Tanssia kesken koulupäivän: OSYKissa satsataan taideaineiden lukiodiplomeihin

Mimmi Savolainen, Olli Sukuvaara ja Aamu Redsven saavat tanssia kesken koulupäivän. OSYKin lukiolaiset toivovat, että tanssin voisi myös joskus kirjoittaa. Kuva: Anne Laurila

Julkaistu: Kirjoittaja: Anne Maarit Laurila

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulun Taidekoulun rehtori Mia Lappalainen näkee tärkeänä, että taideaineisiin voi keskittyä myös lukio-opintojen aikana.

“Olen iloinen, että olemme saaneet käynnistettyä tanssireitin, jossa lukion tanssidiplomit ovat osa tanssin opintopolussa. OSYKissa draaman lukiodiplomin on voinut suorittaa aikaisemmin, mutta tanssin lukiodiplomin aloitimme viime syksynä, joten tämä on aika tuore juttu. Tavoitteena on, että esittävät taiteet olisivat vahvemmin läsnä lukio-opetuksessa ja lukiodiplomit ovat yksi keino tähän”, Lappalainen taustoittaa.

Ainakaan toistaiseksi taideaineita ei voi lukioista kirjoittaa ylioppilaskirjoituksissa, mutta aivan mahdottomana Lappalainen ei sitäkään näe tulevaisuudessa.

“Taideaineiden perusopetukseen ja lukiodiplomien suorittamiseen liittyy itsenäisesti tehtävä lopputyö, joiden osalta arviointikriteerit ovat jo valmiina. Miksipä arviointipohjaa ei voisi hyödyntää myös kirjoituksissa? Kansallisella tasolla asiaa jo todellakin selvitetään, miten taideaineet voisi olla osana ylioppilaskirjoituksia. Taideaineiden opiskelua voi jatkaa kuitenkin korkeakoulussa ja taideyliopistossa”, Lappalainen pohtii.

Ei vain aktiiviharrastajille

OSYKissa opiskeleville Aamu Redsvenille, Mimmi Savolaiselle ja Olli Sukuvaaralle tanssidiplomin suorittaminen on ollut todella motivoivaa.

“Voisi kuvitella, että maanantai aamuna kahdeksaksi kouluun tulo ei ole kovin innostavaa, mutta kun tunnilla on luvassa lockingia, olin aivan fiiliksissä tulossa koululle! Ensimmäisellä tanssikurssilla päästiin kokeilemaan laajasti eri tanssilajeja ja se oli todella hauskaa. Tanssitunnit tuovat mukavasti katkaisun opiskeluun, tanssia harrastavat kaverit muista kouluista ovat olleet aivan ihmeissään, kun meillä on tällainen mahdollisuus”, Savolainen toteaa.

Redsven, Savolainen ja Sukuvaara ovat kaikki harrastaneet tanssia pitkään, mutta aktiiviharrastustausta ei ole välttämättömyys lukiodiplomin suorittamiseen.

“Tanssikursseja valitsee myös sellaisia opiskelijoita, joilla ei ole välttämättä pitkä harrastetausta tanssin parissa. He haluavat oppia lisää tanssista ja mielestäni se onkin hienoa – tanssi kuuluu kaikille ja kuka tahansa voi oppia tanssimaan! Tasoerot ryhmissä ei haittaa merkittävästi, osalla tanssitaustaa on vuosia ja osa vasta opettelee”, toteaa OSYKin liikunnan ja terveystiedon opettaja Tarja Väisänen.

Abiturientti Olli Sukuvaaralle tanssidiplomin suorittaminen on ollut motivoivaa ja vahvistanut omaa ajatusta jatkaa tanssin parissa – aina ammattilaiseksi asti.

“Tanssikurssit ovat nostaneet ainakin omalla kohdallani opiskelumotivaatiota, sillä olen satsannut todella paljon niihin kursseihin. Olisi mahtava, jos tanssista voisi kirjoittaa! Omaa lopputyötä tehdessäni vahvistui ajatus, että haluan jatkaa tanssin parissa, erityisesti koreografioiden tekeminen on kiinnostavaa ja varmasti teen niitä myös jatkossa”, Sukuvaara visioi.

Tanssijan identiteetin rakentamista

Sukuvaara suunnitteli koreografian ja tanssi itse tanssidiplomin lopputyössään. Kuva: Tarja Väisänen

Redsven ja Savolainen ovat tanssineet samoissa ryhmissä Tanssikeskus Citydancessa yli kymmenen vuotta ja he myös kilpailevat solo- ja duo-ohjelmilla useissa eri lajeissa, esimerkiksi show tanssissa. Sukuvaaralla on puolestaan vierähtänyt 11 vuotta katutanssin parissa, viimeiset vuodet työn omaisesti koreografioita luoden, esiintyvänä tanssijana ja taustatanssijana. Tanssin lukiodiplomia suorittaessa opiskelijat pohtivat myös omaa tanssijuuttaan ja kokoavat portfoliota urastaan.

“Ensimmäinen kurssi pitää sisällään tanssin eri lajeja ja taustoja, käytämme kurssilla myös koulun ulkopuolisia opettajia, kun kokeilussa on harvinaisempia tanssilajeja. Toinen kurssi keskittyy tanssin ilmaisuun ja improvisaatioon, kolmas kurssi puolestaan on koreografiaan keskittyvä – kurssilla tehdään sitten tanssiteos. Yhdistämme voimamme kuvataiteen, musiikin ja draaman ryhmien kanssa ja keväällä esitämme OSYKissa yhteisen musiikkinäytelmän. Kurssien lisäksi opiskelija tekee oman portfolion,jossa käydään läpi omaa kehitystä tanssijana, tutkielma itse valitusta aiheesta tanssin alalta sekä itsenäisesti tehtävä lopputyö, tanssiteos, jonka arvioi kaksi asiantuntijaa”, Väisänen kertoo.

Lukiodiplomiin tarvittavasta kolmesta tanssikurssista voi taiteen perusopetuksesta hyväksilukea kursseja, myös silloin, kuin opiskelija on muussa lukiossa, kuin OSYKissa. Oulun Taidekoulun ja OSYKin yhteistyö on myös muuta, kuin kurssien hyväksilukua: Väisäsen ohella tanssidiplomin lopputöitä on arvioinut taidekoulun rehtori Mia Lappalainen.

Redsvenillä ja Savolaisella on tanssidiplomista kaksi kurssia suoritettuna, Sukuvaaran tanssidiplomi on portfoliota vaille valmis. Lopputyönään hän teki tanssiteoksen omalla koreografialla.

“Panostin lopputyöhön paljon, suunnittelin kaiken itse. Kirjoitan tänä keväänä, mutta kirjoituksiin en ole ehkä ihan yhtä perusteellisesti valmistautunut, kuin tanssiteokseeni”, Sukuvaara naurahtaa.

Diplomi voi antaa myös eväitä oman alan löytymiseen. 

“Olemme kaikki myös suorittaneet Citydancen sisäisen tanssinohjaajakoulutuksen, joten olemme päässeet vetämään tanssiryhmiä, joka on ollut tosi kivaa. Diplomia suorittaessa on vahvistunut ainakin itselläni ajatus omista tulevaisuuden suunnitelmistani – tanssi tulee ehdottomasti olemaan osa sitä”, Redsven pohtii.

Myös Savolaiselle tanssi tulee olemaan osa elämää, mutta jatko-opintoja hän suunnittelee kielten parissa. Sukuvaara aikoo jäädä kirjoitusten jälkeen pitämään välivuotta, jotta voi keskittyä tanssiin liittyviin projekteihinsa.

Taiteen linnake

Oulussa tanssikulttuuri on monipuolista ja vahvasti läsnä, joten ei ole ihmekään, että tanssireitti on otettu osaksi kaupungin sivistysohjelmaa. Ei ole myöskään sattuma, että OSYK on ottanut taideaineiden lukiodiplomit kurssitarjontaansa.

“Oulussa on todella vahva tanssikulttuuri ja moni Suomen eturivin tanssijoista on lähtöisin Oulusta. Monet heistä ovat myös vanhoja OSYKilaisia, ehkä tämä meidän jugend linnamme on ollut otollinen ympäristö kasvaa tanssin ammattilaiseksi. Taideaineiden lukiodiplomeja voi suorittaa OSYKissa myös muista kouluista, on mukavaa, että voimme tarjota tällaisen mahdollisuuden kaikille lukiolaisille”, Väisänen iloitsee.

 

 

Lue myös