Oulun ratapihoille on saatu uudet turvalaitteet – junaliikenteen turvallisuus ja sujuvuus paranee
Myös Oulun henkilöratapiha sai Väyläviraston hankkeessa uudet turvalaitteet. Kuva: Petteri Löppönen
Väylävirasto on saanut valmiiksi kolmevuotisen hankkeensa, jossa uudistettiin Oulun rautatieliikenteen turvalaitteet. Turvalaitteiden uusiminen lisää ratapihojen turvallisuutta ja junaliikenteen sujuvuutta.
Uudistetut turvalaitteet on otettu pääosin käyttöön tänä syksynä. Uusia turvalaitteita on otettu käyttöön Oulun henkilö- ja tavararatapihoilla, Nokelan ja Tuiran ratapihoilla sekä Oulunlahdella.
Oulun ratapihan liikenteenohjaus on ollut näihin päiviin saakka pitkälti manuaalista. Uuden tietokonepohjaisen asetinlaitteen ansiosta vaihteita ja opastimia voidaan ohjata myös etänä. Aiemmin liikennöinti etenkin pohjoisesta Oulun sataman suuntaan on ollut haasteellista, koska alueella on ollut paljon käsikäyttöisiä turvalaitteita ja erilaisia asetinlaitteita.
”Uuden turvalaitejärjestelmän käyttöönotto on sujunut hyvin. Muutos on tärkeä, sillä entiset turvalaitteet olivat jo tulleet käyttöikänsä päähän. Haapamäen museoveturiyhdistyksen aktiivit ottivat vanhat kampiakselilaitteet talteen esille asettamista varten”, kertoo projektipäällikkö Jouni Vauhkonen Väyläviraston tiedotteessa.
Uudistus tukee myös eurooppalaisen rautatieliikenteen hallintajärjestelmän mahdollista käyttöönottoa tulevaisuudessa. Hallintajärjestelmän tavoitteena on yhdenmukaistaa rautatieliikenteen standardeja ja järjestelmiä Euroopassa. Lisäksi turvalaitteiden uusiminen vähentää Oulun ratapihojen korjausvelkaa.
Turvalaitejärjestelmien käyttöönotto viivästyi vuodella alun perin suunnitellusta, Väyläviraston mukaan toimitusketjuihin liittyneiden tekijöiden vuoksi. Hanke valmistui kuitenkin päivitetyn aikataulun mukaisesti.
Hankkeen toteutusvaihe ei Väyläviraston mukaan vaikuttanut merkittävästi matkustajaliikenteeseen, mutta nyt uudet turvalaitteet näkyvät matkustajille liikenteen sujuvoitumisena.
Projektin kokonaisbudjetti oli noin 35 miljoonaa euroa.