Museoiden koetut hyvinvointivaikutukset ovat satojen miljoonien arvoiset – myös Oulu mukana tutkimuksessa
Museokäynnin vaikutukset hyvinvointiin on nyt mitattu rahassa. Lukemat ovat mittavat. Kuva: Luuppi
Museovierailun arvoa kävijälle arvioitiin uudenlaisessa tutkimuksessa, johon osallistui kahdeksan suomalaismuseota ja Suomen museoliitto.
Museo- ja tiedekeskus Luuppi sai lähes kaikissa kategorioissa pisteitä yli tutkimuksen keskiarvon. Museo- ja tiedekeskus Luupin johtaja Jonna Tamminen on ilahtunut tutkimuksen tuloksista.
”On hienoa, että sijoituimme tutkimustulosten kärkipäähän valtakunnallisesti. Yhdeksän kohteemme ansiosta olemme erittäin laaja-alainen kulttuuritoimija ja kysely on toteutettu lähes kaikissa kohteissamme. Tulokset antavat luottamusta kehittää toimintaa ja suunnitella uutta.”
Museot koetaan arvokkaana
Tutkimuksen mukaan kävijät kokevat, että museovierailu tuottaa heille myönteisiä hyvinvointivaikutuksia keskimäärin 864 euron arvosta käyntikertaa kohti. Museovierailun arvoa kävijälle arvioitiin uudenlaisessa tutkimuksessa, johon osallistui kahdeksan suomalaismuseota ja Suomen museoliitto. Tutkimusryhmää johti yhdysvaltalaistutkija tohtori John H. Falk.
Tulokset tuottivat uutta tietoa museokäynnin pitkäkestoisesta ja laaja-alaisesta vaikuttavuudesta. Kyselytutkimuksessa erityistä on, että museokävijät arvioivat käynnin vaikutukset myönteisiksi vielä kuukauden kuluttua käynnistä. Peräti 99 prosenttia vastaajista koki, että käynti edisti hyvinvointia.
Poikkeuksellista ja uutta tutkimuksessa on myös, että kävijöitä pyydettiin arvioimaan museokäyntien koettujen hyvinvointivaikutusten rahallista arvoa. Kahdeksan suomalaismuseon kävijöiden arvioiden keskiarvo oli 864 euroa yhtä museokäyntiä kohden.
Suuri rahallinen arvo
Kun tulokset kerrotaan museoiden kävijämäärillä, yhden tutkimukseen osallistuneen museon tuottaman vuotuisen hyvinvoinnin arvo on keskimäärin yli 230 miljoonaa euroa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös koetun hyvinvoinnin arvoa suhteessa museotoiminnan aiheuttamiin kustannuksiin. Museoiden tuottama arvo suhteessa sijoituksiin oli keskimäärin +2 900 prosenttia. Jokainen sijoitettu euro tuotti museokävijälle hyvinvointia 30 euron arvosta.
Kävijät arvioivat, että museokäynnin sosiaaliset ja fyysiset hyvinvointivaikutukset kestivät keskimäärin päivän ajan. Vaikutukset henkilökohtaiseen ja älylliseen hyvinvointiin kestivät joidenkin vastaajien mielestä jopa kuukauden ja keskimäärin kahdesta kolmeen päivään.
Hyvinvointivaikutusten rahallista arvoa vastaajat arvioivat kullakin neljällä osa-alueella asteikolla 0–1000 euroa. Näiden osa-alueiden arviot laskettiin yhteen, jolloin koetun hyvinvoinnin arvo oli keskimäärin 864 euroa käyntiä kohti. Summa sisältää arvion vaikutuksesta henkilökohtaiseen hyvinvointiin, jolloin käynnin arvoksi tuli keskimäärin 236,89 euroa sekä älylliseen hyvinvointiin, jonka arvoksi laskettiin 217,46 euroa. Lisäksi arvioitiin sosiaaliseen hyvinvoinnin hintaa, joka oli 205,36 euroa ja fyysinen hyvinvointi, joka arvioitiin 204,61 euron arvoiseksi.
Tutkimus toteutettiin valtakunnallisesti, ja siihen osallistui Suomesta taidemuseoita, kulttuurihistoriallisia museoita sekä tiedekeskuksia. Mukana olivat HAM Helsingin taidemuseo, Helsingin kaupunginmuseo, Heureka, Kansallismuseo, Museo- ja tiedekeskus Luuppi, museokeskus Vapriikki, Nykytaiteen museo Kiasma ja Serlachius-museot. Tutkimusta tuki Museoliitto-konserniin kuuluva FMA Creations Oy, joka tuottaa Museokortti-palvelua.