Oululainen Sampo Salmela teki laulun työpaikkansa juhlavuoden kunniaksi
Talo alla sinisen taivaan -singleä ei alun perin ollut tarkoitus julkaista omalla nimellä. Positiivisen palautteen ansiosta Sampo Salmela kuitenkin muutti mielensä. ”Kuulijat ovat olleet vaikuttuneita kappaleesta”, hän kertoo. Kuva: Ville Vimpari
Sampo Salmela aloitti kitaransoiton 14-vuotiaana. Kitaristina hän on itseoppinut, mutta opiskeli nuoruudessaan musiikin teoriaa.
”Laulaminen tuli mukaan vasta 25 ikävuoden kohdalla, eli melko myöhään. Esimerkiksi 20-vuotiaana en olisi voinut kuvitellakaan laulavani joskus julkisesti”, Salmela paljastaa.
Tee se itse -artisti
Salmela on toiminut artistina vuodesta 2010 asti ja julkaissut omaa musiikkiaan vuodesta 2011 lähtien. Hän ryhtyi esittämään omia biisejään itse, koska ei löytänyt niihin sopivaa laulajaa. Sampo on tehnyt musiikkia käytännössä koko ajan diy-pohjalta, eli tehden itse niin paljon kuin mahdollista.
”Viimeisen vuoden aikana olen alkanut myös tuottamaan omaa musiikkiani”, hän kertoo.
Sampo Salmela julkaisi juuri Talo alla sinisen taivaan -singlen. Kappale tehtiin tilaustyönä hänen päivätyöpaikkansa, Pitkäkankaan päiväkodin, 20-vuotisjuhlan kunniaksi. Mistä idea tilaustyöhön kumpusi ja miten prosessi käytännössä eteni?
”Aloimme suunnitella juhlia työyhteisössä keväällä 2021. Jossain välissä tuli idea, että voisin tehdä musiikkia juhlaa varten. Olin juuri alkanut tuottaa itse musiikkia, joten kappaleen tekeminen olisi oppimista tuottamisen kannalta”, Salmela avaa.
Salmela oli yrittänyt jo jonkin aikaa sanoittaa erästä työn alla ollutta sävellystään. Biisi muistui mieleen, kun hän alkoi hahmotella tilaustyötä. Eräänä elokuisena iltapäivänä sanoitus alkoi syntymään ja sopi sävellykseen täydellisesti.
”Aivan käsittämätön tunne. Näinhän tämän pitää mennä”, hän muistelee. Sanoitus oli valmis noin kahdessa tunnissa ja myös biisin tuotanto, sovittaminen ja äänittäminen, sujuivat vaivattomasti.
Positiivisen palautteen vyöry
Talo alla sinisen taivaan -single julkaistiin 26. marraskuuta. Jo vuorokausi julkaisusta Salmela oli saanut biisistä enemmän palautetta kuin mistään aiemmasta biisistään.
”Suurin osa palautteesta on tullut varhaiskasvatuksen henkilökunnalta, ja moni tuntuu pystyvän samaistumaan kappaleen sanomaan”, hän iloitsee.
Salmela on tehnyt Talo alla sinisen taivaan -biisissä lähes kaiken itse. Jari Latomaa on ollut mukana sovittamassa, miksaamassa ja masteroimassa.
”Tutustuimme vuonna 2016, kun olin tekemässä Tampereella Vapaus nimistä biisiäni Jarin ja hänen tuotantokaverinsa Mikko Kangasjärven studiolla. Silloin Jari soitti muistaakseni kaikki soittimet biisille, sekä miksasi kappaleen. Meillä synkkasi jotenkin hyvin, ja olemme pitäneet yhteyttä siitä lähtien. Omia tuotantoja aloittaessani tarvitsin biiseille miksaajaa, ja Jari tuli mieleen”, hän kertoo.
Päivätyö tuo turvaa
Salmela on työskennellyt varhaiskasvatuksen opettajana jo kaksitoista vuotta. Hän kertoo työskennelleensä yksityisellä ja kunnallisella puolella, kolmen eri kunnan alueella.
”Nykyisessä yksikössä on menossa kuudes vuosi. Parhaita hetkiä työssä ovat ne hetket, kun ei edes tajua olevansa töissä, vaan nauttii lasten kanssa touhuamisesta”, hän kuvailee.
Salmelan tavoitteena on jo vuosia ollut päästä tekemään musiikkia ammatikseen. Korona-aikana hän on huomannut, miten kovin hauras musiikkiala onkaan.
”Päivätyö tuo taloudellista vakautta, mikä on perheelliselle melko tärkeä asia.”
Varhaiskasvatusalan haasteet
Salmela kokee varhaiskasvatusalan suurimmaksi huolenaiheeksi resurssipulan. Sijaisia on erittäin hankala saada, ja tämä pakottaa henkilökunnan venymään. Työntekijät väsyvät jatkuvaan venymiseen, koska arki on jo valmiiksi kiireistä.
”Työ on kuormittavaa. En ihmettele lainkaan, että niin moni on vuoden aikana irtisanoutunut. Palkka ei ole kilpailukykyinen, mutta mielestäni ongelma on työn kuormittavuudessa”, Salmela kiteyttää.
Työn kuormittavuutta lisääviä tekijöitä ovat työt, jotka eivät liity lapsiryhmän toimintaan. Näitä ylimääräisiä töitä ovat esimerkiksi hankkeet ja projektit, joihin henkilökunnan tulee osallistua.
”Ymmärrän, että työtä pyritään kehittämään jatkuvasti, mutta kehittämistä ei pitäisi tehdä lapsiryhmien kustannuksella ja henkilökunnan jaksamisen kustannuksella”, hän painottaa.
Sitkeys ja sinnikkyys palkitaan
Talo alla sinisen taivaan -kappale kertoo jokaisen lapsen ja nuoren tarinan. Salmela eli lapsuutensa 80- ja 90 -lukujen taitteessa ja kertoo ajan olleen melko tavallista.
”Olen todella onnellinen, että olen saanut viettää lapsuuden ilman älylaitteita. Vanhempani eivät olleet suurituloisia, eikä meillä ollut mitään ylimääräistä, mutta ehkä juuri siksi tuntuu että meillä oli kaikki”, hän pohtii.
Sampo oppi jo nuorena, että kehittymisen ja menestymisen eteen on tehtävä töitä. Tämän opin hän kertoo määrittäneen myös artistiuraansa.
”Vaikka olisit kuinka lahjakas ja taitava ja nopea oppimaan, se ei välttämättä riitä mihinkään. Työmäärä on se, mikä ratkaisee”, hän tietää.
Hänen suurin haaveensa ja tavoitteensa olisi, että saisi tehdä musiikkia päätyökseen.
”Haluaisin kasvaa artistina sellaiseksi, että tämä onnistuisi. Myös musiikin tekeminen muille kiinnostaa kovasti.”
Salmela kertoo julkaisevansa paljon uutta musiikkia ensi vuonna. Vuodelle 2023 on suunnitteilla seuraavan pitkäsoiton julkaisu.
Talo alla sinisen taivaan -video tässä linkissä.