Ympäristöystävällisen biokaasun käyttö on nosteessa Oulussa

Nestemäisessä muodossa olevalle polttoaineelle olisi kysyntää esimerkiksi dieseliä korvaavana polttoaineena, koska se voidaan varastoida huomattavasti pienempään tilaan kuin kaasumuodossa. Kuva: arkisto/Vesa Ranta

Luonto & ympäristö

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

“Biokaasun teollisuuskäyttö kolminkertaistuu nykyisestä”, laskee Kiertokaaren kehityspäällikkö Jari Kangasniemi.

Aiemmin biokaasua ovat jo käyttäneet kaksi suurpesulaa: Lindström Oy:n Ruskon pesula sekä Oulun Keskuspesula Cliini Oy.

Biokaasua valmistetaan Ruskossa biojätteestä ja puhdistamolietteestä, joten jokainen lajiteltu biojätemurunen päätyy Oulussa todelliseen hyötykäyttöön.

Raskaan kaluston asemalla laajennusvaraa

Myös biokaasun käyttö liikennepolttoaineena on kasvanut mukavasti. Kiertokaari asetti vuonna 2017 tavoitteeksi, että kymmenessä vuodessa biokaasulla korvattaisiin puoli miljoona litraa bensaa vuodessa. Tuo määrä on toteutumassa jo vuoden 2021 marraskuussa, eli tavoite saavutettiin neljässä vuodessa. Tällä hetkellä Ruskon jätekeskuksessa tankataan autoihin kuukausittain noin 60 000 bensalitran verran biokaasua.

Tavoitetta on vauhdittanut Ruskoon keväällä 2021 avattu linja-autojen oma tankkausasema. Sitä on valmiudet laajentaa jopa 22-paikkaiseksi. Tällä hetkellä Oulun Taksipalvelu on vuokrannut asemalta viisi paikkaa biokaasubusseilleen. Asemaa ei ole tarkoitettu kuitenkaan pelkästään linja-autoille.

“Mikä tahansa yritys voi vuokrata itselleen paikan raskaan kaluston tankkausasemalta ja jättää auton asemalle yön yli tankattavaksi”, Kangasniemi hoksauttaa.

Tankkausaseman laajentamiseksi tarvitaan kaavamuutos, jonka muutoshakemusta valmistellaan parhaillaan.

Nesteytetylle kaasulle olisi kysyntää

Kaasuliiketoiminnan kasvua halutaan edesauttaa nestemäisen kaasun (LNG) käyttöönotolla. Kiertokaaren valmistelema kaavamuutoshakemus mahdollistaisi myös nesteytetyn kaasun tankkauspisteen rakentamisen. Kangasniemi kertoo, että nestemäisessä muodossa polttoaine voidaan varastoida huomattavasti pienempään tilaan kuin kaasumuodossa. Siksi sille on kysyntää dieseliä korvaavana polttoaineena esimerkiksi rekka-autoissa.

Nesteytettyä kaasua voidaan höyrystää kaasumaiseen muotoon ja johtaa nykyiselle kaasujakeluasemalle poikkeustilanteissa. Se siis varmistaisi liikennepolttoaineen saatavuuden. Kangasniemen mukaan sen avulla saadaan lisättyä käyttövarmuutta myös teollisuuskäytössä.

Jos kaavamuutoshakemus etenee tulevan talven aikana, nesteytettyä kaasua voitaisiin käyttää Ruskossa ehkä jo vuoden 2022 aikana. Samoin raskaan kaluston tankkausaseman laajennus tulisi uuden kaavan myötä mahdolliseksi.

Juttu julkaistu ensimmäisen kerran Mun Oulussa 6.12. 2021.