Lukutaidon ylläpitäminen vaatii aktiivisuutta – Martinniemen kirjastossa vietettiin Kirjakekkereitä

Kirjastovirkailija Kaarina Torro (vas.) ojensi huhtikuussa opettaja Johanna Jokelalle Hyvä lukutaitokumppani -kunniakirjan kiitokseksi kirjaston ja koulun aktiivisesta yhteistyöstä. Kuva: Niko Romppainen

Kulttuuri

Julkaistu: Kirjoittaja: Mun Oulu

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Martinniemen koulussa ja kirjastossa pidetään lasten lukutaitoa yllä muun muassa keväisillä Kirjakekkereillä, joilla ahkerimmat lukijat saavat lukudiplomit.

Martinniemen koululaisilla on sellainen iloinen etu, että kirjasto toimii koulun yhteydessä. Kirjastovirkailija Kaarina Torron mukaan koululaiset käyttävätkin kirjastoa aktiivisesti.

Martinniemessä vietetään keväisin kirjaston ja koulun yhteisiä Kirjakekkereitä. Tänä vuonna ne järjestettiin 23. toukokuuta.

Kaikkiaan 82 Martinniemen koulun noin kolmestasadasta oppilaasta suoritti kevätlukukaudella lukudiplomin, jotka jaettiin Kirjakekkereillä. Alakoululaiset saavat diplomin luettuaan kuusi kirjaa lukukauden aikana. Torro kertoo, että valinnassa ovat apuna kirjalistat, minkä lisäksi kirjastoissa ja koulukirjastoissa on diplomikirjahyllyjä ja myös henkilökunta antaa suosituksia.

Kaikkein ahkerimmat lukijat saavat myöhemmin mestarilukijan diplomin. Sen saavat ne oppilaat, jotka ovat lukeneet diplomin arvoisesti kaikkina kuutena alakoulun vuotena. Tänä vuonna mestarilukijoita palkitaan 12.

Kirjastoreitti ahkearasti käytössä

Torron mukaan yhteistyö koulun ja kirjaston välillä toimii Martinniemessä mainiosti. Hän muistuttaa myös, että kirjasto on kaikkien muidenkin käytettävissä, ei pelkästään koululaisten, vaikka sijaitseekin koulun yhteydessä.

”Jokaisella luokalla on oma viikoittainen kirjastovuoro, jotta ruuhkilta vältytään. Toteutamme myös täällä Kirjastoreittiä. Se on Oulun kirjastojen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen yhteistyötä ja kuljettaa lapset kirjastoon vähintään neljä kertaa perusopetuksen aikana. Kirjastoreitissä on lähiopetuksena järjestettäviä tuokioita ja itseopiskeluun soveltuvia oppimiskokonaisuuksia. Kirjastoreitti edistää lasten ja nuorten monilukutaitoa, monipuolisia tiedonhankintataitoja sekä innostaa lukemaan”, Torro kertoo.

Lasten lukuinto on Torron mukaan Martinniemessä säilynyt aika lailla ennallaan. Suosikit ovat pitkälti samoja kuin muuallakin.

”Esimerkiksi Neropatin päiväkirjat, Nolo elämäni, Yökoulu sekä eläintarinat, kuten Sinttu-kirjat. Sekä kestosuosikit Harry Potter – ja Soturikissa-kirjat. Täällä luetaan paljon myös tieto- sekä vitsikirjoja. Toki diplomihyllyssä olevat kirjat ovat lähes koko ajan menossa ja niinpä kokoelmatyötä (aineiston pyytämistä muualta, kirjojen kunnosta huolehtiminen) saa tehdä todella paljon.”

Hyvä lukutaitokumppani

Martinniemen koulu oli yksi erityisen aktiivisiksi nimetyistä kouluista, jotka saivat huhtikuussa Oulun kaupunginkirjaston myöntämän Hyvä lukutaitokumppani -kunniakirjan.

Näillä kouluilla Kirjastoreitti toteutuu hyvin, kirjastossa tai kirjastoautossa käydään lainaamassa ahkerasti, asenne on erittäin kirjastomyönteinen ja yhteistyö koulun henkilökunnan kanssa on helppoa ja vaivatonta.

Kunniakirjan saivat Martinniemen koulun lisäksi Merikosken koulu, Kaakkurin koulu ja Hiukkavaaran koulu. Kirjastoautojen kunniakirja meni Takkurannan koululle.