Traaginen onnettomuus sai oululaisyrityksen kehittämään maastoambulanssin ja muita pelastusvälineitä vaikeisiin oloihin
Kun mönkijä vetää maastoambulanssia, ylämäki ei ole esteenä. Talvella maastoambulanssia vetää moottorikelkka. Kuvat: Petri Valoaho
Oululaisyritys Arctic Rescue System Oy on kehittänyt uuden sukupolven maastopelastusjärjestelmän pelastusalan ammattilaisten käyttöön. Järjestelmään kuuluvat kuljetusvälineet mahdollistavat loukkaantuneiden henkilöiden hoidon ja kuljetuksen taajamien ulkopuolella, missä vaikeakulkuinen maasto voi aiheuttaa haasteita pelastustyöntekijöille.
Uuteen maastopelastusjärjestelmään kuuluu maastoambulanssi, Artic Rescue Amulance, jota mönkijä tai moottorikelkka voi vetää sekä maastossa että taajamassa. Maastoambulanssia on mahdollista käyttää sekä kesällä että talvella, sillä kesäsovellusta varten on nelipyöräteli ja talvisovellusta varten rekisovellus.
Maastoambulanssissa on tilat sekä potilaalle että ensihoitajalle. Siinä on panoraamakatto ja ikkunalliset lokinsiipiovet molemmin puolin. Potilas pysyy myös lämpimänä koko sen ajan, jolloin hänet kuljetetaan maastosta sairaalaan.
Maastoambulanssissa on ilmalämmitys, ilmastointi ja himmentävä led-valaistus. Varusteisiin kuuluvat myös sähköllä lämmitettävä pelastusmakuupussi ja ilmapatja.
Lapissa kiinnostusta uusille pelastusvälineille
Oulussa kehitetty uusi maastopelastusjärjestelmä on jo herättänyt kiinnostusta. Teijo Siekkinen Arctic Rescue System Oy:sta kertoo, että se on käytössä ilmavoimissa, Lapin lennostossa, ja myös Pyhätunturin VPK:ssa.
”Tarjouksia olemme tehneet useita eri puolille Suomea. Utsjoen VPK:lle lahjoitin pussin ilmaiseksi käyttöön. Heiltä saan palautetta ja kehitysehdotuksia, mikäli ilmenee”, hän kertoo.
Maastopelastusjärjestelmää liikutetaan peräkärrynä toimivalla kuljetusjärjestelmällä nimeltään Arctic Rescue Trailer. Maastoambulanssi mahtuu järjestelmän sisälle, minkä lisäksi se soveltuu lämmityksen ja ilmastoinnin ansiosta monipotilassuojaksi. Kärryyn on mahdollista perustaa myös onnettomuuspaikan tilannekeskus.
Varusteisiin kuuluu myös sähköllä lämmitettävä salkku, jota käytetään ensihoidossa tarvittavien nesteiden kuljettamiseen. Salkku varmistaa potilaan hoidon kylmässä säässä. Sydäniskurille on olemassa myös lämmitettävä kuljetuslaukku, joka varmistaa sydäniskurin akun tehon elvytystilanteita varten.
Arctic Rescue System on kehittänyt myös pelastustoimintaa auttavan älypuhelimen kotelon. Säänkestävässä puhelinkotelossa on lataus- ja lataustoiminto, jonka avulla älypuhelinta on mahdollista käyttää karttaohjelman seuraamiseen ja yhteydenpitoon maastossa.
Vaikeisiin onnettomuustilanteisiin varauduttava
Maastoambulanssin ensimmäinen prototyyppi valmistui kaksi vuotta sitten. Pelastusjärjestelmän kehittämisen taustalla on traaginen tapahtuma. Vuonna 2013 tapahtui kelkkaturma, jossa kuoli kolme henkilöä. Teijo Siekkinen tunsi heistä kaksi.
”Hän kertoi, että tarjolla oli vain kylmä pulkka, kertakäyttöisiä lämpöpatruunoita, avaruuspeitteitä ja huopia.”
”Vuosi siitä tapahtumasta olin Pulmangissa pilkkireissulla, ja asia tuli puheeksi. Kyselin paikalliselta tutulta, Erkki Junttilalta, joka oli paikallisessa VPK:ssa aikoinaan aktiivina, että miten pelastus olisi hoitunut, jos se olisi tapahtunut kovalla pakkasella ja myrskyssä, eikä helikopteri olisi päässyt ilmaan. Hän kertoi, että tarjolla oli vain kylmä pulkka, kertakäyttöisiä lämpöpatruunoita, avaruuspeitteitä ja huopia”, hän kertoo.
Keskustelussa nousi esille, että Siekkinen oli kehittänyt lämmitysjärjestelmiä akuille ja polttoaineille. Tältä pohjalta Junttila ehdotti, että Siekkinen voisi kehittää nykyaikaisen menetelmän potilaan lämmittämiseen.
”Erkin ehdotus jäi elämään minun päähäni. Kolme vuotta se muhi, ja yksi aamu herätessäni olivat aivot yön aikana alitajunnassa kehittäneet sen, millainen sähköllä lämmittävän pelastuspussin pitää olla”, Siekkinen muistelee.
Arctic Rescue System Oy on perustettu vuonna 2019 markkinointiyritykseksi tuotteille, joita Arctic Heat Control Oy valmistaa. Yritys työllistää kaksi henkilöä ja alihankkijoita.