Saamelaisooppera Ovlá maailman kantaesityksenä Oulun teatterissa tammikuussa 2026

Emil Karlsen on pääosassa vuoden päästä iensi-iltaan tulevassa saamelaisoopperassa Ovlá, jonka toteuttaa Oulun teatteri yhteistyössä Oulu Sinfonian, Saamelaisten kansallisteatteri Beaivvášin ja Oulu2026:n kanssa. Kuvassa myös Albert Lein Moe Fiskum. Kuva: Knut Åserud

Kulttuuri

Julkaistu: Kirjoittaja: Mun Oulu

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulun teatteri tarjoaa ensi vuonna kulttuuripääkaupunkivuoden kunniaksi kolme mittavaa ensi-iltaa: kantaesityksinä nähdään saamelaisooppera Ovlá suurella näyttämöllä ja paikallishistoriaa luotava immersiivinen teos Faravidin maa vielä paljastamattomassa paikassa Oulussa. Berliiniläisen dokumentaarisen teatteriryhmän Rimini Protokollin tuottamassa 100 % Oulu -esityksessä ääneen pääsee sata tavallista Oulun asukasta.

Oulun teatteri on vahvasti mukana rakentamassa Oulun kulttuuripääkaupunkivuotta 2026. Teatterissa nähdään ensi vuoden aikana kaksi suurta kantaesitystä ja yksi kiinnostava kansainvälinen vierailu, joka valjastaa tavalliset oululaiset osaksi teatteriesitystä.

Lipunmyynti on jo aloitettu 16. tammikuuta 2026 maailman kantaesityksensä saavaan saamelaisoopperaan Ovlá, jonka kirjoittaa saamelainen näytelmäkirjailija Juho-Sire/Siri Broch Johansen, säveltää Cecilia Damström ja ohjaa Oulun teatterin ohjaaja Heta Haanperä. Oopperan orkesterina toimii Oulu Sinfonia ylikapellimestari Rumon Gamban johdolla.

“Toiveeni on olla mukana tekemässä taideteosta, joka tuo esiin piileviä puolia Suomen, Ruotsin, Norjan ja Venäjän valtioiden kolonisoivasta käyttäytymisestä saamelaisia kohtaan. Haluan myös korostaa saamelaisten näkemystä maasta – Ovlá elää elämäänsä sekä Suomen, Ruotsin että Norjan puolella Saamenmaata, kuten monet saamelaiset ovat tehneet ja tekevät edelleen. Meille Saamenmaa on maisemamme, emmekä näe kansallisia rajoja kovin oleellisina”, Juho-Sire/Siri Broch Johansen toteaa Oulun teatterin tiedotteessa.

“Vanhoissa oopperateoksissa on usein hyvin patriarkaalinen maailmankuva, ja niissä katsotaan maailmaa valtaapitävän kolonialistisesta näkökulmasta. Tästä syystä halusin, että vuoden 2026 ohjelmistoon tilaamamme maailman kantaesitysooppera tehdään vähemmistönäkökulmasta. Johansenin libretto on valtavan hieno, syvä ja ristiriitainenkin kertomus Ovlá-päähenkilön elämästä, ja sen kaikki tapahtumat ovat joko totta tai olisivat voineet tapahtua”, Oulun teatterin taiteellinen johtaja Alma Lehmuskallio kertoo.

Teosto-palkinnon voittanut suomalainen säveltäjä Cecilia Damström käyttää konsulttinaan saamelaista säveltäjää Ánndaris/Anders Rimpiä ja tekee musiikin muutenkin tiiviissä yhteistyössä saamelaismuusikoiden kanssa. Heidän säveltämänsä joikut sulautuvat sävellykseen keskeisenä osana.

Produktion vierailevina suunnittelijoina toimivat saamelaiset taiteilijat: lavastajana Geir Tore Holm, pukusuunnittelijana Helmi Hagelin ja valosuunnittelijana Øystein Heitmann. Oopperan äänisuunnittelusta vastaa Oulun teatterin Jari Niemi. Pääroolissa on Emil Kárlsen.

Voi olla, että teemme virheitä matkalla, mutta pelko niistä ei saa olla esteenä sille, että erilaiset näkökulmat saavat tilaa teattereiden näyttämöillä.
Oulun teatterin taiteellinen johtaja Alma Lehmuskallio

”Tiedostan, että operoimme herkällä alueella tässä ajassa, jossa aiheellisesti kysytään, kenellä on oikeus kertoa kenenkin tarinoita. Meillä ei valtaväestön edustajina ole omistajuutta saamelaisten tarinoihin, joten oli itsestään selvää, että teos pitää tehdä herkässä ja kuuntelevassa yhteistyössä saamelaistaiteilijoiden kanssa. Olen tarvinnut paljon asiantuntija-apua yhteistyökumppaniltamme Saamen kansallisteatterilta ja libreton kirjoittajalta. Voi olla, että teemme virheitä matkalla, mutta pelko niistä ei saa olla esteenä sille, että erilaiset näkökulmat saavat tilaa teattereiden näyttämöillä”, painottaa Lehmuskallio.

Ooppera toteutetaan yhteistyössä Oulu Sinfonian, Saamen kansallisteatteri Beaivvášin ja Oulu2026:n kanssa.

Teoskuvassa näyttelijä jonkinlaisen purjealuksen kannella.

Oulun teatterin näyttelijä Mirjami Kukkola on mukana Faravidin maa -teoksessa. Kuva: Janne-Pekka Manninen / Oulun teatteri

Oulu2026-vuoden kantaesityksiin kuuluu myös Faravidin maa – teatteria, tanssia ja sirkusta yhdistävä teos, jossa Oululle ja Pohjois-Suomelle luodaan puolifiktiivinen, myyttinen menneisyys. Kantaesityksen kirjoittaa Eira Virekoski ja sen ohjaavat Alma Lehmuskallio ja Pirjo Yli-Maunula.

22. elokuuta 2026 ensi-iltansa saava suurimuotoinen, paikkasidonnainen ja immersiivinen teos toteutetaan teatterin ulkopuoliseen mutta kaupungista löytyvään esitystilaan, jota ei vielä paljasteta. Esitys on Oulun teatterin ja Flow Productionsin yhteistuotanto.

Faravidin maa sijoittuu myyttiseen Kvenlandiin ja käsittelee tarinoita, juuria, identiteettiä ja paikallisuutta fantasian ja sepitettyjen kertomusten kautta. Lähtölaukauksena teokselle on toiminut Bengt Pohjasen pohjoisen taruja kokoava Faravidin maa – Pohjois-Suomen historia -kirja (1985), jonka pohjalta työryhmä yleisön kanssa luo lisää tarinoita.

”Faravidin maa on osa vuonna 2022 alkanutta Oulun teatterin ja Flow Productionsin taiteellis-tuotannollista yhteistyötä, jonka edellinen ihastuttava hedelmä oli Vihreät niityt -produktio entisellä kuurojen koululla syksyllä 2024. Olen todella onnellinen teatterin puolesta, että pääsemme yhdessä jatkamaan Pirjo Yli-Maunulan ja Flow’n erittäin ansiokasta immersiivisten, paikkasidonnaisten esitysten sarjaa”, Lehmuskallio iloitsee.

Näyttämöllä nähdään kuusi Oulun teatterin näyttelijää sekä sirkustaiteilijat ja tanssijat Katariina van Earle, Jared van Earle (AUS), Marta Alstadsæter (NOR), Kim-Jomi Fischer (NL), Emma Langmoen (NOR), Milla Virtanen ja Nikke Launonen.

On myös ihana päästä todistamaan, miten teoksessa kohtaavat yksi eurooppalaisista nykyteatterin kärkinimistä ja aivan tavallinen oululainen, jolla ei välttämättä ole mitään suhdetta teatteriin.
Alma Lehmuskallio

Sata oululaista astuu suurelle näyttämölle 14. elokuuta 2026 ensi-iltansa saavassa 100 % Oulu -teoksessa. Esiintyjät valitaan tilastollisen ketjureaktion avulla niin, että he edustavat mahdollisimman kattavasti kaupungin väestöä – ikään kuin koko kaupunki olisi lavalla pienoiskoossa.

100 % City on Berliinissä vuonna 2008 perustetun dokumentaarisen teatteriryhmän Rimini Protokollin konsepti. Ensimmäinen esitys nähtiin Berliinissä vuonna 2008, minkä jälkeen omat versiot on tehty yli 35 kaupungissa ympäri maailman. 100 % Oulu on konseptin ensimmäinen toteutus Suomessa.

“Minua kiinnostaa ihan hirveästi, mitä asioita Oulusta nousee esiin, kun Rimini Protokoll lähtee katsomaan tätä kaupunkia tilastojen ja niiden näyttämöllistämisen kannalta. On myös ihana päästä todistamaan, miten teoksessa kohtaavat yksi eurooppalaisista nykyteatterin kärkinimistä ja aivan tavallinen oululainen, jolla ei välttämättä ole mitään suhdetta teatteriin. Tämä yhdistelmä on harvinainen. Toisilleen etukäteen tuntematon sadan hengen esiintyjäjoukko muodostaa yhteisön, joka ei olisi syntynyt missään muualla. Tämä joukko puolestaan luo yleisön kanssa yhteyksiä, joita ei pääsisi syntymään ilman tätä esitystä”, Lehmuskallio kuvailee.