Vetyauto avaa tietä vetytalouteen
Skarta Group Oyj:n toimitusjohtaja Tuomas Hirvonen istumassa uuden sukupolven vetyautossa ja Hyundai Motor Finland Oy:n toimitusjohtaja Esa Kurikka auton vieressä. Kuvat: Kari Arontie
Toppilansaaressa sijaitsevassa Villa Hannalan huvilassa järjestettiin Vetytalous kiihdytyskaistalla- tilaisuus maanantaina 8. marraskuuta. Tämän tilaisuuden avauspuheen piti Villa Hannalan taiteellinen johtaja Ilmari Mäenpää. Tilaisuudessa julkistettiin uuden sukupolven vetyauto, jonka oli valmistanut Hyundai. Hyundai Motor Finland Oy:n toimitusjohtaja Esa Kurikka luovutti auton Skarta Group Oyj:n toimitusjohtajalle Tuomas Hirvoselle työsuhdeautoksi.
Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen toi valtiovallan tervehdyksen tilaisuuteen. Hän kertoi myös siitä, kuinka valtio tukee vetytaloutta ja tekee yhteistyötä yksityisen sektorin kanssa.
”Tämän syksyn budjettiriihessä Marinin hallituksessa päätimme, että valtio laatii vetystrategian osana ilmasto- ja energiastrategiaa. Tämä työ on käynnissä ja saataneen valmiiksi kuluvan vuoden loppuun mennessä”, hän selosti.
Tytti Tuppuraisen mukaan strategian pohjalta valmistellaan valtioneuvoston periaatepäätös vetytalouden edistämiseksi. Tämä liittyy hallituksen tavoitteeseen saavuttaa Suomessa hiilineutraalisuus vuoteen 2035 mennessä.
Vetyauto ei tuota häkää
Vetyauto saa energiansa polttokennolla tuotettavasta sähköstä ja polttokenno tuottaa sähköä yleensä vedystä ja hapesta. Esa Kurikan mukaan vetyautossa on kaksi positiivisista puolta verrattuna tavallisiin polttomoottoriautoihin. Ensimmäinen on se, että pakoputkesta tulee vettä ja toinen on se, että auto puhdistaa ilmaa. Tavallisen auton pakokaasussa on hiilimonoksidia eli häkää.
”Normaaliin sähköautoon verrattuna tämä kyseinen yksilö, mikä meillä on tässä, niin on painoltaan 400 kiloa kevyempi kuin tämä olisi niin sanottu perinteinen sähköauto. Auton liikuttelu vaatii vähemmän energiaa”, hän kertoo.
Fossiiliset polttoaineet ovat olleet teollistuneiden yhteiskuntien ja liikennevälineiden merkittävä energialähde. Kurikka muistuttaa, että vety on melkein ehtymätön luonnonvara verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin. Vedyn valmistus vaatii energiaa, mutta myös vihreä vety on ajankohtainen nykyisin.
”Jos tuotetaan sähköä aurinkovoimalla tai tuulivoimalla, niin energia on silloin hyvä ottaa talteen. Vety toimii välivarastona siinä kohdassa hyvin”, hän kertoo.
Vetyauton käyttäminen on vielä haasteellista Suomessa, koska lähimmät kiinteät vetyauton tankkauspisteet ovat Tukholmassa ja Riiassa. Virossa on väliaikaisia, kiertäviä tankkauspisteitä.
Autot monipuolistuvat tulevaisuudessa
Vetytalous kiihdytyskaistalla- tilaisuudessa oli ohjelmassa myös paneelikeskustelu, jossa käsiteltiin vetytalouden ja autoilun tulevaisuutta. Paneelikeskustelun puheenjohtajana toimi Oulun yliopiston materiaali- ja konetekniikan professori Jukka Kömi ja siihen osallistuivat Tuomas Hirvonen, BusinessOulun johtaja Juha Ala-Mursula, Esa Kurikka ja Wetteri Oy:n toimitusjohtaja Aarne Simula.
Keskustelussa pohdittiin esimerkiksi sitä, millainen on tulevaisuuden auto. Kurikka kertoi, että autonomisesti toimivat, vedyllä ajavat rekat ovat kehitteillä. Vetyautot tulevat myös julkiseen liikenteeseen, mikä on jo tapahtunut Baltiassa.
Aarne Simula arvioi, että autojen osalta on paljon valinnanvaraa tulevaisuudessa. Autoilijoiden täytyy myös selvittää erilaisten autojen latausmahdollisuudet. Hän arvioi, että vaikka tekniikka mahdollistaa autonomisen ajamisen, niin monet pitävät autoiluista. Autonomisessa ajamisessa tekniikka avustaa autolla ajamista.
Vetytalous kiihdytyskaistalla -tilaisuuden olivat järjestäneet Skarta Group Oyj, Hyundai Motor Finland Oy ja BusinessOulu. Skarta Group Oyj on puhtaan energian hankkeita toteuttava oululainen pörssiyhtiö, joka haluaa vetyauton hankinnalla viestiä haluavansa toimia tulevaisuuden vetytalouden etulinjassa. Yhtiö on vahva toimija Perämerenkaaren alueella Suomessa ja Ruotsissa, jotka ovat potentiaalisia keskittymiä tuleville vetyhankkeille.