Verkkokauppiaille suunnitellaan omaa yhteisöä Oulussa – tarjolla kysely sekä koulutusta

Myös messut ovat siirtyneet verkkoon. Iloisen Kettuliinin Susanna Ruokolainen esitteli kankaitaan syksyisillä Kässämessuilla.

Talous

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Tilauslomakkeen takana olevan yrittäjän tehtäväkenttä on kuitenkin laaja: tuotteiden kuvaaminen, valikoiman ylläpitäminen, tilausten käsittely, varastointi, toimitus, maksuliikenne, kirjanpito – ja joka välissä markkinointi sekä reaaliaikainen seuranta.

Myydäänpä sitten tavaroita, palveluja tai digitaalisia sisältöjä, niin toiminta vaatii ammattimaista osaamista ja hyvät kumppanit. Verkkokauppiaan pitää pysyä ajan hermolla ja ennakoida asiakkaiden tarpeet.

Verkkokauppaa kannattaakin kehittää. Syyskuussa 2021 julkaistun DigiConsumers-tutkimuksen mukaan verkko-ostaminen lisääntyy kaikissa ikäryhmissä ja lähialueen palveluja sekä kotimaisia verkkokauppoja aiotaan pandemianjälkeisessä ajassa käyttää aiempaa enemmän.

Lauluja kankaalle

Iloinen Kettuliini on yhdeksän vuotta sitten perustettu vaate- ja kangaskauppa, jonka toiminnan pohjana on alusta alkaen ollut verkkokauppamyynti. Kiimingin Alakylässä toimii myös myöhemmin avattu, kolmen käsityöyrittäjän yhteinen pajamyymälä HuruShop.

”Yritysidea ja verkkokauppa syntyivät omien lasteni myötä, kun jäin pois vakituisesta ompelijantyöstä”, yrittäjä Susanna Ruokolainen kertoo.

Yritys lähti aluksi liikkeelle lastenvaatteista ja Leena Rengon sille varta vasten suunnittelemasta kettukankaasta.

Vuosi 2019 oli ollut liiketoiminnallisesti niin hyvä, että Ruokolainen pohti toiminnan laajentamista. Omien kuosien mukaan valmistettujen kankaiden maahantuontiin ja verkkokaupan pyörittämiseen olisi pitänyt saada lisää aikaa ompelemiselta. Suunnitelmissa oli lisätä alihankintaan lastenvaatteiden lisäksi myös naistenvaatteiden ompelu, mutta haaveet kaatoi tulosta heikentänyt koronapandemia.

Vaatteita ja kankaita myyvä verkkokauppa Iloinen Kettuliini saa keväällä myyntiin Soivan Siilin lastenlauluihin sommiteltuja kuoseja.

Kehitystyötä pitää tehdä muilla tavoilla.

”Verkkokauppa on nyt mobiilioptimoitu, mikä helpottaa asiointia. Lisäksi olen aloittanut yhteistyön Soiva Siili -lastenmusiikkiyhtyeen kanssa”, hän paljastaa.

Oululainen kuosisuunnittelija Annika Nykänen taikoo Soivan Siilin laulujen hahmot ja maisemat kankaille. Verkkokauppaan uutuudet ennättävät kesän korvalla.

Mukaan verkkokauppiaiden yhteisöön

BusinessOulu on järjestänyt parin vuoden ajan erilaisia verkkokauppaan ja digimarkkinointiin liittyviä koulutuksia yrittäjille ja yritystoiminnasta kiinnostuneille. Nyt kaavaillaan uudenlaista toimintaa, joka linkittäisi paikallisia verkkokauppayrittäjiä ja vastaisi heidän tarpeisiinsa.

”Suunnittelemme yhteisöllistä toimintaa, joka lähtisi yhteisöön kuuluvien verkkokauppojen tarpeista. Tarjolla olisi valmennuksia ja ohjausta eri vaiheessa oleville yrityksille sekä erilaisia tukitoimintoja sisällöntuotannosta logistiikkaan, jopa yhteisiin toimisto- ja varastotiloihin”, hanketta BusinessOulussa kehittävä Jari Linna linjaa.

Kokeneena verkkokauppiaana Susanna Ruokolainen osaa heti listata omia mahdollisia tarpeitaan:

”Markkinointia voisi ehdottomasti kehittää. Lisäksi voisin ajatella hankkivani apua verkkokaupan ylläpitoon. Mutta jo tuo yhteisö sinällään toisi vertaistukea, välittäisi tietoa ja osaamista”

Tulevaa toimintaa ja sen myötä oman yrityksen kasvupolkua on mahdollista päästä suunnittelemaan osallistumalla avoinna olevaan kyselyyn. Toimintaan voivat tulla mukaan sekä aloittavat, kotimaan markkinoita kasvattavat että kansainvälistyvät verkkokaupat.

Vastaa kyselyyn 27.3. mennessä tästä linkistä.

Verkkokauppiaille tulossa olevia valmennuksia:

Kansainväliset verkkokaupat, kolme osaa: Kansainvälisen verkkokaupan mahdollisuudet, Amazon.com, Alibaba.com.

B2C Digimarkkinointi – Tehosta myyntiä kuluttajille

B2B Digimarkkinointi – Kasvata tulosta yritysmarkkinoinnilla

Valmennukset löytyvät tapahtumakalenterista osoitteesta businessoulu.com.