Oulun teatterin kevään ensi-illoissa maagista realismia hauenpyydystyksen merkeissä sekä kaksi klassikkoa

Asta Sveholm, Ella Lahdenmäki ja Sami Lalou Pienen hauen pyydystyksessä. Kuva: Antti Sepponen

Kulttuuri

Julkaistu: Kirjoittaja: Pasi Rytinki

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Kevätkausi käynnistyy perjantaina 13. tammikuuta Wolfgang Amadeus Mozartin Taikahuilu-oopperalla, jonka kapellimestareina ovat Rumon Gamba ja Erkki Lasonpalo. Heta Haanperän ohjaaman Taikahuilun orkesterina toimii Oulu Sinfonia ja kuorona Oulun kamarikuoro sekä Cassiopeia. Yhteistyössä ovat mukana myös Oulun ammattikorkeakoulu ja Oulun oopperayhdistys ry.

Kevään toinen suuren näyttämön ensi-ilta on lauantaina 11. maaliskuuta Juhani Karilan romaaniin Pienen hauen pyydystys pohjautuva samanniminen näytelmä, jonka ohjaa ja dramatisoi Janne Pellinen.

Maagisen realismin sävyjä lappilaisittain tavoittava Pienen hauen pyydystys on ohjaaja Pellisen mukaan ylistys mielikuvitukselle ja kielelle.

”Minua kiehtoo sen tyylijajien runsaus ja ihmiskuvan rikkaus. Karilan teos yhdistää luontevasti huumoria ja kuolemanvakavuutta, arkea ja myyttistä, rujoa ja kaunista. Teatterinäyttämö on mielestäni juurikin oikea paikka näille asioille!” Pellinen sanoo teatterin tiedotteessa.

Pellinen myös dramatisoi teoksen Oulun teatterin suurelle näyttämölle. Keskeisenä kysymyksenä hänellä on ollut miettiä, mikä rooli katsojan mielikuvituksella on, kun näyttämö on maagisten ja yliluonnollisten tapahtumien paikka.

”Ohjaajana taas koen, että koko jutun keskiössä on Karilan tarkka havainto ihmisenä olemisen ihmeellisyydestä. Siihen palaan aina, kun mietin mistä tulevassa jutussa lopulta on kysymys.”

Tanssiteatteria yhteistyönä

Pienen näyttämön ensi-iltana perjantaina 10. maaliskuuta nähdään Thomas Mannin klassikkonovelliin perustuva Kuolema Venetsiassa, jonka Oulun teatteri tuottaa yhdessä vapaan kentän tanssiryhmä Carl Knif Companyn kanssa. Tanssiteatteriteoksen ohjaa ja sen koreografiasta vastaa Carl Knif.

”Ohjaajana ja koreografina minua kiinnostavat vahvat ja tunnetut tarinat, niin sanotut klassikot. Kertomusten tunnettuus antaa minulle ohjaajana vapautta tulkita ja löytää näyttämöteokselle oma kieli. Toisaalta klassikko asettaa vaatimuksia: tiettyjen juonen käänteiden on toteuduttava, jotta teos lunastaa odotukset”, Carl Knif taustoittaa.

Tanssiteatteriteos Kuolema Venetsiassa on yksi Oulun teatterin kevään ensi-illoista. Kuvassa Pentti Korhonen. Kuva: Kaisa Tiri

Mannin kauniissa ja traagisessa novellissa Knifiä kiehtoo poeettinen ja tarkka kieli.

”Mannin kyky luoda moniulotteinen ja kompleksinen päähenkilö on huikea. Gustav von Aschenbach on päähenkilönä kiehtova. Mann on tiettävästi kirjoittanut hahmon muistuttamaan itseään. Itselleni mielenkiintoisinta tarinassa on päähenkilön pohdinnat taiteesta ja taiteilijan tehtävästä. Näytelmä kysyy; millä tavalla eletty oikea elämä ja taide ovat yhteydessä toisiinsa. Näytelmässä kirjailija von Aschenbach joutuu taiteelliseen kriisiin, joka pakottaa hänet uudelleen arvioimaan elämänsä.”

Diiva palaa tauolta

Keväällä esitystauolta palaa Monika Fagerholmin Diiva, jonka uusintaensi-ilta on lauantaina 7. tammikuuta. Laura Mattilan dramatisoima ja ohjaama Diiva lähtee myös kiertueelle Vaasaan ja Ruotsiin osana teatteriyhteistyöhanketta Wasa Teaterin ja Västerbottensteaternin kanssa.

Ohjelmistossa jatkavat syksykaudelta Juha Jokelan Patriarkka, Henry Lewisin, Jonathan Sayerin ja Henry Shieldsin Peter Pan menee pieleen sekä Veikko Nuutisen Vanhempainilta.

Keväällä on luvassa myös Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaali, joka järjestetään 28.3.–1.4.2023.

Oulun teatterin vierailuohjelmisto keväälle 2023 julkaistaan myöhemmin.