Puhetta ja menestystä lähiruoasta – Oulu2026 Arctic Food Lab palkitsi ruoka-alan toimijoita
Arctic Food Lab kunniakirjat myönnettiin Timo ja Susanna Kujalalle, Päivi Kaukualle ja Mikko Kukkohoville. Kuvat: Iina Tauriainen
Arctic Food Lab -ohjelma ja tuotemerkki on perustettu lisäämään pohjoisen ruokaperinteen tunnettuutta ja kokoamaan yhteen gastronomian ja ruokakulttuurin toimijoita. Kokonaisuus on osa Euroopan kulttuuripääkaupunki Oulu2026 -kulttuuriohjelmaa.
”Toivomme, että Ouluun saapuvat matkailijat ja vieraat kokevat, miten hieno ruokakulttuuri meiltä löytyy tutustumalla paikallisiin tuotteisiin ja toimijoihin”, toteaa Oulun kulttuurisäätiön, Oulu2026, toimitusjohtaja Piia Rantala-Korhonen tilaisuuden avauspuheessaan.
Tuotepalkintoja ja kunniakirjoja
Arctic Food Lab -merkkiin voi törmätä kauppojen lähiruokahyllyillä sekä paikallisissa ravintoloissa. Reilu 50 pohjoisen toimijaa on liittynyt paikallisen ruoan verkostoon ja merkki koristaa lähes 200 tuotteen käärettä.
”Merkki kertoo, että kyseinen tuote on tuotettu pohjoisen Suomen paikallisista raaka-aineista tai valmistettu alueen osaajien voimin”, kertoo Arctic Food Lab -ohjelman projektipäällikkö Niina Keränen.
Arctic Food Lab on aloittanut toimintansa noin vuosi sitten, kun Oulun kulttuurisäätiö aloitti Euroopan kulttuuripääkaupunkitoiminnan. Ystävänpäivän tilaisuudessa ojennettiin ensimmäiset lähiruokatoimijoiden kunniakirjat.
Vuoden lähiruoan puolestapuhujan kunniakirjan sai Päivi Kaukua, Yrttiaitta Saarento. Kaukuaa kiitettiin monipuolisesta osaamisesta ja aidosta rakkaudesta lähellä tuotettuun ruokaan sekä lähimetsän ja peltojen raaka-aineisiin. Arctic Food Lab -tulokas kunniakirjan ojennettiin Mikko Kukkohoville, joka edustaa Vanhatien ravintolaa.
”Vanhatien ravintolan tunnistaa rohkeudesta, laaja-alaisesta ajattelusta ja innovatiivisista ratkaisuista,” ylistää Arctic Food Lab -ohjelma projektipäällikkö Niina Keränen.
Yleisön suosikiksi kiri Kujalan Tila, Susanna ja Timo Kujala. Perusteluiden mukaan yritys on valloittanut asiakkaiden sydämet ja tuonut vahvasti oman panoksensa Arctic Food Lab -tuotemerkin tunnettavuuden edistämisessä.
Menestystä median avulla
Paikallisilla tuotteilla voi päästä valtakunnalliseen suosioon rohkeudella. Omasta menestystarinastaan kertoi Vähäsarja Oy:n Mari Palin, joka on päässyt Jemma-tuotteilla Suomalainen menestysresepti 2023 -finalistiksi.
”Tuotteiden myynti on kasvanut huimasti kisan myötä. Kisa on mahdollistanut meille valtavan menestysloikan ja jopa henkilöstömme on moninkertaistunut.”
Sosiaalisen median vaikuttaja-ala on kasvanut räjähdysmäisesti ja yhteistyön aloittaa entistä useampi yritys eri aloilta. Oululainen Foodbytwins-ruokamedian vaikuttaja Noora Väänänen korosti, miten sosiaalinen media toimii monen yrityksen markkinoinnin pääkanavana. Omien kanavien lisäksi usein apuna käytetään vaikuttajien kanavia. Onnistunut vaikuttajayhteistyö tuo parhaimmillaan kiinnostavaa ja puhuttelevaa sisältöä.
”Sosiaalisessa mediassa kiinnostavat ihmiset. Vaikuttajat voivat olla kuin ystävä ja keskustelu voi olla todella läheistä. Usein yrityksen on vaikea luoda niin läheistä suhdetta seuraajiinsa, joten vaikuttajat toimivat heidän puolestaan.”
Mikä on Arctic Food Lab?
- Arctic Food Lab -tuotemerkki on maksuton ja sitä voi hakea, jos tuote täyttää kriteerit.
- Arctic Food Lab on osa Euroopan kulttuuripääkaupunki Oulu2026:n ohjelmakokonaisuutta.
- Lisätietoa Arctic Food Labista www.arcticfoodlab.fi
- Ystävänpäivän tilaisuuden järjestivät Maistuvaa meiltä ja muualta -hanke: ProAgria Oulu/MKN Oulu ja Pohjois-Pohjanmaan ruokakulttuurin ja matkailun kehittäminen osana Euroopan kulttuuripääkaupunkivalmistelua, Oulu2026