Oulun museo- ja tiedekeskus luopuu Luuppi-kokonaisuudesta – ensimmäisenä kirkastetaan Oulun taidemuseon brändi

Museo- ja tiedekeskus valmistautuu vuoteen 2026. Näkymä Myllytulliin valmistuvasta Museoaukiosta. Kuva: Arkkitehtitoimisto Opus Oy

Kulttuuri

Julkaistu: Kirjoittaja: Mun Oulu

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Oulun museo- ja tiedekeskus luopuu Luuppi-brändistä. Jatkossa vierailukohteet toimivat omilla brändeillään ja Oulun museo- ja tiedekeskus toimii Pohjois-Pohjanmaan vastuumuseona. Vierailukohteiden toimintakonseptit uudistuvat tulevien vuosien aikana ja ensimmäisenä on uudistettu Oulun taidemuseon brändiä.

Oulun museo- ja tiedekeskuksen tehtävänä on tuottaa, tallentaa ja esittelee pohjoista tiedettä, taidetta ja historiaa, sekä edistää näiden teemojen ympärillä tehtävää yhteistyötä alueellaan.

Alueen vastuumuseona se myös hoitaa viranomaistehtävät sekä niihin liittyvät asiantuntijapalvelut. Oulun museo- ja tiedekeskuksen päätehtävät ovat yleisötyön organisointi, kokoelmien luominen sekä kulttuuriperinnön ja tiedepääoman vaaliminen.

Estradi käyntikohteille

Oulun museo- ja tiedekeskuksen vierailukohteet ovat Oulun taidemuseo, Tiedekeskus Tietomaa ja Dinosauria, Pohjois-Pohjanmaan museo, Kierikkikeskus ja Turkansaaren ulkomuseo sekä erikoismuseot Oulunsalon kotiseutumuseo, Merimiehenkotimuseo, Pateniemen sahan museo ja Oulun linnan kellari. Vierailukohteissa pääsee tiedon, elämyksen ja historian pariin, ja ne avaavat ovia kokemuksille, jotka lisäävät osaamista, ymmärrystä ja edelläkävijyyttä.

Tulevien vuosien aikana myös eri vierailukohteiden brändit ja toimintakonseptit uudistuvat vaiheittain vuoteen 2026 mennessä. Omat brändit antavat vierailukohteille mahdollisuuden luoda syvempää suhdetta omiin kohderyhmiinsä, omalla sanomallaan. Yhteisenä tahtotilana on sytyttää rakkaus pohjoiseen tieteeseen, taiteeseen ja historiaan.

”Uudistus toteuttaa museo- ja tiedekeskuksen tuoretta strategiaa ja sen tarkoituksena on kirkastaa eri käyntikohteiden profiilia sekä samalla kehittää museo- ja tiedekeskuksen kokonaisuutta aivan uusia yhteistyön muotoja rakentavana kokonaisuutena”, sanoo museo- ja tiedekeskuksen johtaja Pekka Olsbo.

Kohti kulttuuripääkaupunkivuotta

Vierailukohteista ensimmäisenä on uudistettu Oulun taidemuseon brändiä. Museo viettää 60-vuotisjuhlavuottaan, ja sen kunniaksi museo on saanut uuden tunnuksen, visuaalisen ilmeen ja viestinnän tyylin.

”Tahdomme myös muistuttaa, että taide on meidän kaikkien: taidemuseon kokoelmat ovat yhteisömme yhteiset, ne kuuluvat kaikille kaupunkilaisille. Toivomme, että jokaisella olisi mahdollisuus kokea taidetta ja teemme töitä tämän tavoitteen saavuttamiseksi.”

Marraskuussa avautuvat Oulun museo- ja tiedekeskuksen sekä kaikkien vierailukohteiden uudistetut verkkosivut.

Kulttuuripääkaupunkivuoteen valmistaudutaan myös rakentamalla uutta, jolloin silloin avautuu uusi museo- ja tiedekeskusrakennus Myllytulliin, nykyisen Tietomaan alueelle. Rakennukseen sijoittuvat Tietomaa ja Pohjois-Pohjanmaan museo, sekä pääosa museo- ja tiedekeskuksen henkilöstöstä. Rakentaminen alkaa vuonna 2024.

Oulun taidemuseon kotisivut löytyvät tästä linkistä.