Lukukuntoon-haaste lisäsi lukuintoa ja yhteisöllisyyttä Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa

Lukukuntoon-haaste sai OSYK:n lukiokuraattori Hanna Kuuluvaisen tarttumaan entistä hanakammin kirjaan.
Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio osallistui alkuvuonna Lukevin kaupunni -kampanjan Lukukuntoon-haasteeseen ja teki yhdessä lukemisen mallia näkyväksi.
Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa (OSYK) tartuttiin alkuvuodesta koko lukion voimin kirjoihin. Sekä talon aikuiset että nuoret osallistuivat Lukukuntoon-haasteeseen. Lukevin kaupunni -kampanjaan liittyvän haasteen ideana on herätellä lukuintoa ja kannustaa kirjojen pariin. Lukukuntoon-haasteita on neljä erilaista: perheiden, koululaisten, aikuisten ja työyhteisöjen omat haasteet.
OSYK:lla nuoret osallistuivat koululaisten haasteeseen ja aikuiset työyhteisöjen versioon. Lukevan aikuisen malli on koko lukioyhteisölle tärkeä asia. Opettajien lisäksi lukuhaasteeseen tarttuivat niin opinto-ohjaajat kuin lukiokuraattori.
Hyvinvointia lukutauoista
Lukuhaasteen tehtävät lähtevät liikkeelle lukemisen mahdollistamisesta. Alussa tarkistetaan oman kirjastokortin sijainti ja valitaan itselle sopiva kirja. Sen jälkeen luetaan tauoilla ja vaihdetaan kirjavinkkejä kollegan kanssa.
”Innostava, hauska ja motivoiva”, kuvaa OSYK:n lukion kuraattori Hanna Kuuluvainen lukuhaastetta. Esimerkiksi tehtävä, jossa tulee lukea kirjaa töissä tauolla, on Kuuluvaisen mielestä inspiroiva.
”Lyhyt kirjanlukuhetki vaikkapa ruokatauolla kuulostaa ihanan rentouttavalta”, Kuuluvainen sanoo.
Lukukuntoon-haasteen myötä lukiolla on innostuttu herättelemään aiemmin tauolle jäänyttä Silent Book Club OSYK -toimintaa.
“Kyseessä on matalan kynnyksen lukuhetki, rauhallinen tauko, jota työpäivän lomassa kaipaa”, Kuuluvainen kuvailee. Silent Book Clubiin saa osallistua valitsemallaan kirjalla ja keskittyä lukemaan omassa rauhassa – kuitenkin samassa tilassa yhdessä muiden kanssa.
Yhteisöllisen lukemisen malli kannustaa
Lukemista rummutettiin OSYK:lla koko Lukukuntoon-tempauksen ajan ja haasteeseen osallistuneiden kesken arvottiin WSOY:n lahjoittamat kirjapalkinnot.
”Haaste oli paljon esillä koulun arjessa ja sai näkyvyyttä esimerkiksi koulun Instagram-tilillä. Uskon, että se on lisännyt lukuintoa varmasti myös sellaisten opiskelijoiden keskuudessa, jotka eivät vapaa-ajallaan helposti tartu kirjaan”, Kuuluvainen iloitsee.
Lukiokuraattori uskoo yhdessä lukemisen yhteisöllisyyttä lisäävään voimaan.
”Tällainen yhteinen juttu on aina hyvä yhteisöllisyyttä edistävä asia ja innostaa tempaisemaan, vaikka yhteisen lukupiirin tai kirjavinkkauksia.”
Kuuluvainen haluaa kannustaa kaikkia yhteisöjä tarttumaan Lukukuntoon-haasteeseen.
”Voisin mieluusti haastaa ne Oulun lukiot, jotka eivät ole vielä haasteeseen tarttuneet! Tämän haasteen tavoite on hurjan tärkeä. Kirjan ääreen rauhoittuminen ei ole aina aivan helppoa, ja minusta on hienoa, että tässä haasteessa tsempattiin juuri lukukunnon parantamista”, Kuuluvainen summaa-
Lukukuntoon-haaste on osa Euroopan lukevin kulttuuripääkaupunki -ohjelmaa, joka tukee oululaisten monilukutaitoja. Oulun kaupungin tavoitteena on olla Euroopan lukevin kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. Kohti yhteistä päämäärää matkataan Lukevin kaupunni -kampanjan avulla.