Lähiruoka on ajattelutapa – Ostroferia Oulussa kaipaa lisää tuottajaverkostoja lähialueelle
Ostroferian ravintoloitsija Jussi Kurkela kertoo, miten ravintolassa tehdään kaikki alusta saakka itse, mausteista ja soijakastikkeista lähtien. Kuvat: Ostroferia
Koronan jälkeen ravintola-alakin pääsee pikkuhiljaa vauhtiin. Ravintola Ostroferia sijaitsee Oulun Isollakadulla ja Pikisaaren Vanhassa Villatehtaassa sijaitsee samojen yrittäjien Winebar Kurkela. Viinibaari on tällä hetkellä avoinna vain perjantaisin ja lauantaisin.
Tilat löytyivät puoli vahingossa, eivätkä yrittäjät voineet vastustaa paikkaa kulttuurin ja vesistön ympäröimässä Pikisaaressa.
”Tiedostamme, että lähellä on paljon raaka-aineita. Olemme keskellä vesistöjä, luontoa ja Lappia. Meillä tehdään kaikki alusta saakka itse, mausteista ja soijakastikkeista lähtien.”
Raaka-aineiden riittävyyden ja tienaamisen kannalta yrittäjät kertovat ehdottomuuden olevan haastavaa, mutta sen arvoista. Se, että voi tarjota ruokaa, jonka jokaisen raaka-aineen matkan lähialueelta keittiöön ja sieltä lautaselle tietää, on kaiken vaivan arvoista, yrittäjät lisäävät.
”Mittakaavat ovat pieniä, ja tarkkaan saamme miettiä, mihin raaka-aineet riittävät. Mietimme annoksia jo loppuvuodelle ja sitä, mitä olemassa olevat raaka-aineet ja vielä satoa kasvamassa olevat tuotteet mahdollistavat.”
Globaali näkemys oululaiseen ruokaan
Yrittäjät kertovat, että perinteisiä oululaisia kotiruoka-annoksia ravintolasta ei saa, mutta tutut maut ja raaka-aineet löytyvät lautasilta. Moni asiakas tuleekin ensisijaisesti ravintolaan nauttimaan käsintehdystä menusta sekä hyvistä raaka-aineista.
”Moni asiakas sanoo, että tulee ihan mummola mieleen. Emme versioi perinneruokia, mutta kyllähän tutut maut löytyvät, kun käytetään lähellä tuotettuja ja puhtaita ainesosia. Haluamme tuoda oman näkemyksen myös lautaselle.”
Myös juomapuolella Ostroferia panostaa lähialueen panimoihin. Osa viineistä tulee Euroopasta ja ovat ”vanhan maailman viinejä”, mutta listalta löytyy myös kotimaisia marjaviinejä.
”Alkoholittomat juomat teemme ravintolassa itse ja niistä saa koostettua myös loistavan yhdistelmän menun kylkeen. Variaatioita täytyy olla paljon, aivan kuten annoksissakin.”
Sienimetsällä itsekin viihtyvät ravintoloitsijat kertovat, että hävikkiä ei pääse ravintolassa syntymään, kun kaikki käytetään loppuun.
”Joka vuosi tulee uusia innovaatioita ja juttuja mihin voimme hyödyntää raaka-aineita. Opimme vastikään, että voimme käyttää sieniä myös liemissä.”
Lähialueen tuottajia toivotaan lisää
Ihmettelyäkin kaksikko on saanut paljon osakseen kollegoja myöten. Yhtä paneutunutta ja ehdotonta lähiruokaravintolaa ei Suomessa taida vielä ollakaan. He myös huomauttavat, että lähiruokaa suosiva ravintola ei ole sama asia, kuin lähiruokaravintola.
Kehitys ravintolalla jatkuu edelleen ja uusia ideoita syntyy. Ravintolan laajentamiseen tuo kuitenkin omat haasteensa juuri raaka-aineiden riittävyyden mahdoton takaaminen. Ravintoloitsijat toivovatkin lisää lähialueen tuottajia alueelle. Jotta lähiruoasta tulisi valtavirtaa, toimittajia tulisi olla rutkasti nykyistä enemmän.
”Moni ei kehtaa tarjota pieniä eriä, mutta sitten puhuttaessa aivan eri tuotteesta saatammekin huomata, että heillä olikin juuri sitä mitä olimme alueelta pidempään jo etsineet. Tärkeää on, että raaka-aineet pysyvät sellaisina kuin haluamme. Emme esimerkiksi käytä kasvatettua kalaa, ja olemme onneksi löytäneet toimittajan, joka varmistaa meille kalat juuri sellaisina, kuin me ne tarvitsemme.”
Aiemmin pariskunnalla meni aikaa raaka-aineiden hankkimiseen ja sienimetsällä käymiseen, mutta luottopoimijoiden löydyttyä, he ovat päässeet keskittymään enemmän itse tekemiseen. Jussi Kurkela kertoo, että samasta ideologiasta ollaan kiinnostuneita muuallakin, ja hän toivoisi, että tuleville yrittäjille tie olisi helpompi.
”Kunnon verkosto ja tuottajat auttaisivat asiaa erittäin paljon.”
Ylpeitä oululaisesta tarjonnasta
Asiakkaat osaavat yrittäjien mielestä arvostaa heidän työtään. Menu on tarkoituksella elämyksellinen ja siihen ravintolassa panostetaan jatkossakin. Yrittäjistä huokuu myös arvostus omaa työtään ja raaka-aineita kohtaan. Oulu2026-hankkeesta yrittäjät ovat innostuneita ja toivovat sen tuovat lisää turisteja Ouluun.
”Meidän kaikkien tulisi olla oululaisina ylpeämpiä siitä, mitä täällä on tarjolla.”
Arctic Food Lab on osa Euroopan kulttuuripääkaupungin, Oulu2026:n, ohjelmaa. Kyseessä on pohjoisen ruoan tuotemerkki, joka tuo esiin alueen tuotteita ja raaka-aineita. Merkkiä voi hakea Oulun ja Oulu2026-alueella tuotetuille tai alueen raaka-aineista valmistetuille tuotteille. Yhtenä tavoitteena on saada tuotemerkin avulla kansainväliset matkailijat ja vieraat tunnistamaan lähellä tuotettu ruoka ja tutustumaan alueen ruokakulttuuriin.