Työnhakijoille tukea tietokoneen käyttöön BusinessAsemalta – työn etsintä siirtynyt pääosin verkkoon

Työnhakija voi käyttää asioidessaan BusinessAseman koneita tai halutessaan ottaa oman läppärin mukaan. Arja Aula-Matila (vas.) ja Henna Uutela opastavat Sami Koskista Hakosalo- järjestelmän käytössä. Kuva: BusinessOulu

Talous

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Ohjaajat Arja Aula-Matila ja Henna Uutela auttavat työnhakijoita henkilökohtaisesti tiistai-, keskiviikko- ja torstai-iltapäivisin klo 12–15 BusinessAsemalla. Ohjaukseen ei tarvitse ilmoittautua. Riittää, että tulee paikalle.

”Välttämättä ei tarvitse osata mitään sähköiseen työnhakuun liittyvää tänne tullessaan. Lähdemme liikkeelle työnhakijan tilanteesta ja tarpeesta, vaikkapa sähköpostisoitteen luomisesta, internetin käytöstä tai etäasioinnin opettelusta”, selventää vastuuohjaaja Aula-Matila.

”Verkkopankkitunnukset kannattaa ottaa käynnille mukaan, jos sellaiset on. Jotkut järjestelmät kysyvät niitä henkilöllisyyden todentamiseksi.”

Sähköistä työnhakua

Verkossa on monia digitaalisia asiointipaikkoja, joita työnhakijan pitää tai kannattaa osata käyttää. Yksi tällainen on te-palvelut.fi-sivuston korvaava Työmarkkinatori, jossa on avoimia työpaikkoja ja paljon hyödyllistä tietoa työnhakijalle. Työmarkkinatorilla kirjaudutaan myös Oma asiointiin. Siellä voit esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla tunnistautuneena ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi tai päättää työnhakusi.

”Myös työpaikan hakeminen on lähes kokonaan sähköistynyt. Avoinna olevia paikkoja löytyy verkosta ja töitä haetaan sähköisessä muodossa olevilla hakemuksilla ja ansioluetteloilla”, summaa Uutela.

Erilaisia tarpeita

Oulu on kansainvälinen kaupunki, mikä näkyy asiakaskunnassa.

”Meillä käy suomea puhuvien asiakkaiden lisäksi paljon ulkomailta kaupunkiin muuttaneita, joten aina ei Oulun murteella eikä englannilla pärjää. Apua saadaan yhteistyökumppani Oskesta, Oulun osaamiskeskuksesta tai Googlen kääntäjästä”, sanoo Aula-Matila.

”Myös asioinnin syyt vaihtelevat paljon. Joku tulee skannaamaan, tulostamaan tai ilmoittautumaan koulutukseen. Toinen viimeistelemään työhakemustaan tai kirjaamaan työnhakuaan Oma asiointiin.”

Asiakkaiden kanssa asiointi voi olla myös tiivistä ja enemmän aikaa vievää.

”Voimme tutustua yhdessä esimerkiksi Hakosalo-järjestelmään. Sen avulla työnhakija voi tunnistaa osaamistaan, jolloin palvelun tekoäly suosittelee sopivia työpaikkoja ja koulutusmahdollisuuksia.”

Tukea työnhakuun

Työllisyyspalvelujen omavalmentajat tapaavat työnhakija-asiakkaitaan säännöllisesti myös ns. täydentävissä työnhakukeskusteluissa. Keskustelun sijaan työnhakijalle voidaan tarjota myös muuta henkilökohtaista palvelua, joka tukee työnhakua tai parantaa työllistymisedellytyksiä.

”Asiointi digiohjauksessa voi olla juuri tällainen palvelu, kun siinä vaikkapa päivitetään cv ja lähetetään se työnantajalle. Korvaavuudesta pitää aina kuitenkin muistaa sopia etukäteen omavalmentaja kanssa”, muistuttaa Uutela.

Maksutonta digiohjausta työnhakijoille

Aika: tiistaisin, keskiviik¬koisin ja torstaisin klo 12–15. Ilman ajanvarausta.

Paikka: BusinessAsema, Hallituskatu 36, 1. krs

Palvelun tarjoaa: BusinessOulun työllisyys- palvelut yhteistyössä koulutus- ja valmennustalo Arffmanin kanssa

Katso muut viikoittaiset pop-up-palvelut: businessasema.com/neuvonta