Oululle tunnustusta kestävän matkailun kehittämisestä
Oulun kestävän matkailun kehitystyö on huomattu myös valtakunnallisesti. Kuva: Visit Oulu
Oulu on saanut ensimmäisenä Suomen suurimmista kaupungeista Visit Finlandin myöntämän kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -merkin. ”Oulu on ottanut alueena valtavan vastuullisuusloikan”, kehuu Visit Finlandin vastuullisen matkailun asiantuntija Liisa Kokkarinen.
STF-merkin saamisen edellytyksenä on, että matkailualue profiloituu kestävänä matkailukohteena ja sitoutuu kestävän matkailun kehittämiseen. Lisäksi matkailualueen kansainvälistä liiketoimintaa tekevistä matkailuyrityksistä yli puolella pitää olla STF-merkki ja sertifioitu toiminta.
”Oulu on ottanut alueena valtavan vastuullisuusloikan. Matkailun kestävyyttä tarkastellaan ja edistetään hyvin laaja-alaisesti ja moniulotteisesti erilaiset sidosryhmät sekä tavoitteet huomioiden. Lisäksi kulttuurinen kestävyys on ilahduttavan hyvin huomioitu kehitystyössä. Oulussa meneillään oleva kulttuuri-ilmastonmuutos on suorastaan käsinkosketeltava”, Visit Finlandin vastuullisen matkailun asiantuntija Liisa Kokkarinen kommentoi tiedotteessa.
Kehitystyötä koko ajan
Kestävyys on ollut Oulussa yksi toimialan strateginen kehittämisen kärki, ja se nousee esille myös kilpailuetuna.
”Kestävät matkaketjut, ympärivuotisuus, viipymän pidentäminen, aluetaloudellisten vaikutusten kasvattaminen sekä matkailijat ja paikalliset huomioon ottava kehittämisen tasapaino ovat esimerkkejä kestävyyden eri ulottuvuuksista. Kestävät valinnat tuovat usein mukanaan investointeja ja muutosta, mutta myös toiminnan tehostumista ja taloudellista hyötyä”, kertoo BusinessOulun matkailutoimialan asiakkuuspäällikkö Jyrki Kemppainen.
BusinessOulun käynnissä oleva Älykäs ja uudistava matkailu Oulun seudulla -hanke pyrkii kehittämään toimialaa globaalien vaatimusten mukaiseksi. Oulussa laaditaan myös kestävän matkailun kehittämissuunnitelmaa. Kuluvan vuoden aikana on kehitetty kansallisesti hyödynnettävää toimintamallia yrityksille ja alueille.
”Ilman aktiivisia ja osallistuvia yrityksiä matkailualueen on vaikea saavuttaa vaikuttavia tuloksia. Kestävyyden kehittäminen vaatii konkreetista liiketoiminnan tarkastelua sekä määrällisten ja laadullisten tavoitteiden asettamista ja seuraamista. Oulussa matkailun kehittämisen suhteen tilanne on hyvä, koska kestävyyttä voidaan tarkastella, mitata ja kehittää ennakoiden. On tärkeää, että matkailua pystytään kasvattamaan hallitusti”, sanoo hankkeen projektipäällikkö Iiris Kanniala.
Kilpailuetua yrityksillekin
Go Arctic Oy:n yrittäjä Kirsi Eskola toteaa, että vastuullisuussertifikaatti ja STF-merkki antavat yrityksille hyvät puitteet ja päivittyvät tavoitteet näiden asioiden jatkuvaan kehittämiseen. Vastuullisuusnäkökulman esilletuonti tuotekehityksessä, viestinnässä ja markkinoinnissa on tänä päivänä selkeä kilpailuetu, jota asiakkaat arvostavat.
”Kahviloissamme suosimme lähituotettuja raaka-aineita leivonnassa sekä luomutuotettua kahvia ja teetä. Tapahtumatuotannoissa olemme taitavia luomaan kekseliäitä ja persoonallisia somistuksia kierrätetyistä materiaaleista kertakäyttöisten koristeiden sijaan ja tiimikisatuotteistamme lahjoitamme hyväntekeväisyyteen tietyn summan osallistujaa kohden”, Eskola mainitsee esimerkkeinä yrityksen vastuullisuustoimista.
Matkailun kestävyydessä yhteistyötä tehdään tiiviisti Visit Finlandin ja Suomen kuutoskaupunkien kanssa.
”Kuutoskaupunkien ja Visit Finlandin yhteistyö on tärkeää niin kansallisen kuin kansainvälisenkin kehittämisen vaikuttavuuden näkökulmasta. Matkailun kestävyys on meille yhteinen tahtotila, ja Suomi haluaakin profiloitua kansainvälisillä markkinoilla vahvasti kestävänä matkailumaana”, Kanniala toteaa.