Yhteisestä asiakaspalvelusta hyviä kokemuksia – Kiertokaaren ammattitaito laajaan käyttöön

Kiertokaari hoitaa jatkossa ison osan pohjoissuomalaisten asiakaspalvelua. Kuva: Kiertokaari
Kiertokaari on aloittanut yhteistyön kolmen pohjoissuomalaisen jätehuoltolaitoksen kanssa. Osa Rovaniemen, Ranuan, Pellon, Kemi-Tornion ja Ylälapin asiakaspalvelusta hoidetaan Oulussa.
Kiertokaaren asiakaspalvelijat ovat vastanneet maaliskuusta alkaen Lapin Jätehuolto kuntayhtymä Lapecon, Napapiirin Residuumin sekä Perämeren Jätehuollon asiakasyhteydenottoihin. Kiertokaari hoitaa myös laskutuksen osalle toimijoista.
Yhteistyön osapuolet kattavat Pohjois-Suomesta ison osan: Napapiirin Residuum toimii Rovaniemellä, Ranualla ja Pellossa, Perämeren Jätehuolto Kemi–Tornion alueella ja Lapeco Ylä-Lapissa.
Kiertokaari toimii Oulussa ja kahdeksassa muussa Oulun seudun kunnassa noin 290 000 asukkaan alueella.
Asiakaspalvelun tarve kasvanut
Perämeren Jätehuollon toimitusjohtaja Tuija Ahrikkala kertoo, että kunnallisten jätehuoltotoimijoiden asiakaspalvelun tarve on kasvanut esimerkiksi biojätteen lajitteluvelvoitteen laajentumisen vuoksi. Pienillä toimijoilla on ollut asiakaspalveluun rajalliset resurssit, minkä vuoksi siihen on kaivattu leveämpiä hartioita.
Lapeco on aikaisemmin hoitanut myös Perämeren Jätehuollon asiakaspalvelua, ja lisäksi toimijat ovat ostaneet sitä yksityiseltä yritykseltä. Tämä yhteistyö ei kuitenkaan enää vastannut kasvaviin tarpeisiin.
Asiantuntevaa palvelua
Osapuolet iloitsevat siitä, että uusi malli on osoittautunut toimivaksi.
”Se on lisännyt toimintavarmuutta ja Kiertokaari on ollut asiantunteva kumppani”, kertovat Lapecon hallintopäällikkö Sari Muikku ja Napapiirin Residuumin hallintopäällikkö Mervi Tolonen.
Tuija Ahrikkalan mukaan nykyinen toimintatapa on vaatinut Perämeren Jätehuollolta paljon vähemmän ohjaamista kuin ostettaessa vastaavaa palvelua yksityiseltä palveluntuottajalta.
Kaikki kolme toimijaa ovat myös voineet pidentää asiakaspalveluaikojaan.
Yhteistyötä monella saralla
Kiertokaaren asiakaspalvelutoiminnoista vastaava logistiikkapäällikkö Veli-Pekka Pyörälä kertoo, että hyvä lopputulos on saatu aikaan tiiviillä yhteydenpidolla ja perehdyttämisellä.
Logistiikan tiiminvetäjä Saara Karppilan mukaan uuden toimintatavan ei tulisi näkyä asiakkaalle.
”Asiakasta palvellaan asiantuntevasti riippumatta siitä, missä päin Pohjois-Suomea yhteydenotto otetaan vastaan.”
Pohjoissuomalaiset jätehuoltotoimijat ovat jakaneet vuosien mittaan hyviä kokemuksia monilla sektoreilla, ja myös viestinnässä on toteutettu yhteisprojekteja.
Lisäksi Kiertokaari lajittelee ja toimittaa edelleen Lapecon ja Perämeren Jätehuollon keräämän poistotekstiilin.