Värikkäät kaivonkannet muistuttavat taas, että roskat eivät kuulu katukaivoon
Mahanpuruja muovista -kampanjan kaivonkansitarrat on valmistettu PVC-vapaasta materiaalista, joka voidaan kierrättää käytön jälkeen metallina.
Mahanpuruja muovista -kampanja näkyy jälleen Oulun kaupungin kaivonkansissa loppukesän aikana. Kampanjassa muistutetaan kadulla kulkijoita siitä, että mikään roska ei kuulu kadulle, katukaivoon eikä luontoon.
Mahanpuruja muovista -kampanja palaa Oulun kaupungin kaduille 19. elokuuta alkaen ja jatkuu 1. syyskuuta saakka. Pidä saaristo siistinä ry:n kampanjassa kaupunkien kaivonkansia merkitään värikkäillä kalatarroilla, jotta tietoisuutta roskien lähteistä lisättäisiin ja roskaantuminen vähenisi.
Kampanjan mukaan roskaantumisongelmaan liittyy tiedon puute siitä, miten roskat kulkeutuvat kaupungeista vesistöihin. Erityisen tavallista on heittää tupakantumpit katukaivoihin tietämättä, että niiden filtterit ovat muovia.
Mahanpuruja muovista -kampanjan tavoitteena onkin herätellä ohikulkevia ihmisiä pohtimaan oman käyttäytymisensä vaikutusta roskaantumiseen ja lisätä tietoa roskien kulkureiteistä.
Muoviroskaa riittää
Pidä Saaristo Siistinä ry kartoitti kesällä 2022 kaupunkien katukaivoista löytyviä roskia Helsingissä, Lahdessa ja Turussa. Kunkin kaupungin muutamaan katukaivoon asennettiin kahden kuukauden ajaksi suodattimet. Lähes 80 prosenttia löytyneestä roskasta oli muovia.
Yleisin suodattimista löytyvä roskatyyppi oli tupakantumppi, joka lasketaan muovikategoriaan. Tupakantumppien lisäksi suodattimista löytyi ruokapakkausten muovikääreitä, lasinsiruja ja purkkaa.
Samansuuntaisia tuloksia on saatu Itämeren rannoilla tehdyissä rantaroskaseurannoissa, joissa on havaittu, että suurin osa rantojen makroroskista kytkeytyy kertakäyttökulttuuriin. Itämeren alueen yleisimpiä rantaroskia ovat tupakantumppien ja ruokapakkausten kääreiden lisäksi kertakäyttöaterimet, muovipullot ja muovikassit.
Tänä kesänä Mahanpuruja muovista -kampanjassa on mukana 19 kaupunkia ja kuntaa ympäri Suomen.
Pidä Saaristo Siistinä ry:n Mahanpuruja muovista -kampanja on osa laajaa, seitsemänvuotista PlastLIFE -hanketta, jonka tavoitteena on kestävä muovien kiertotalous Suomessa vuoteen 2035 mennessä.