Oulun alueen majoitusmyynti on kasvussa – saksalaisten määrä kasvoi tuntuvasti jo ennen suoraa lentoyhteyttä

Nallikari ja erilaiset tapahtumat ovat Oulun matkailun vetonauloja. Nämä kaksi asiaa yhdistyvät jälleen 2. maaliskuuta Frozen People -tapahtumassa, joka kiinnostaa yhä enemmän myös kansainvälisiä kävijöitä. Kuva: Sanna Krook / arkisto

Talous

Julkaistu: Kirjoittaja: Pasi Rytinki

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Euromääräinen majoitusmyynti kasvoi Oulussa viime vuonna 10 prosenttia edellisvuodesta, ja seudullisen Pohjolan rengastien myynti lähes saman verran. Oulun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaari pitää kehitystä erittäin positiivisena, vaikka lentoyhteydet muodostavat tällä hetkellä tietynlaisen tulpan Oulun matkailun kokonaiskasvulle.

Oulussa kirjattiin vuoden 2023 aikana kaikkiaan 598 000 rekisteröityä yöpymistä, joista kotimaisia oli 519 000 ja ulkomaalaisten tekemiä 79 400 yötä. Yhteensä yöpymiset lisääntyivät seitsemän prosenttia vuodesta 2022. Kaikki majoitusmyynti Oulussa nousi edellisvuodesta 10 prosenttia, yhteensä 46,1 miljoonaan euroon. Viime vuonna Oulussa kävi selvästi edellisvuotta enemmän etenkin saksalaisia ja ruotsalaisia matkailijoita.

Oulun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaari on tyytyväinen näihin tuloksiin, vaikka kokonaisuudessaan kansainvälisten matkailijoiden yöpymiset Oulussa vähenivät kaksi prosenttia edellisvuodesta.

”Kansainvälisten matkailijoiden osalta Oulussa olisin toivonut parempia lukuja, mutta meillä on ollut tässä tämä lentoliikennetulppa. Pohjoismaisessa matkailussa vaikuttavat jonkin verran myös kurssierot. Ruotsalaisille ja norjalaisille on ollut hieman kalliimpaa tulla tänne euroalueelle”, Kivisaari huomauttaa.

”Muuten voi sanoa, että kymmenen prosentin kasvu majoitusmyynnissä euromääräisesti on tietysti alueen yrityksille hyvä uutinen.”

Meillä on useamman päivän lentoyhtiötapaamiset buukattuna. Jatkuvaa, määrätietoista työtä tehdään tämän eteen.
Oulun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Yrjötapio Kivisaari

Norwegian lopetti Oulun ja Helsingin väliset lennot syksyllä 2022, minkä jälkeen reitin lentojen määrä on pienentynyt ja hinnat kallistuneet huomattavasti. Se haittaa etenkin liikematkailua, mutta vaikuttaa myös turismiin.

”Kotimaisten kävijöiden osalta on näkynyt selvästi, että matkoja on siirtynyt raiteille”, Kivisaari sanoo.

Pohjoisen matkailutoimijat pyrkivät – muiden viranhaltijoiden ja poliitikkojen ohella – aktiivisesti vaikuttamaan lentoyhteyksien parantamiseen. Kivisaari kertoo, että sitä on kalenterissa jälleen tiistaista alkaen.

”Meillä on useamman päivän lentoyhtiötapaamiset buukattuna. Jatkuvaa, määrätietoista työtä tehdään tämän eteen.”

Tapahtumat vetävät väkeä

Haasteista huolimatta Kivisaari uskoo kasvun ja positiivisen vireen jatkuvan.

”Tärkeää on, että otetaan kaikki hyöty irti tulevista tapahtumista, jotka liittyvät Oulu2026-vuoteen, ja sitä ennenkin. Oulu on hyvä tapahtumakaupunki, ja tapahtumien ympärille pystytään rakentamaan paljon matkailullisesti mielenkiintoista lisäsisältöä”, Kivisaari toteaa.

Yksi potentiaalinen vetonaula on helmikuun lopulla avattava Nallikari Seaside Oy:n uusi rantahotelli Aalto. Kivisaari sanoo, että Nallikari on Oulun kruununjalokivi, joka kehittyy nyt hyvin kokonaisuutena.

Ouluun on valmistumassa tai suunnitteilla sekä uusia hotelleja että nykyisten laajennuksia. Kivisaaren mukaan nykyinen hotellikapasiteetti ei ole lentoyhteyksien veroinen tulppa, vaikka sen rajat tulevat ajoittain vastaan.

”Tällä hetkellä meillä on hotellien käyttöaste 66 prosenttia, mikä on Suomen parhaimpia. Ajoittain on varsinkin pienemmissä hotelleissa nähty jopa yli 90 prosentin käyttöasteita, mikä liittyy lähinnä isoihin tapahtumiin. Haluamme kuitenkin kestävää kasvua, ja se vaatii lisää majoituskapasiteettia.”

Koko seutu kiinnostaa

Seudullisena yhteistyönä markkinoitavan Pohjolan rengastien kohteissa kirjattiin viime vuonna kaikkiaan 1,3 miljoonaa rekisteröityä yöpymistä, joista kotimaisia oli 1,1 miljoonaa ja ulkomaalaisten tekemiä 164 000. Yhteensä yöpymisten määrä lisääntyi kaksi prosenttia edellisvuodesta. Myös Pohjolan rengastiellä majoitusmyynnin euromääräinen kasvu oli huomattavaa: myynti oli yhteensä 78,2 miljoonaa euroa ja kasvoi edellisvuoteen verrattuna yhdeksän prosenttia.

Kuten Oulussa, myös Pohjolan rengastiellä merkittävin kansainvälisten matkailijoiden ryhmä oli saksalaiset: saksalaisten matkailijoiden osuus Oulun seudulla kasvoi jopa 32 prosenttia.

Pohjolan rengastie on vähitellen laajentunut, ja se kattaa nykyisellään Oulun lisäksi Syötteen, Rokua Geoparkin, Kalajoen, Raahen, Limingan, Hailuodon, Kempeleen, Tyrnävän, Iin, Lumijoen ja uusimpana Kemin. Kivisaaren mukaan alue saattaa myöhemmin edelleen laajentua, mutta tällä hetkellä keskitytään nykyisten kohteiden kehittämiseen.

”Fokus on nimenomaan palveluiden parantamisessa, varsinkin ostettavuuden osalta. Tuote on kiva ja tarjoaa uniikin matkailukokemuksen, joka nivoo Suomen maantieteelliset parhaat palat yhteen täällä Pohjois-Pohjanmaalla.”

Kun on nähty, että Saksan-matkailu tänne suuntaan on noin voimakkaassa kasvussa, tämä lentoyhteys on meille äärimmäisen tärkeä. Se varmaan jonkin verran rytmittää myös sitä, minkä tyyppisiä palveluita tänne rakennetaan niin, että ne sopivat saksalaisille kohderyhmille.
Yrjötapio Kivisaari

Oulun seudun matkailun viime vuoden parhaana uutisena voinee pitää Lufthansan joulukuussa avaamaa lentoyhteyttä Oulun ja Münchenin välillä. Se on Oulun seudulle arvokas asia niin taloudellisesti kuin henkisestikin, matkailualan ja elinvoiman piristysruiskeena.

”Kun on nähty, että Saksan-matkailu tänne suuntaan on noin voimakkaassa kasvussa, tämä lentoyhteys on meille äärimmäisen tärkeä. Se varmaan jonkin verran rytmittää myös sitä, minkä tyyppisiä palveluita tänne rakennetaan niin, että ne sopivat saksalaisille kohderyhmille. Saksalainen matkailija vuokraa auton, liikkuu laajalla alueella ja käyttää paljon palveluja. Pohjolan rengastie sopii siis saksalaiselle matkailijallekin äärettömän hyvin”, Kivisaari havainnollistaa.

Matkoja suuntautuu toki myös Oulusta Müncheniin. Kuin tilauksesta popin supertähti Adele ilmoitti tammikuun lopussa esiintyvänsä ensi kesänä ensimmäistä kertaa kahdeksaan vuoteen manner-Euroopassa – mutta vain neljänä iltana ja vain Münchenissa.

Olikohan tässä Adelen valinnassa oululaisilla sormensa pelissä?

”Juu juu, meillä on suora yhteys sinne suuntaan”, Kivisaari nauraa.