Korona vauhditti oululaisen tuotantoyhtiön kasvua – kuvaukset alkavat joulukuussa Oulun seudulla
Whatevergroupin toimistolla Antti Kairakari, Aleksi Puranen ja Antti Kaarlela valmistelevat draamasarjan kuvauksia. Kuvat: Anne Laurila
Nimikin sen sanoo, vuonna 2011 perustettu Whatevergroup on tehnyt olemassaolonsa aikana kirjaimellisesti ihan mitä tahansa. Tarinat ja tarinallisuus ovat olleet yrityksen toimintaa alusta pitäen, mutta mukaan on mahtunut niin galleriatoimintaa Oulussa ja Italiassa kuin ravintola- ja tapahtumatila Voimala 1889 perustaminen. Yrityksen perustajina ovat hääränneet alusta pitäen kaksi Anttia, Antti Kaarlela ja Antti Kairakari, käsikirjoittaja Aleksi Puranen tuli yritykseen osakkaaksi vuonna 2019.
“Alkuun teimme paljon juttuja Lapin matkailulle, esimerkiksi Joulupukin kammarille. Siitä lähti sitten kehkeytymään tonttujen ympärille oma tv-sisältö, lastensarjat Ferdie ja Flippie’s cookbook. Ne oli hyvä esikoulu tv-bisnekseen, saatiin verkostoja ja opeteltiin, miten ala toimii”, Kaarlela kertaa yrityksen alkuvaiheita.
Lastensarjoja on myyty esimerkiksi Viroon ja Alankomaihin, mutta tuotantoyhtiö joutui maksamaan myös oppirahoja.
“Norjan yleisradioyhtiö NRK olisi ollut valmis ostamaan meidän kehittämämme jalkapallo tv-realitysarjan, Top-Spotin, mutta me ei myyty. Ajateltiin, että tehdään sarja itse, mutta se jäikin meille käsiin”, Kaarlela harmittelee.
Korona oli onnenpotku
Kun koronapandemian myötä yrityksen asiakkuudet matkailualalta loppuivat kuin seinään, yrityksen oli pakko keskittyä kokonaan tv-liiketoimintaan ja se kannatti.
“Aikaisemmin markkinoille tulon este tai ainakin merkittävä hidaste oli se, että olimme pohjoisesta. Kanavat ja rahoittajat tuskin vastasivat meille puhelimeen mutta koronan myötä yhtä-äkkiä kaikki oli zoomissa ja maantieteellinen sijainti menetti merkityksensä”, Kairakari toteaa.
“Meille korona oli onnenpotku. Kun kaikki muut liiketoiminnan rönsyt karsiutui, voitiin keskittyä vain käsikirjoittamiseen. Ei meillä olisi ollut mahdollista tavata kaikkia kansainvälisiä kontakteja ilman, että verkostoitumistilaisuuksia oli netissä. Rahaa ja aikaa ei mennyt eri kv-marketeissa pyörimiseen ja matkoihin, vaan saatoimme fokusoitua ja tavata sellaisia tahoja, joita projektimme tarvitsivat”, Kaarlela jatkaa.
Yrittäjät ovat siirtyneet omien sanojensa mukaan tv-bisneksessä ekaluokalle ja oppimiskäyrä on ollut vuodessa jyrkkä: marraskuussa starttaavan draamasarjan budjetti on yli kahden miljoonan.
Kiviniemen kalasatama keskiössä
TV-sarjan konsepti on käsikirjoittaja Aleksi Purasen luoma ja itse tarina on klassinen murhamysteeri.
”Minulle Kiviniemen kalasatama on kotoinen ympäristö ja olen aina tiennyt, että haluan sinne sijoittaa sarjan tai elokuvan. Panostimme paljon sarjan peruskonseptiin ja pitchausmateriaaliin ja hioimme sarjan tunnelmaa. Kun sarjalle löytyi levittäjä, ei minulla edes ollut vielä tiedossa, kuka murhaaja oli. Sitten tulikin kiire kirjoittaa, miten tarina päättyy”, nauraa Puranen.
Sarjan nimi, levittäjät, ohjaaja sekä näyttelijät julkaistaan lähempänä kuvausten alkua.
Myyntivaltit tiedossa
Paikan inspiroimia tv-sarjoja on sijoitettu Ouluun ennenkin, ohjaaja Mika Ronkaisen Varjakkaan sijoittuva Kaikki Synnit -sarjan kolmannen tuotantokauden kuvaukset päättyivät lokakuun puolessa välissä. Samoin Paratiisi-draamasarjan toisella tuotantokaudella Oululla on merkittävä rooli tarinassa. Se, että Oulussa kuvataan draamaa ei enää ole uutta, mutta ennen ei ole nähty oululaista tuotantoyhtiötä draamasarjan ruorissa.
“Meillä on pohjoisessa selkeästi erinäköinen ympäristö ja ideamme ovat tuoreita. Draamatuotannolle on nyt valtavasti kanavilla ja suoratoistopalveluissa kysyntää, joten meidänkin yrityksellä on mahdollisuus kasvaa isoin harppauksin. Tietysti korkeat odotukset on myös lunastettava. Ensi vuodelle on ennakkotuotannossa seuraava draamasarja – jos näissä onnistumme odotetulla tavalla, on seuraavien tuotantojen kanssa rahoitusneuvottelut helpompia”, Kaarlela pohtii.
Oululaisen tuotantoyhtiön seuraava kasvutavoite on selkeä.
“Tähtäimessä on vahvempi jalansija kansainvälisessä markkinassa. Kansainvälisen yhteistyön myötä sarjatuotannossa jaksokohtaiset budjetit voivat kasvaa ihan eri tasolle, kuin kotimaisen rahoituksen turvin, mikä näkyy myös laadussa”, Kaarlela tietää.
Ainakin tällä hetkellä oululainen av-ala kuplii lupaavasti. Alan kasvua ja alueella toteutuvien tuotantojen tueksi Business Oulu lanseerasi Oulun kaupungin av-alan tuotantokannustimen kesäkuussa 2021. Alueellisen kannustimen avulla myös Whatevergroupin sarja on mahdollista kuvata niissä maisemissa, joihin tarina on kirjoitettu.
Pohjois-Suomen elokuvakomissio järjestää avustaja casting tilaisuuden Business Asemalla 1.11.2021 klo 11 – 18.