Yhteistyö yritysten kanssa on keskeistä Oulu2026-vuoden onnistumiselle

Eri alojen toimijoille ja yrittäjille järjestetään avoimia tilaisuuksia Oulu2026-yhteistyöstä. Kumppanuuspäällikkö Matleena Aarikallio vetää yritysyhteistyötä Oulun kulttuurisäätiöllä. Kuva: Topi Paananen / Oulu2026
Useat paikalliset ja kansalliset yritykset ovat lähteneet tukemaan Euroopan kulttuuripääkaupungin toteutusta. Yrityskumppanit osallistuvat hankkeeseen monin eri tavoin, kuten markkinoinnin, teknologian ja tapahtumayhteistyön kautta. Yhteistyön avulla varmistetaan, että Oulu2026 jättää pysyvän jäljen niin paikalliseen elinkeinoelämään kuin kulttuurikenttään.
”Yritysten osallistuminen pohjoisen elinvoiman kasvattamiseen osallistumalla Oulu2026-kokonaisuuteen on tärkeää taloudellisesti ja me-hengen näkökulmasta. Vain yhteistyöllä onnistumme rakentamaan jatkumoa Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden jälkeiselle ajalle”, toteaa Oulu2026:n kumppanuuspäällikkö Matleena Aarikallio.
Kulttuuripääkaupunkivuoden tapahtumien lipunmyynnissä Oulu2026:n virallisena kumppanina toimii Lippu.fi.
”Yhteistyön tavoitteena on helppo ja saavutettava lipunmyyntikokemus, laaja näkyvyys ja tehokas markkinointi, kulttuurimatkailun edistäminen ja laadukas tapahtumajärjestäjien tuki”, tiivistää Lippu.fi kumppanuuspäällikkö Terhi Gulin.
Taksit ja taksikuskit ovat keskeinen osa onnistunutta tapahtumakokemusta. Otaxi on mukana Oulu2026-kumppaniverkostossa.
”On hienoa päästä mukaan kulttuuripääkaupunkihankkeeseen ja varmistaa, että tapahtumiin on kätevää ja turvallista saapua”, toteaa Otaxin toimitusjohtaja Ville-Veikko Pohjola.
20-vuotisjuhlia viettävä Liana Technologies tarjoaa Oulu2026:n käyttöön digitaalisia markkinointi- ja viestintäratkaisuja, joiden avulla tapahtumakokonaisuuden viestit tavoittavat laajan yleisön.
”Se, että saamme tarjota Oulu2026:lle MarComms-teknologian Lianan 20-vuotisjuhlavuotena ja myös Oulun kulttuuripääkaupunkivuotena, kertoo vahvasta paikallisverkostosta ja yhteen hiileen puhaltamisesta”, kommentoi Lianan Chief Result Officer Pia Kangas.
Markkinointitoimisto Avidly puolestaan tuo osaamisensa Lumo Art&Tech -festivaalin markkinointikonseptiin vuonna 2026.
”Kulttuuri on meille ja Oulu2026:lle yhteinen asia. Taide ja kulttuuri eivät mitenkään riitele bisnesajattelun kanssa, vaan ne päinvastoin ruokkivat ja rikastavat toinen toistaan”, Avidlyn CCO Petri Pitkänen sanoo.
Nordea Oulu on kumppanina uudenvuoden Vuosi vaihtuu -tapahtumassa. Nordea mahdollistaa yleisön osallistumisen näyttävään valoshow’hun kierrätetyistä materiaaleista valmistettujen led-rannekkeiden avulla.
”Paikallisten yritysten aktiivinen osallistuminen ja tuki ovat ratkaisevia tekijöitä Oulu2026-hankkeen menestyksessä. Yhteistyön kautta luodaan vahva pohja kulttuuripääkaupunkivuoden toteutukselle, mikä edistää alueen elinvoimaa ja tunnettuutta”, Oulu2026:n kumppanuuspäällikkö Matleena Aarikallio tiivistää.
Oulu2026:n pääyhteistyökumppanit ovat Pohjolan OP ja Kaleva Media. Julkistetut yritysyhteistyökumppanit ovat Pohjolan OP, Kaleva Media, Otaxi, Genelec, Lippu.fi, Mallaamo, Avidly, Liana Technologies, Oulun Pysäköinti ja Nordea.