Polar Bear Pitching on yksi Oulun valteista, kun investoinneista ja huomiosta kilpaillaan maailmalla
BusinessOulun startup-ekosysteemin vetäjä Viera Karam vastasi viime talvena Polar Bear Pitchingin uudelleensynnyttämisestä. Tapahtuman jujuna on, että bisnesideat pitää pystyä esittelemään mahdollisille sijoittajille jääkylmässä vedessä.
Oulu erottautuu startup-yritysten maailmassa Polar Bear Pitching -tapahtumalla, jonka pandemian jälkeisestä elvyttämisestä on vastannut BusinessOulun startup-asiantuntija Viera Karam. Oulun startup-ekosysteemissä on nostetta, joka on huomattu myös maailmalla – yhtenä esimerkkinä Euroopan innovatiivisin kaupunki -kisa, jossa Oulun sijoitus finalistien joukossa ratkeaa keskiviikkona.
BusinessOulun startup-ekosysteemin vetäjä Viera Karam on tehnyt töitä oululaisten startup-yritysten kanssa pian viisi vuotta. Työ on oikeastaan jatkumoa Karamin opiskeluajoille Oulun yliopistossa, jossa hän päätyi oululaisen startup-yhteisön imuun ensin Polar Bear Pitching -tapahtuman vapaaehtoisena ja sittemmin Oulu Entrepreneurship Societyn (Oulu ES) ja Startup Weekendin aktiivina.
Miltä Oulun start up -maailma näyttää nyt?
”Oululla menee upeasti! Teimme viime vuonna Oulun startup-selvityksen, ja meillä on noin 120 aktiivista startup-yritystä. Olemme kolminkertaistaneet uusien startup-yritysten määrän verrattuna kolmeen edelliseen vuoteen. Olemme myös saaneet kaksi kansainvälistä tunnustusta: Oulu on Startup Genomen arviossa mukana, ainoana kaupunkina Suomessa Helsingin lisäksi. Startup Genome arvioi, että oululaisten startup-yritysten arvo on yhteensä 2,7 miljardia dollaria, mikä on kokoisellemme kaupungille hyvä saavutus”, Karam arvioi.
”Startup Blink on toinen kansainvälinen vertailu, jonka mukaan olemme Suomen toiseksi paras startup-ekosysteemi, ja Oulu on terveysteknologian saralla neljänneksi paras startup-ekosysteemi koko Euroopassa”, hän jatkaa.
Kolmaskin kansainvälinen tunnustus ratkeaa keskiviikkona Lissabonissa, sillä Oulu kisaa Euroopan innovatiivisimman kaupungin tittelistä. Finaalipaikka ratkesi, ei ehkä yllättäen, Viera Karamin avustuksella.
”En ollut kirjoittamassa itse iCapital-hakemusta, mutta tunsin olevani etuoikeutettu, kun sain edustaa Oulun kaupunkia puolustaessamme hakemustamme tuomaristolle. Kun pääsin näkemään, mitä kaikkea konsernissa tapahtuu innovaatiotoiminnan ja kaupunkikehittämisen saralla oman startup-osioni lisäksi, olen ehdottomasti sitä mieltä, että Oulu ansaitsee voiton”, Karam vakuuttaa.
Omaleimaisuus herättää kiinnostusta
Karam on paikan päällä Lissabonissa seuraamassa, miten Oulun käy iCapital -kisassa Web Summit -tapahtumassa. Karam on edustamassa Polar Bear Pitching -tapahtumaa oululaisille tutun jääkarhuhahmon JBearin kanssa.
”Web Summitissa on yli 70 000 osallistujaa. Kun isossa tapahtumassa liikkuu JBearin kainalossa, saa takuuvarmasti huomiota – olen tämän kokenut jo aikaisemmin Helsingin Slushissa. Polar Bear Pitching on niin ainutlaatuinen tapahtuma, että se herättää kiinnostusta. Uskon, että palaamme tapahtumasta kiinnostavien kontaktien kanssa – ja tietysti iCapital-kisan voittajana”, Karam nauraa.
Karamille Polar Bear Pitching on tärkeä tapahtuma, jonka uudelleen henkiin herättäminen on ollut erityisen mukavaa.
”Oulun startup-tapahtumia jäi paljon koronan jalkoihin, ja kun aloitin BusinessOulussa työt startup-ekosysteemin kehittämisen parissa, oikeastaan olen ensitöikseni elvyttänyt vanhoja, hyväksi havaittuja tapahtumia uudelleen eloon. Itse tulin mukaan Polar Bear Pitchingiin vuonna 2017 vapaaehtoisena, ja seuraavat kaksi vuotta olin tapahtumassa toisena juontajana. Vuosi sitten herätimme Polar Bearin Pitchingin uudelleen henkiin, joten ympyrä sulkeutuu”, Karam toteaa.
Karam haluaa, että Polar Bear Pitching on jatkossa entistä kansainvälisempi tapahtuma.
”Viime vuonna meillä oli satelliittitapahtumat Norjassa ja Japanissa. Ensi vuodeksi mukaan on tulossa Sveitsin Davos Klosters ja Japanista Tokio, minkä lisäksi neuvottelemme Belgian ja Norjan kanssa. Uskon, että ensi vuonna saadaan 4–5 satelliittitapahtumaa. Emme järjestä tai rahoita tapahtumia itse, vaan paikalliset järjestäjät hoitavat satelliittitapahtumien järjestelyt ja kustannukset. Me puolestaan keskitymme Oulun tapahtuman kehittämiseen – ei niin, että se kasvaa isoksi kuten Slush, vaan haluamme PBP:n olevan edelleen uniikki boutiquetapahtuma, joka jää ihmisille mieleen”, hän pohtii.
Karam on löytänyt intohimonsa oululaisista startupeista ja innovaatioiden parissa työskentelevien yritysten kehittämisestä, mutta mitä Karamin mielestä tarvitaan seuraavaksi?
”Nyt olen saanut startup-yhteisölle tapahtumia, joissa ihmiset kohtaavat. Käynnistimme myös BusinessOulun Startup Stationin, eli paljon on jo tehty, mutta tarvitsemme lisää toimenpiteitä startupien kasvun ja liiketoiminnan kiihdyttämisen tueksi. Kontaktien rakentaminen sijoittajaverkostoihin ja investoreihin on jatkuvaa työtä, joten tässä työssä ei täydellisen valmis ole koskaan”, Karam toteaa.