinlukijoiden käytöstä. Kassakoneemme on edelleen perinteistä mallia ja vielä kolme vuotta sitten käytimme faksia”, hän naurahtaa.

Väripolar haluaa toiminnan kehittyessä myös opettaa asiakkaita hieman uusille tavoille.

”Osa Väripolarin asiakkaista on perinteikkäitä pajoja tai puuseppiä, joiden kanssa haluamme jatkossakin toimia vanhaan malliin. Muutokset vievät aikaa, emmekä ole puhelimesta tai sähköpostista luopumassa. Sukupolvet kuitenkin vaihtuvat yrityskentälläkin ja pikkuhiljaa ymmärretään enemmän digin päälle”, Junnila tietää.

Muutosten myötä liikkeen parin tuhannen nimikkeen varastonhallinta ja tilausprosessi nopeutuvat. Samalla asiakapalvelu tehostuu.

”Haluamme rohkaista myös perinteiseen tyyliin toimivia automaalaamoasiakkaitamme avullamme kehittämään toimintatapojaan tavarantoimitusten suhteen hissuksiin modernimpaan ja sulavampaan suuntaan”, Junnila ajattelee.

Verkkokaupasta jakeluautoon

Liiketoimintasuunnitelman mukaisesti Väripolarilla on viimeisen viiden vuoden aikana päivitetty logoa ja brändiä sekä uusittu nettisivut. Näinä päivinä avataan verkkokauppa. Yrittäjille oli tärkeää säilyttää siinäkin rento ote ja oman tekemisen leima.

”Verkkokauppa on vanha juttu isossa kuvassa, mutta meidän konseptillamme alalla uusi. Halusimme tehdä sen kunnolla: kaikki tuotteet on itse kuvattu ja tekstit itse kirjoitettu. Kauppa on meidän näköisemme, palveleva ja looginen ostoskokemus”, Junnila kuvailee.

Verkkokaupan perustamisessa oli iso työ, mutta koronakevään aikana laitettiin niin sanotusti kaasu pohjaan.

”Jatkokehitettävää löytynee alkuvaiheessa, mutta meille on iso juttu, että saamme nyt kaupan pystyyn”, Junnila sanoo.

”Kaikkea emme tietenkään pysty kertaheitolla tekemään ja olemme lähteneet ihan perusteista liikkeelle, jotta saadaan infra ensin toimivaksi. Verkkokaupassakin pyrimme kuitenkin tekemään palvelun mahdollisimman helpoksi myös kuluttajalle”, Petteri Jurvelin jatkaa.

Kevään poikkeustilanne on muuttanut liikkeissä asiointia ja myös Väripolar on saanut jalkautua yritysasiakkaiden pariin. Osa toimintamalleista muuttunee pysyvästi.

”Jos asiakas ei tule meille, me menemme asiakkaan luo. Pian käytössämme on digitalisoitu jakeluauto pakattuna täyteen tavaraa, jonka tiedämme liikkuvan. Viivakoodien ja langattomien yhteyksien avulla voimme helposti ylläpitää asiakkaittemme varastoja”, Junnila visioi.

Alalle uuden konseptin lanseeraavan palveluauton toivotaan olevan käytössä jo tulevana syksynä. Autolla palvellaan niin automaalaamot kuin konepajat.

”Se on kuin moderni versio entisaikojen myymäläautosta – nyt suunniteltuna yritysasiakkaille.”, Junnila miettii.

”Kivijalka pitää silti olla ja se säilytetään, mutta pyrimme modernisoimaan kaikkea ympärillä olevaa, joka ei välttämättä tavalliselle ihmiselle näy”, hän jatkaa.

Limingantullissa sekoittuvat sävyt erikoisempiinkin kohteisiin, kuten eduskunnan oviin.

Kaiken takana on asiakas

Poikkeuksellinen kevät on näkynyt myös Väripolarin tiskin takana. Ihmisillä on ollut enemmän aikaa käydä asioilla.

”Pikkuisen ollaan ehkä tavallista aikaisemmassa, vaikka normaalioloissakin meille tulee aina kiireempi kesää kohden. Kun kelit lämpenevät, vene- ja autoharrastajat heräilevät koloistaan ja ihmiset pystyvät tekemään kotona enemmän asioita. Myymälätoimintamme kuluttaja-asiakkaiden osalta on tosin muutenkin koko ajan kasvussa”, Junnila kertoilee.

Maalaukseen liittyvät tarvikkeet ja neuvonta ovat tärkeä osa Väripolarin palvelua.

”Niin sanottu rautakauppapuoli ei ole oikein meidän juttumme ja kilpailua sillä saralla kyllä ympärillä riittää. Olemme pyrkineet alusta asti erikoistumaan ammattimaalaukseen, mutta palvelemme toki kuluttaja-asiakkaita samalla tavalla myös opastaen ja neuvoen”, Jurvelin lisää.

”Paljon puhutaan kivijalkaliikkeiden ahdingosta verkkokaupan puristuksessa. Itse pyrimme luomaan sellaisen asiakaskokemuksen, että kuka tahansa uskaltaa meiltä myös paikan päältä maalin hakea ja vaikkapa maalata autonsa itse”, hän jatkaa.

Asiakaspalveluun pohjaa myös tulevan jakeluauton idea. Siinä tarkoituksena on kuitenkin tehdä palvelu mahdollisimman näkymättömäksi asiakkaalle.

”Menen itse viivakoodinlukijan kanssa paikan päälle ja hoidan varaston ajan tasalle niin, että asiakkaan työt eivät keskeydy. Tähtäämme siihen, ettei automaalaamo- tai konepajayrittäjän tarvitse keskittyä muuhun kuin omaan työhönsä. Silti tavaraa riittää ja laskutus pelaa”, Junnila selittää.

Väripolarin yrittäjät ovat vakuuttuneita, että jalkautuminen on päivän sana. He myös uskovat, että asiakkaat alkavat pian ymmärtää uusien palvelumuotojen päälle, vaikka tavarantoimittajiakin saa vielä opettaa uusille tavoille. Suunnitelmat voivat kuitenkin toteutua monessa tahdissa.

”Olemme aika pieni yritys, ja tämän kokonaisuuden toimimiseksi pitää tehdä mittavia muutoksia. Haemme ELY:ltä kehitystukea, ja pystymme viemään kaiken läpi paljon nopeammin, jos saamme hakemukselle vihreää valoa”, Junnila kertoo.

”Jos tukea ei tule, niin etenemme pikkuhiljaa eri aikataulun puitteissa.”

Erikoisosaajien yhteistyö kantaa hedelmää

Uusia yritysasiakkaita ei parin viime kuukauden aikana ole juuri voinut hankkia, kun toiveena on kohdata asiakas myös silmästä silmään.

”Haluamme noudattaa valtiovallan suosituksia ja siinä olemme perinteisiä toimijoita, että haluamme hoitaa kaupankäynnin kasvotusten. Asiakasuskollisuus alalla on onneksi vahvaa, kunhan homma toimii”, Junnila tietää.

Väripolar tekee vahvasti yhteistyötä monen paikallisen erikoisosaajan kanssa. Esimerkkinä Junnila mainitsee muutaman vuoden takaisen eduskuntatalon remontin, johon Väripolar myös päätyi mukaan pitkäikäisen asiakkaan kautta.

”Asiakkaamme Puusepänliike Jussi Sutela Oy Limingasta otti yhteyttä, että eduskuntatalon välioviin tarvitaan alkuperäisen sävyiset petsit. Meiltä löytyy monenlaista osaamista ja petsit kuuluvat erikoisuuksiimme”, Junnila paljastaa.

Varsinaisia petsaustöitä Väripolarilla ei tehdä, mutta sävy kuin sävy sekoittuu. Jussi Sutelan kautta Väripolar tekee petsit myös Oulun peruskorjattavan kauppahallin oviin. Eduskunnan ovien suhteen laadunvalvojana toimi museovirasto, ja kallisarvoiset ovet tuotiin Ouluun malliksi sellofaaniin käärittyinä.

”Projekti on yksi osoitus siitä, mihin taivumme, kun asiakas pyytää. Talossa parikymmentä vuotta ollut puupuolen värimestari Kari Harmainen hoiti käsityönä homman, ja nyt muun muassa pääministerin ovessa on täällä Limingantullissa tehdyt petsit”, päättää Junnila tarinansa hymyillen.

Meidän Oulu

Artikkeli on osa Meidän Oulu -juttusarjaa.

Meidän Oulu -tarinat kertovat oululaisten yrittäjien, palvelutuottajien ja tapahtumajärjestäjien kekseliäisyydestä ja sinnikkyydestä nopeasti muuttuneissa olosuhteissa. Meidän Oulu kannustaa oululaisia pitämään paikallisten puolta.

 

Lue myös