Zekin kampanja haastaa jokaisen oululaisen kysymään nuorilta, miten heillä menee

Zekki.fi on nuorten digipalvelu, jonka kyselyn avulla nuori voi tarkastella omaa hyvinvointiaan ja saada tietoa omaan tilanteeseen sopivista tukipalveluista. Kuva: Zekki

Lasten Oulu

Julkaistu: Kirjoittaja: Mun Oulu

Jaa sosiaalisessa mediassa:

“Nuorten hyvinvoinnin parantaminen on meidän jokaisen vastuulla”, sanoo Diakonia-ammattikorkeakoulun projektipäällikkö Päivi Sipola, joka työskentelee nuorille suunnatun digipalvelu Zekin parissa.

Zekin kampanja haastaa jokaisen oululaisen kysymään lähipiirinsä nuorilta: ”Miten sulla menee?” – eikä vain kysymään, vaan aidosti kuuntelemaan, mitä nuorella on sanottavanaan. Kampanjan keskeinen ajatus on, että jokaisen itseensä uskovan nuoren takana on aikuinen, joka uskoi häneen ensin.

”Zekki haluaa rohkaista nuoria pohtimaan omaa hyvinvointiaan sekä löytämään heille sopivia matalan kynnyksen tukipalveluja. Kampanja nostaa myös esiin tarinoita siitä, millaista apua haastetut ovat saaneet omassa nuoruudessaan ja miten nämä kohtaamiset ovat vaikuttaneet heidän elämäänsä”, Diakonia-ammattikorkeakoulun projektipäällikkö Päivi Sipola sanoo.

Yksi näistä keskusteluista voi olla se, joka jää nuoren mieleen loppuiäksi.
Päivi Sipola

Sipolan mielestä jokainen ansaitsee tulla kuulluksi ja nähdyksi. Avautuminen omista asioistaan ei ole helppoa kenellekään, ja liian usein vastauksena kuulemme ”ihan hyvin”, vaikka todellisuus olisi toinen. On tärkeää, että ympärillä on ihmisiä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita nuoren elämästä ja tarjoavat mahdollisuuden kertoa kuulumisiaan.

”Yksi näistä keskusteluista voi olla se, joka jää nuoren mieleen loppuiäksi. Se kohtaaminen voi tapahtua yhtä lailla oman vanhemman, ystävän, naapurin, opettajan tai vaikkapa valmentajan kanssa.”

Toiveikasta näkökulmaa tarvitaan

Nuorten hyvinvointia käsittelevässä keskustelussa huomio kiinnittyy usein ongelmiin ja puutteisiin. Sipolan mukaan on yhtä tärkeää nostaa esiin myös ne asiat, joihin nuoret ovat tyytyväisiä. Näistä positiivisista kokemuksista nuoret saavat voimaa selvitä vaikeuksista. On tärkeää, että nuoret kokevat olevansa riittäviä ja hyväksyttyjä sekä tietävät, että tukea on saatavilla tarvittaessa.

”Tuoreen Zekki Suomi -tilannekuvan mukaan nuoret tarvitsevat vahvistusta erityisesti itsetunnon ja vaikeuksien voittamisen alueilla. Suurin osa nuorista on tyytyväisiä perheeseensä ja asumistilanteeseensa, ja ne ovatkin merkittäviä voimavaroja nuorten elämässä.”

Juttu jatkuu videon jälkeen.

Sipola haluaa korostaa ennaltaehkäisevän työn merkitystä. Nuorille on tarjolla monipuolisia matalan kynnyksen tukipalveluita, joiden pariin Zekin hyvinvointikysely ohjaa. Hän mainitsee esimerkiksi chat-palvelut kuten Nettiturvis, Netari, Sekasin ja Kysy rahasta -chat.

Zekin kampanja nostaa esiin tarinoita siitä, millaista apua haastetut ovat saaneet omassa nuoruudessaan ja miten nämä kohtaamiset ovat vaikuttaneet heidän elämäänsä. Haukiputaalta kotoisin oleva Sipola nostaa itse tärkeimmiksi tukijoikseen omat vanhempansa.

”Olin onnekas, sillä minulla oli kannustava perhe.  Vanhemmat loivat uskoa siihen, ettei saa antaa periksi ja asioilla on tapana järjestyä. Nuoruuden hölmöilyissäkin tiesin, että kotiin saa tulla, oli tilanne mikä hyvänsä. Opin myös uskomaan, että riitän tällaisena kuin olen. Toivon, että osaan jakaa vastaavanlaista tukea oman elämäni nuorille.”

Sipola sanoo, että kysymällä “Miten sulla menee?” osoitamme kiinnostusta nuoren elämään ja annamme hänelle mahdollisuuden jakaa ajatuksiaan ja tuntemuksiaan. Tämä yksinkertainen teko voi olla merkittävä askel kohti parempaa hyvinvointia.

Fakta

Nuorten hyvinvoinnin tukipalvelu

  • Zekki.fi on monia kansallisia ja kansainvälisiä palkintoja voittanut digipalvelu, jonka kyselyn avulla nuori voi tarkastella omaa hyvinvointiaan ja saada tietoa omaan tilanteeseen sopivista tukipalveluista. Zekki on suunnattu 15–25-vuotiaille nuorille, heidän vanhemmilleen sekä nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille. Sen avulla voi tehdä elämää laajasti kartoittavan itsearvion vain muutamassa minuutissa.
  • Käyttäjälähtöinen Zekki-palvelu tavoittelee nuorten ja kaikille avoimien tukipalveluiden parempaa kohtaamista, nuorten hyvinvoinnin vahvistumista sekä oikea-aikaisen tuen saamista. Zekki rohkaisee hakemaan apua, lisää tietoisuutta omasta hyvinvoinnista sekä suosittelee tilanteeseen sopivia tukipalveluita.
  • Zekin ovat kehittäneet yhdessä Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diakonissalaitoksen Vamos, Ehyt, HelsinkiMissio, Mannerheimin lastensuojeluliitto, Marttaliitto, Mieli, Nuorisoasuntoliitto, Nuorten Ystävät, Pelastakaa Lapset, Takuusäätiö, Väestöliitto ja Yeesi STEAn tuella vuosina 2020–2024.