Kirjakummien laukusta löytyy kissa ja kirjoja vaan

Pehmokissa Nauru Anna-Leena Jurkkalan sylissä rohkaisee lapsia loruilemaan. Vieressä Ainokaisa Veteläinen. Kuva: Petteri Löppönen

Kulttuuri

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

”Ihaninta on nähdä lasten innostuminen. On tärkeää tarjota lapsille mahdollisuus mielikuvitteluun, hupsutteluun ja sanoilla leikkimiseen”, toteavat hankkeen sanataideopettajat ja kirjakummit Anna-Leena Jurkkala ja Ainokaisa Veteläinen.

”Sanataiteella on monia hyötyjä, kuten sanavaraston ja mielikuvituksen rikastuttaminen, lukuinnon lisääminen, tunteiden sanoittaminen sekä kognitiivisten taitojen lisääntyminen ja vahvistuminen. Kirjat avaavat lapsille ikkunoita erilaisiin maailmoihin ja ihmisiin, jolloin ne lisäävät myös empatiakykyä, luettelee Jurkkala.

”Myös taidekokemus on itsessään tärkeä”, lisää Veteläinen.

Mahdollisuus lasten omalle kirjoittamiselle

Ensimmäiset kirjakummivierailut käynnistyivät syyskuussa. Tähän mennessä sanataideryhmiä on toteutettu jo useassa päiväkodissa, ja toiminta on suunnattu 3–5-vuotiaiden ryhmiin.

Kirjakummit vetävät päiväkodin sanataideryhmiä erikseen, niin että molemmat vierailevat kolmen viikon aikana tiiviin jakson aina yhdessä päiväkodissa. Vallitseva koronatilanne on huomioitu jo hankkeen suunnitteluvaiheessa.

Päiväkotien lisäksi hankkeen kohderyhmänä ovat tokaluokkalaiset koululaiset. Luku- ja kirjoitustaidon myötä sanataidekasvatus tarjoaa mahdollisuuksia myös lasten omalle kirjoittamiselle.

Pehmokissa Nauru asuu matkalaukussa

Kirjakummit vierailevat päiväkodeissa mukanaan matkalaukku, jossa on kokoelma lastenkirjoja, sanataidetehtäviin liittyviä tarvikkeita sekä lasten rakastama pehmokissa Nauru.

”Päädyimme valitsemaan matkalaukkuun suomalaisia, melko uusia kuvakirjoja. Sellaisia, jotka ovat sanataiteen näkökulmasta erityisen herkullisia”, kertoo Jurkkala.  

Kuhunkin kirjaan liittyy teemaa syventäviä keksimään, leikkimään ja kertomaan innostavia sanataideharjoituksia. Kirjakummit ovat saaneet ilahtuneen vastaanoton päiväkodeissa.

”Olemme saaneet hyvää palautetta sekä lapsilta että aikuisilta. Päiväkodin kautta olemme kuulleet, että yhteisistä sanataidetuokioista ja Nauru-kissasta on puhuttu myös monen lapsen kotona”, toteaa Veteläinen.

Kirjahetki rauhoittaa

Kirjakummien tuokioissa kirja pomppaa kansistaan. Lapsia kannustetaan osallisuuteen ja tunnustetaan lapsen oman äänen arvo.

Kirjojen ja mielikuvituksen avulla ryhmissä on laadittu muun muassa pelon karkoitus -resepti, etsitty kauneinta sanaa ja toteutettu runokone, jossa lasten keksimät sanat muotoutuvat yhteiseksi runoksi.

Kirjakummit rohkaisevat lasten vanhempia lukemaan lapselle ääneen. Lukeminen rauhoittaa yhteiseen hetkeen ja läsnäoloon.

”Ääneen lukeminen on oiva hetki ottaa lapsi kainaloon ja samalla kirja mahdollistaa tunteiden sanoittamisen. Kuvakirjat tarjoavat myös visuaalisen elämyksen”, sanoo Jurkkala.

Menetelmiä sanataidetuokioihin

– Oulun lastenkulttuurikeskuksen toteuttama ja opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama

– kaksivuotisen kehittämishankkeen tavoitteena on hyvien sanataidekäytäntöjen luominen päiväkoteihin ja kouluihin sekä lukukulttuurin lisääminen

– varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja opettajille hanke tarjoaa käytännön menetelmiä sanataidetuokioiden vetämiseen

– menetelmät ovat muokattavissa erilaisten tarpeiden ja teemojen mukaan. Hanke tuo sanataiteen osaksi yhä useamman lapsen arkea.