Oululainen Fingersoft kokeilee lyhennettyä työaikaa – luovuus ja palkkaus eivät vähene samassa suhteessa työajan kanssa
Nelipäiväinen työviikko on puhuttanut viime vuosina ja sitä on kokeiltu monissa yrityksissä hyvin tuloksin. Fingersoft lupaa palata lyhennetyn työajan oppeihin ja kokemuksiin kokeilujakson jälkeen. Kuva: FIngersoft
Kokeilun tavoitteena on lisätä työhyvinvointia ja mahdollistaa parempi työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen.
“Me Fingersoftilla ymmärrämme, että olemme kaikki erilaisia ihmisiä käyden läpi erilaisia elämäntilanteita. Joillekin kahdeksan tunnin työpäivät sopivat hyvin, mutta osalle meistä työn ja henkilökohtaisen elämän sovittaminen yhteen onnistuisi paremmin lyhyemmällä työajalla. Isolle osalle meistä työajan lyhentämisessä palkan alentuminen on kuitenkin kynnyskysymys,” Fingersoftin toimitusjohtaja Jaakko Kylmäoja kertoo.
Yrityksen toiminnassa on oleellista luovuus ja ideointi.
”Siksi uskomme vahvasti, että etenkin luovalla alalla työskentelevillä ihmisillä lisääntynyt aika palautumiseen lisää työn suhteellista arvoa ja ennaltaehkäisee uupumusta. Tämän vuoksi haluamme tässä kuuden kuukauden kokeilussa tarjota 80-prosenttisen työajan haluaville työntekijöillemme 90 prosenttia täydestä palkasta. Kokeilun tulosten perusteella päätämme, tuleeko mallista pysyvä käytäntö,” toimitusjohtaja lisää.
Puoli vuotta kestävä kokeilu
Käytännössä Fingersoftin työntekijät voivat työskennellä kuusi tuntia päivässä tai neljä päivää viikossa. Lisää joustavuutta tuovat mahdollisuus etätyöhön sekä liukuva työaika. Kyseessä on aluksi puoli vuotta kestävä kokeilu, mutta jos kokemukset ovat hyviä, mallia voidaan jatkaa. Osa-aikatyö on ollut mahdollista aiemminkin, mutta palkka on suhteutettu työtunteihin.
“Työympäristömme on rento ja pyrimme monin eri tavoin parantamaan työntekijöidemme hyvinvointia. Alustava vastaanotto on ollut todella positiivinen ja kokeiluun on lähdössä mukaan laajasti henkilöitä eri tiimeistä ja toimenkuvista. Työaikakokeilu mahdollistetaan kaikille tehtävänkuvasta riippumatta,” Kylmäoja sanoo.
Fingersoftilla työskentelee lähes sata henkilöä, josta suurin osa yhtiön pääkonttorilla Oulussa. Yritys on perustettu vuonna 2012 ja se keskittyy pelinkehittämiseen ja julkaisuun, jonka ytimessä ovat viihdyttävät, suuren yleisön mobiilipelit.
Yritys on tunnettu mobiilipelihiteistään Hill Climb Racing ja Hill Climb Racing 2, joilla on maailmanlaajuisesti yli 1,5 miljardia latausta.