Oululaisia onnistumisia, osa 11: Holomonsterit Leijonan luolassa

Oskari Autin luomio Holomonstereita kerätään älypuhelimeen kiinnitettävän kartion avulla. Kuva: Viivi Anttila

Talous

Julkaistu: Kirjoittaja: Viivi Anttila

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Holomonsters on hologrammeihin perustuva, visuaalisesti uudenlainen keräilypeli ja Oxxu Oy:n yrittäjän, Oskari Autin, lanseeraama brändi. Autti osallistui Leijonan luola Suomi -ohjelmaan kaudella 2023, ja esitteli siellä ohjelman tuomareille eli Leijonille peli-ideansa. Hän ei voittanut rahoitusta, mutta Holomonsters herätti kiinnostusta. Autti sai osallistumisensa ansiosta paljon näkyvyyttä sekä uusia kokemuksia.

Oskari Autti on lapsesta saakka viihtynyt luonnossa ja piirtänyt paljon. Luonto on hänelle tärkeä asia, ja se näkyy myös Holomonsters-hahmoissa. Holomonstereihin liittyvän tarinan mukaan ne suojelevat maapalloa. Jokaisella on oma tehtävänsä, kuten merten, aavikoiden tai vuoristojen suojelu.

Autin kehittämällä älypuhelimeen kiinnitettävällä kartiolla hologrammihahmot heräävät eloon. Hahmoja on mahdollista etsiä kaikista QR-koodeista ja viivakoodeista, esimerkiksi Coca-Cola-pulloista, joten peliä on mahdollista pelata kaikkialla, mistä koodeja löytyy. Kun kartio kiinnitetään puhelimeen ja koodi skannataan, hahmot ponnahtavat näyttävästi esille ja liikkuvat. Tarinaan kuuluu, että hahmot on loihdittu tuotteisiin jumiin ja ne pitää etsiä sieltä.

”Lapset pääsevät jahtaamaan monstereita helposti kotoa käsin”, Autti sanoo.

Tekeillä on myös Holomonsters-sarjakuva.

”Kun sarjakuvan sivuja skannataan sovelluksella, sen hahmot heräävät samalla tavalla eloon.”

Suomi toimi ikään kuin testialustana: täällä kokeiltiin ja tehtiin virheet, ja nyt brändi on valmis isompiin ympyröihin.
Oskari Autti

Yritysidea kehittyi Autille vähitellen.

”Toimin maahantuojana hologrammimainostauluille, kun huomasin, että myös pienellä kartiolla voisi tehdä hologrammeja. Olen aina piirtänyt itse, ja suunnitellut hahmoja ja sarjakuvia. Lapsena oli kiva kerätä kaikenlaisia monstereita ja Pokémoneja. Brändi kehittyi siinä sitten.”

Holomonstersia hän alkoi kehittää pari vuotta sitten, ja Suomen markkinoilla se on ollut viime joulusta asti.

”Suomessa olemme jo kaupoissa, ja nyt etsimme isompia yhteistyökumppaneita ja rahoitusta. Haluamme laajentua myös ulkomaille. Suomi toimi ikään kuin testialustana: täällä kokeiltiin ja tehtiin virheet, ja nyt brändi on valmis isompiin ympyröihin.”

Kutsu Leijonan luolaan

Leijonan luola -tv-ohjelmaan Autti päätti lähteä, kun ohjelman tuotantoryhmä lähestyi häntä viestillä. Autti haki mukaan, pääsi haastatteluun ja sieltä kuvauksiin asti.

”Mietin ensin, onko Holomonsters vielä valmis rahoituksen hakuun. Päätin kuitenkin tarttua tilaisuuteen. Lähdin ensisijaisesti hakemaan yritykselleni näkyvyyttä, koska Leijonissa ei ollut mukana oman alani sijoittajia.”

Puhelin kävi kuumana, kun tuli niin paljon viestejä ja sähköposteja. Sain yhteydenottoja niin perheenäideiltä ja -isiltä kuin alan ihmisiltäkin.

Ajatus Leijonan luolaan lähtemisestä ei Auttia jännittänyt, mutta tunti ennen kuvauksia jännitys iski. Ennen kuvauksia hän tutustui tyhjään studioon ja kävi meikattavana sekä mikitettävänä.

”Ensimmäinen minuutti, kun astelin Leijonien eteen ja kamerat alkoivat kuvata, oli pahin. Kyllä siinä tilanteessa jännitti, ja sellaisen pienen adrenaliinipiikin sai alkuun aikaiseksi. Sen jälkeen jännitys hävisi kokonaan ja tuntui, kuin olisi ollut kaverilla kylässä”, Autti naurahtaa.

”Leijonat olivat mukavia, rupateltiin siinä yhdessä. He antoivat kritiikkiä ja kehuja, ja vastailin parhaani mukaan.”

Kokonaisuudessaan kokemus oli Autin mielestä positiivinen.

”Se oli hyödyllinen kokemus. Vaikkei sijoitusta tullut, sain lisää esiintymiskokemusta kameroiden edessä, sekä tietysti näkyvyyttä. Suosittelen ehdottomasti muillekin hakemaan mukaan ohjelmaan, jos vain tulee tilaisuus.”

Näkyvyys auttoi

Jälkikäteen hän sai paljon yhteydenottoja eri tahoilta.

”Puhelin kävi kuumana, kun tuli niin paljon viestejä ja sähköposteja. Sain yhteydenottoja niin perheenäideiltä ja -isiltä kuin alan ihmisiltäkin. Tähän asti kaikki palaute on ollut positiivista. Verkostot ja kontaktini ovat kasvaneet, ja vierailusta saatu näkyvyys on vaikuttanut jonkin verran jo myyntiinkin.”

Erityisen iloinen Autti on potentiaalisten asiakkaiden palautteesta.

”Se on siisti juttu, koska se todistaa minulle, että tuotteelle löytyy kysyntää.”

Mahdollisuus luovuuteen

Haasteitakin on matkan varrella riittänyt.

”Minun olisi pitänyt uskaltaa aiemmin lähteä hakemaan rohkeasti rahoitusta, se olisi ollut tehokkaampaa ja nopeampaa. Rahoituksen puuttuminen on hidastanut prosessia. Saan kuitenkin luottamusta siitä, että tuote kiinnostaa muitakin ja siitä on tullut positiivista palautetta. Meillä on myös jakelusopimus Pohjoismaihin, ja olemme vierailleet lelumessuilla. Nyt tarvitaan vain rahoitus ja oikeat kumppanit alalta.”

Autille on tärkeää saada toteuttaa luovuuttaan ja tehdä jotain uutta.

”Työssä pitää olla mukana intohimoa ja mahdollisuus tavoitella onnistumista. Holomonsters on keino toteuttaa kumpaakin.”

Uusien kokemusten hankkiminen jatkuu, sillä Holomonsters pääsi vastikään Kiinan järjestämän, ulkomaalaisille tarkoitetun innovaatiokilpailun finaaliin. Kilpailuun osallistui yrittäjiä ympäri maailmaa. Seuraavaksi Autti onkin lähdössä Kiinaan, jossa finaali järjestetään. Leijonan luolassa saaduista kokemuksista on varmasti hyötyä sielläkin.

Yrityksen verkkosivut: holomons.com

Oululaisia onnistumisia -juttusarja nostaa esille positiivisia kuulumisia työ- ja yrityselämästä. Olipa onnistumisesi pieni tai suuri, haluamme kertoa tarinasi. Juttusarjan toteutuksesta vastaa BusinessOulu. Ota yhteyttä: media@businessoulu.com.