Oululaista tv-sisältöä myytiin Cannesissa
Pohjois-Suomen elokuvakomissaari Reetta Turula poseerasi Cannesissa Filmbutikin Pasi Riialin ja Kimmo Paanasen kanssa verkostoitumistilaisuudessa, jonka pukukoodina oli "goofy sunglasses".
Kun Oulun seudulla vietettiin syyslomaa, suuntasi neljä paikallista tuotantoyhtiötä markkinoimaan töitään Etelä-Ranskan Cannesissa järjestettyyn tv-alan tapahtumaan. Haussa on uusia pohjoissuomalaisia menestystarinoita kansainväliselle yleisölle.
Tv-sarjojen myyntitapahtumana MIPCOMia pidetään alan tärkeimpänä, ja sinne saapuu vuosittain osallistujia yli 100 maasta solmimaan yhteistuotantodiilejä sekä myydään sisältöoikeuksia jakelijoille.
Oululaisista tuotantoyhtiöistä Cannesiin matkustivat tänä vuonna Filmbutik Oulu, NTRNZ Media, Mutant Koala Pictures ja Whatevergroup. Tuotantoyhtiöiden matkaa tuki BusinessOulun BOIM-hanke (Business Opportunities for International Market), jonka avulla etsitään pienille ja keskisuurille yrityksille uusia markkinoita ja uusia toimintatapoja pyrkiä kansainvälisille markkinoille.
Mukana matkalla oli myös Pohjois-Suomen elokuvakomission edustus, joka toimi myös Suomen audiovisuaalisen alan tuottajien yhdistyksen APFI ry:n järjestämän verkostoitumistilaisuuden yhteistyökumppanina. Oululainen sisältö oli vahvasti esillä tilaisuudessa ja esittelymateriaaleissa, joissa kerrottiin Suomessa meneillään olevista tuotannoista.
Reetta Turula Pohjois-Suomen elokuvakomissiolta kiittää oululaisia tuottajia, jotka juoksivat tapahtumassa aamusta iltaan palaveriputkessa.
”Uusia avauksia varmasti tehtiin, ja näistä kuultaneen myöhemmin tuotantoyhtiöiden puolelta.”
Turula muistuttaa tällaisten tapahtumien merkittävyydestä alan kasvulle. Kansainvälisiä yhteistuotantosopimuksia ei solmita kotikonttorilta, vaan alalla merkitsee ennen kaikkea ihmisten väliset suhteet. Maailmalle on mentävä, koska nykyiset rahoitusinstrumentit satsaavat yhä enenevissä määrin kansainvälisiin yhteistuotantoihin.