Pohjolan rengastien matkailukohteet saavutettavaksi yhteistyön voimin – Kierikki yksi kesäretkien suosikeista

Monessa Oulun matkailukohteessa pääsi kesällä vierailemaan VisitOulun elämystestaajana. Jurmun perhe testasi Kierikin ja kokemuksen perusteella päiväreissua sopii suositella myös lapsiperheelle. Kuva: VisitOulu/Matias Jurmu

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulun seudun matkailun kehittämisen parissa työskennellyt Johanna Salmela on kuunnellut alueen matkailutoimijoiden haasteita jo pitkään. Ensin BusinessOulussa ja sittemmin VisitOulussa matkailun kehittämishankkeiden parissa työskennellessä Salmelalle tuli koko matkailualue ja sen toimijat tutuksi.

Hypätessään kevättalvella mukaan Saaga Traveliin yrittäjäksi, oli mielessä jo valmiita ratkaisuja tarjottavana ja toimivan yhteistyöverkoston kanssa niitä päästiin toteuttamaan nopeasti käytännössä.

“Oli oikeastaan helppo lähteä kehittämään tällaisia uusia tuotteita, kun alueet ovat jo tehneet pitkään yhteistyötä ja kaikki toimijat ovat minulle tuttuja. Kohteiden saavutettavuus on ollut ilman omaa autoa liikkuvien matkailijoiden haasteena ja se on ollut tiedossa jo pitkään. Saaga Travelilla pääsin konkreettisesti ratkaisemaan tätä ongelmaa ja oli mahtava huomata, että kyllähän tällaiselle viikko-ohjelmalle on ollut tilausta”, iloitsee Salmela.

Kierikki, Hailuoto ja Raahe suosituimmat

Travel toteutti takuulähdöin päiväretkiä Oulun seudun kohteisiin kesällä kuuden viikon ajan. Mukana kohteista olivat Kierikki, Liminganlahti, Turkansaari, Raahe, Rokua, Manamansalo, Kalajoki, Hailuoto, Syöte ja Koiteli.

“Tällaista laajaa päiväretkien viikko-ohjelmaa ei ole alueella aikaisemmin tehty ja tämän kesän kokemusten perusteella meidän on myös hyvä kehittää ohjelmia vielä entistä paremmiksi. Ilman yhteistyökumppaneidemme panostusta tällaista ei oikeastaan voisi edes tehdä, mutta kun kaikki toimijat panostavat markkinointiin myös itse, kehittyy tästä meille kaikille kannattavaa liiketoimintaa”, Salmela kiittelee yhteistyöverkostoaan.

Kierikki oli yleisönkin mielestä viime kesänä paremmin saavutettavissa ja soveltui erityisesti lapsiperheille.

Kesän päiväretkistä suosituimmat kohteet olivat myös osin yllätyksiä ohjelman kehittäjälle itselleen.

“Tämän kesän suosituimmat kohteet päiväretkistämme oli Hailuoto, Raahe ja Kierikki. Hailuoto on päiväkohteena kiinnostava, mutta on lauttajonojen venyessä pitkiksi myös hankalasti saavutettava. Meidän räätälöidyllä päiväretkellä saattoi yhdistää sekä Marjaniemen, että kirkonkylän, mikä olisi normaali bussiaikataulujen puitteissa mahdotonta. Raahe puolestaan oli paljon esillä kesän aikana ja on kohteena kiinnostava, erityisesti Raahen vanha kaupunki, joka on kuin Pohjolan oma Porvoo”, Salmela pohtii kohteiden vetovoimatekijöitä.

Luuppi tyytyväinen yhteistyöhön

Luupin myyntivastaava Tuija Vahtola on erittäin positiivisesti yllättynyt, kuinka hyvin päiväretkien kautta löydettiin Luupin kohteisiin, erityisesti Kierikkiin.

“Kierikki on todella upea kohde, mutta saamme jatkuvasti palautetta, kuinka hankalasti saavutettava kohde on. Aikaisempina kesinä olemme itsekin järjestäneet bussikuljetuksia Turkansaareen ja Kierikkiin, mutta nyt oli mukavaa tehdä tätä kumppanin kanssa”, Vahtola sanoo.

”Kun viikko-ohjelman markkinointia tehtiin yhdessä meidän, VisitOulun ja tietysti Saaga Travelin toimesta niin näkyvyys oli tietysti ihan omaa luokkaansa ja asiakkaamme löysivät todella hyvin kohteemme, mistä olemme iloisia. Emme olisi tällaiseen tulokseen yksin päässeet, varmasti yhteismarkkinointi lisäsi kiinnostusta päiväretkiä kohtaan”, hän lisää.

VisitOulu lanseerasi kesäkuussa Pohjolan rengastien, joka kokoaa koko Oulun matkailualueen helmet mereltä tunturiin. Rengastien kohteita markkinoidaan helposti saavutettavina päiväretkikohteina tai reitin voi suunnitella kierrettäväksi kokonaan autolla tai miksei pyörälläkin.

Oman kulkuvälineen puuttuessa Saaga Travelin päiväretket palvelee juuri autottomille kohteiden saavutettavuutta. Osalle päiväretkistä saa myös omat pyörät mukaan tai vähintäänkin hyvät vinkit, keneltä kumppaneista voi vuokrata päiväretkeen sopivat välineet, sähköpyöristä sup-lautoihin.

“Asiakkailta olemme saaneet paljon kiitosta ja tämän kesän perusteella tiedämme, että tuotteet palvelevat paikallisten ihmisten lisäksi myös muualta tulleita matkailijoita. Tietysti tänä kesänä kansainväliset matkailijat puuttuivat, mutta on ihan hyvä, että tuotteet saadaan kaikessa rauhassa viilattua priimakuntoon. Kansainvälisille matkailijoille meillä on tavoitteena tarjota helposti ostettavia matkailutuotteita”, Salmela summaa.

Johanna Salmelalle (oik.) toistaiseksi riittää kansainvälisen myynnin ja uusien matkailutuotteiden kehittäminen. Saaga Travelin seitsemästä osakkaasta myös Pentti Tiitinen viihtyy auton ratissa.

Tähtäimessä kokonaisvaltaiset matkapaketit

Salmelan vetämät kansainväliset matkailualan kehittämishankkeet avasivat näköalapaikan Oulun seudun kohteisiin ja myös alueen vielä osittain lunastamattomaan potentiaaliin. Nyt toimiessaan myös itsekin yrittäjänä Salmela pyrkii kehittämään sellaisia uniikkeja matkailutuotteita, mitä muualla ei vielä ole edes hoksattu miettiä. ELY-keskuksen myöntämän yrityksen kehittämisavustuksen myötä on tavoitteena avata kansainväliset markkinat Saaga Travelin omille tuotteille.

“Perinteisenä bussifirmana toimiminen on kilpailtu ala, mutta minulle sopii, että haastamme itseämme ja alan perinteisiä toimintamalleja. Haluan olla kehittämässä Saaga Travelin omia matkapaketteja, jotka ovat sisällöllisesti jotain uutta ja kiinnostavaa. Sellaista, mitä markkinoilla ei vielä edes ole”, Salmela näkee mielessään.

“Tavallisilla kyytikeikoillakin meidän yritykselle on kuitenkin tärkeää, että matkustaja saa hyvän palvelukokemuksen – aina vähän enemmän kuin mitä odottaa”, Salmela avaa yrityksen toimintafilosofiaa.

“Onneksi takana on kokemus alueen toimijoiden kanssa, ei uusia tuotteita voi yksin rakentaa, mutta kun on tällainen tuttu verkosto, joka vielä innostuu ajatuksistani, niin on aika nopeastikin mahdollisuus testata uusia ideoita ja tuotteita. Aikaisemman kokemuksen perusteella minulle on kehittynyt visio siitä, mitä alueen matkailutarjonnan pitäisi olla.”

”Teen töitä yhdessä kumppaneiden kanssa, että saadaan syntymään ihan uusia tuotteita ja luodaan uutta liiketoimintaa. Aikaisempien kehittämishankkeiden jälkeen on ihanaa päästä tekemään jotain näin konkreettista, vaikka sinne bussin rattiin en ainakaan vielä suunnittele hyppäämistä”, Salmela nauraa.  

Mikäli mielii kuskin paikalle seuraamaan, millaisia matkapaketteja Salmelalla on mielessään, Saaga Travelilla on paraikaa rekry auki osaaville ja kielitaitoisille tilausautojen kuljettajille.