Oulun Matkailu: Strateginen panostus kansainväliseen näkyvyyteen tuottaa tulosta

Helmikuussa Oulu sai kansainvälisiä kävijöitä ja näkyvyyttä muun muassa Polar Bear Pitching -tapahtuman ansiosta. Kuvassa amerikkalaisen Fanhavenin perustajat Kaden Bishop ja Cole Marston, jotka saapuivat Ouluun Kaliforniasta. Kuva: Pasi Rytinki
Helmikuun matkailutilastot kertovat, että kansainvälisen matkailun kasvu jatkuu Oulussa ja Oulun seudulla, vaikka kotimainen kysyntä on hieman heikentynyt.
Oulun alueen matkailuvolyymi on viime aikoina kasvanut selvästi nimenomaan kansainvälisten vieraiden vetämänä, kun samaan aikaan kotimaan matkailukysyntä on hieman heikentynyt.
Helmikuussa 2025 Oulussa tilastoitiin yhteensä 58 800 yöpymistä, mikä on seitsemän prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna. Rekisteröidyissä majoitusliikkeissä yöpymisiä oli 44 800, viisi prosenttia viime vuotta vähemmän.
Oulun Matkailu arvioi yöpymisten laskun johtuvan myös hotellikapasiteetin supistumisesta, sillä Lapland Hotels Oulu on tällä hetkellä suljettu remontin vuoksi.
Kansainvälisten matkailijoiden osuus yöpymisistä kasvoi edelleen merkittävästi – ulkomaalaisten rekisteröidyt yöpymiset lisääntyivät Oulussa 29 prosenttia ja niitä oli yhteensä 7 800 yötä. Suurimmat kasvuluvut helmikuussa nähtiin Saksasta, Tanskasta, Ruotsista ja Kiinasta edellisvuoteen verrattuna. Saksasta oli helmikuussakin 2200 yöpymistä Oulussa.
”Kansainvälinen matkailu on edelleen Oulun kasvun kärjessä. Strateginen panostus kansainväliseen näkyvyyteen ja vetovoimatekijöihin tuottaa nyt tulosta”, toteaa toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaari Oulun Matkailu Oy:n tiedotteessa.
Merkittävää on myös se, että kansainvälisten matkailijoiden myötä keskimääräisen viipymän pituus kasvaa. Kansainväliset matkailijat viipyivät keskimäärin 2,3 yötä, kotimaiset 1,6 yötä.
Majoitusmyynnin rahallinen arvo Oulussa oli helmikuussa 4,2 miljoonaa euroa, mikä on kolme prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Keskimääräinen huonehinta nousi 131 euroon, ja huonekohtainen käyttöaste oli 78 prosenttia.
Sama suuntaus seudulla
Pohjolan rengastiellä eli Oulun seudun kohteissa kirjattiin helmikuussa yhteensä 89 300 rekisteröityä yöpymistä, joista ulkomaalaisten osuus oli 23 800 yötä (+23 %). Vaikka kokonaismäärä laski hieman (−1 %), kansainvälisten matkailijoiden määrä jatkaa tasaista nousuaan.
”Oulun seudulla kansainvälisten vieraiden lisääntyvä osuus luo mahdollisuuksia matkailuyrityksille ja tuo kaivattua sesonkirajat ylittävää elinvoimaa alueelle”, toteaa Kivisaari.
Myös seudun käyttöaste ja keskihinnat olivat kasvussa. Rekisteröidyn majoituksen myynti nousi 6,5 miljoonaan euroon (+5 %). Viipymä ulkomaisilla matkailijoilla oli 2,2 yötä, kun kotimaiset viipyivät keskimäärin 1,7 yötä.