Oulukin on nyt sähköpotkulautojen täyttämä kaupunki – nopeuksia ja pysäköintiä rajoitettu tietyillä alueilla

Sähköpotkulaudoilla ajetaan samoilla väylillä ja noudatetaan samoja sääntöjä kuin pyöräillessä. Kuva: Pasi Rytinki

Liikunta & terveys

Julkaistu: Kirjoittaja: Pasi Petteri Rytinki

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Tänä keväänä niiltä ei ole voinut välttyä: Oulussa on samanlainen sähköpotkulautabuumi kuin lähes kaikissa suurkaupungeissa viime vuosina. Kuten muuallakin, potkulaudat ja niiden käyttö aiheuttavat kiistelyä Oulunkin toriparlamenteissa.

Sähköpotkulautailijoiden ensimmäinen muistisääntö on se, että on noudatettava samoja liikennesääntöjä ja kuljettava samoilla väylillä kuin pyöräillessä. Jalkakäytävillä eivät siis saa ajaa muut kuin alle 12-vuotiaat.

Kaupunki tarjoaa tunnetusti hyvät väylät pyöräilyyn ja sitä kautta myös sähköpotkulautailuun. Potkulaudat ovat yksityisten operaattorien pyörittämää liiketoimintaa, eikä kaupunki varsinaisesti ole siinä osapuolena tai sopimuskumppanina, mutta potkulautafirmoille on annettu ohjeistus muun muassa pysäköinti- ja nopeusrajoituksista.

Kävelykaduilla ajettava hiljaa

Oulussa rajoitukset tarkoittavat käytännössä sitä, että sähköpotkulautojen suurin sallittu nopeus on 10 km/h tietyillä keskustan alueilla, lähinnä kävelykatuosuuksilla. Muilla alueilla sähköpotkulaudan enimmäisnopeus on Suomen lain mukaisesti 25 km/h.

Myös pysäköintiä on rajoitettu: sähköpotkulautoja ei saa jättää silloille eikä alikulkukäytäviin. Potkulautaa ei myöskään saa jättää ajoradalle, jalkakäytävälle, pyörätielle, torille tai aukiolle siten, että pysäköinti haittaa muuta liikkumista tai liikennettä.

Kaupunki harkitsee myös yhteistyössä operaattorien kanssa sähköpotkulaudoille tarkoitettujen parkkialueiden perustamista.

Ohjeistukset halutaan valtakunnallisiksi

Pääkaupunkiseudulla virisi viime kesänä kiivas keskustelu sähköpotkulautailun lieveilmiöstä: ylinopeuksista, onnettomuuksista ja holtittomasta pysäköinnistä. Keskustelun tuloksena operaattorit esimerkiksi rajoittivat sähköpotkulautojen nopeuksia yöaikaan.

Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala huomauttaa, että Oulussa nyt toimivista neljästä operaattorista osa on vasta aloittelemassa täysimittaista toimintaansa kaupungissa, joten kokemuksetkin ovat tuoreita ja keskustelu ”vasta lämpenemässä”. Viime kesänä Oulussa operoi vain yksi sähköpotkulautafirma.

Sähköpotkulautojen noutaminen ja siirtely, kuten muutkin käytännön asiat, kuuluvat täysin operaattorien vastuulle, samoin asiakaspalvelu. Vaarala kertoo, että kaupunki on käynyt kaikkien operaattorien kanssa aloituskeskustelun tarvittavista pelisäännöistä ja kaupungin vaatimista ohjeistuksista. Palavereja pidetään tarvittaessa useamminkin, mutta vähintään kerran vuodessa kauden alussa.

”Ohjeistusta nopeusrajoituksista ja pysäköintirajoitusalueista muokataan tarvittaessa vielä kesän aikana”, Vaarala kertoo.

Vaaralan mukaan Oulu on käynyt muiden kaupunkien kanssa keskustelua siitä, että sähköpotkulautailua koskevat säännöt ja rajoitukset pitäisi saada yhtenäistettyä valtakunnallisiksi.

”Se ei vielä ole edennyt siihen, että joka kaupungissa olisi tismalleen samanlaiset ohjeistukset, mutta operaattoritkin ovat sitä halunneet. Se olisi heidän asiakkaidensa kannalta selkeämpää.”

Vaaralan mukaan kaupunki ei puutu operaattorien tai sähköpotkulautojen määrään. Markkinat lopulta määrittelevät, onko neljä sähköpotkulautafirmaa sopiva määrä Ouluun.

”Operaattorit pystyvät tyypillisesti aika matalalla kynnyksellä tulemaan johonkin kaupunkiin, mutta myös poistumaan sieltä, mikäli markkina ei vedä riittävästi.”

Oulun infra on suotuisa

Oulu on maailmanlaajuisestikin tunnettu pyöräilykaupunkina. Vaarala sanoo, että Oulusta voi tulla myös poikkeuksellisen hyvä sähköpotkulautakaupunki, koska kaupungin infrastruktuuri on otollinen.

”Kun mietitään, miksi pääkaupunkiseudulla tai muualla sähköpotkulaudat ovat aiheuttaneet paljon onnettomuuksia, niin selittävänä tekijänä monesti on infra. Vaikka niitä yöaikaan ja baarista poistuessa pienessä hiprakassa ajetaankin, niin siellä sattuu onnettomuuksia myös päiväsaikaan ja selväpäisille.”

”Nyt kun tämmöiset pienirenkaiset, tietyllä tavalla tasapainoiltavat sähköpotkulaudat ovat tulleet markkinoille, niin oikeastaan missään kaupungissa katuinfrastruktuuri ei ole valmis siihen. Kun on perinteisesti rakennettu infraa, jossa on hyvä ajaa lähinnä hyvin jousitetulla autolla, mutta ei juuri millään muulla, niin se on sähköpotkulaudalle tosi haastavaa. Oulussa jo ennen potkulautojen aikaa on käyty paljon keskusteluja ja tehty muutostöitä esimerkiksi vanhojen reunakivellisten risteysalueiden korjaamiseksi pyöräilijöille sopivammiksi”, Vaarala huomauttaa.

”Pyöräilykaupunki Oulussa pyöräilyinfran laatu, tasaisuus ja sujuvuus on parempi kuin monessa muussa kaupungissa. Siksi voi ajatella, että oikein käytettynä sähköpotkulaudat ovat täällä oikein hyviä kapistuksia.”

Lue täältä yleisiä kysymyksiä ja vastauksia sähköpotkulautailusta.