Koulutusmatkailu on kasvava trendi – Ouluun houkuttelevat paikalliset ihmiset ja suomalainen koulutusjärjestelmä

Japanilainen koulutusmatkailuryhmä vieraili Oulussa maaliskuun viimeisellä viikolla. Reissun aikana he pääsivät tutustumaan niin suomalaisiin oppilaitoksiin, jututtamaan paikallisia kuin käymään saunassakin. Kuvat: Anna Karppinen

Uutiset

Julkaistu: Kirjoittaja: Viivi Anttila

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Lukiolaisista ja opettajista koostuva japanilainen koulutusmatkailuryhmä kiinnostui Suomesta laadukkaan koulutusjärjestelmän ja maailman onnellisimman maan tittelin perusteella. He halusivat kokea itse, millainen Suomi on. Sen vuoksi matkan päätehtävänä olikin haastatella paikallisia asukkaita katugalluptyyliin. Lisäksi he tapasivat Oulussa asuvia japanilaisia.

Ryhmä on vieraillut reissunsa aikana useammassa oppilaitoksessa peruskoulusta yliopistoon. Koululla he esittelivät japanilaista kulttuuria työpajojen kautta. Aiheina olivat esimerkiksi origamit, sumopaini, anime ja sarjakuvat, kalligrafia, perinnevaatteet sekä Japanissa hyvin suosittu perinteisen musiikin ja tanssin yhdistelmä, so-ran bushi.

Yuki Nakayoshi kertoi ja näytti, millaisesta tanssista so-ran bushissa on kyse.

”Tanssi muistuttaa köyden vetämistä, jota kalastajat tekevät työssään. Laulun sanat puolestaan tarkoittavat hurraan huutamista.”

Suomi tunnetaan koulutusjärjestelmästään

Vaikka Suomi ei ole Pisa-tuloksissa ollut viime vuosina aivan kärjessä, maailmalla Suomella on yhä maine laadukkaan koulutuksen maana. Yuta Iwasaki halusi kokea itse, mitkä asiat vaikuttavat siihen, että Suomea pidetään myös maailman onnellisimpana maana.

”Opetan englantia lukiossa, ja halusin päästä vierailemaan suomalaisissa kouluissa ja näkemään, millaista arki siellä on. Olin innoissani päästessäni mukaan tähän ohjelmaan ja kysymään paikallisilta kysymyksiä kasvotusten.”

Iwasaki on kiinnostunut kulttuureista ja sosiaalisista rakenteista. Sen vuoksi hän pitää paikallisten kanssa puhumista tärkeänä.

”Olen hyvin tyytyväinen siihen, että matkan tarkoitus ei ole vain nähtävyyksien katseleminen. Vuorovaikutuksen kautta voi oppia paljon enemmän.”

kolme japanilaista

Yuki Nakayoshi, Yuta Iwasaki ja Ayaka Miyashita haluavat tutustua kulttuureihin käytännössä.

Eroja ja yhtäläisyyksiä

Matkaan on sisältynyt kouluvierailujen ja haastatteluiden lisäksi myös nähtävyyksiä ja konkreettista suomalaiseen kulttuuriin tutustumista. Ryhmä aloitti vierailunsa Helsingistä, jossa he tutustuivat muun muassa Oodi-kirjastoon ja kävivät meren rannalla. Oulussa ensimmäinen päivä kului pitkälti kaupunkia tutkien.

”Kävimme myös luontoretkellä. Halusimme kokea suomalaisen luonnon, ja meillä oli monenlaisia lumeen liittyviä aktiviteetteja. Kävimme esimerkiksi poroajelulla. Lisäksi aiomme käydä saunassa. Se on monille uusi asia”, kertoi ohjelmakoordinaattori Ayaka Miyashita.

”Vierailemme OSAO:lla ja sen jälkeen yliopistokampuksella. Haluamme tietää, millaista opiskelijaelämä täällä on Japaniin verrattuna.”

Nakayashin ja Iwasakin mielestä suomalaiset ihmiset ovat hyviä löytämään onnellisuutta pienistäkin asioista.

”Esimerkiksi luonto on sellainen asia. Toinen on perhe. Tekemiemme haastatteluiden perusteella suomalaiset tuntuvat pitävän perheen ja ystävien kanssa vietettyä aikaa hyvin tärkeänä. Se on Japanissakin toki normaalia, mutta täällä sitä arvostetaan eri tavalla.”

Lisäksi maininnan saivat muun muassa ihmisten avuliaisuus, korkea verotus sekä kunnioitus. Nakayashin näkökulmasta suomalaiset osaavat kunnioittaa muiden lisäksi myös itseään. Japanissa itseä pienennetään helpommin.

Kolme vuotta Suomessa opettajana toiminut Miyashita puolestaan nosti esille henkilökohtaisen kokemuksensa molempien maiden koulutusjärjestelmistä. Hänestä on tärkeää tiedostaa, että molemmissa on sekä hyvät että huonot puolensa, ja toisilta voi ottaa oppia.

”Suomeen tulo avasi silmäni sen suhteen, että myös Japanissa on hyviä asioita. Toivon, että myös oppilaat huomaavat sen. Jos voimme antaa heille täällä idean siemenen, jonka he istuttavat palatessaan Japaniin, onnistumme levittämään ideaa ja hyviä käytänteitä, joista ottaa mallia Japanin kouluissa.”

Fakta

Mitä on koulutusmatkailu?

  • Oulun kaupungissa ryhmiä on vieraillut tänä vuonna lähes joka viikko.
  • Vierailijoita tulee eri puolilta maailmaa.
  • Vierailuilla on erilaisia teemoja, kuten suomalainen koulutusjärjestelmä, moniammatillinen yhteistyö, kestävyys ja Steam-pedagogiikka.
  • Vierailujen kurssiohjelmat koostuvat esim. koulu- tai päiväkotivierailuista sekä asiantuntijoiden pitämistä puheenvuoroista ja keskusteluista.
  • Vierailut ovat ryhmille maksullisia.