Iloisesti italiaksi perjantaisin Pinocchio-koulussa

Pietro Ferraro, Giacomo Sanmorì, Cleto Quargnali, Felicita ja Adele Quargnali, Benedetta Sanmorì, Arianna Dragoni ja Michele Ferraro kokoontuivat Pinocchio-kouluun piiriin kertaamaan verbejä ja adjektiiveja italiaksi. Kuvat: Sanna Krook

Kulttuuri

Julkaistu: Kirjoittaja: Sirpa Anneli Tarkkinen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Tällä kertaa olikin erityinen perjantai-iltapäivä, sillä 25. maaliskuuta tunnetaan erityisenä Dantedì-päivänä. Silloin muistetaan sitä hetkeä, jolloin italialainen runoilija Dante Alighieri alkoi kirjoittaa Jumalaista näytelmää (La Divina Commedia). 

Tänä perjantaina Pinocchio-koulussa ensin kerrataan adjektiivia ja verbejä ja kerrotaan mitä kukin haluaisi tehdä. 

”Vorrei volare” (”Haluaisin lentää”), tahtoo useampikin lapsi. ”Vorrei mangiare un gelato” (”Haluaisin syödä jäätelön”). 

Myös nukkuminen ja kotiin meneminen olisivat suosittua tekemistä. Sen jälkeen hajaannutaan kahteen eri ryhmään. Opettajat Sandra Marcelletti ja Lucia Bettini käsittelevät tänään lasten kanssa vihreää kultaa, suomalaista metsää. 

Kuinka monta kansallispuistoa on Suomessa? kirjoittaa Sandra Marcelletti taululle.   

Lapsia on ryhmässä ikähaitarilla peruskoulun ensimmäisestä luokasta viidenteen luokkaan. Jokaisen lapsen elämässä vaikuttaa italian kieli joko niin että he ovat italialaisia tai toinen vanhemmista on italialainen. 

”Kaikki, joilla on italialainen perhe tai italian kielen tausta, voivat osallistua Pinocchio-kouluun. Muita osallistumiskriteereitä ei ole”, kertoo yksi ryhmän opettajista, Emiliano Travasino. Hänellä on musiikkiterapeutin koulutus Englannista ja Italiasta. Suomessa Travasino toimii myös orkesteri- ja kamarimuusikkona. Siksi hän iloitseekin Merikosken koulun musiikkiluokan käyttömahdollisuudesta Pinocchio-koulun tarpeisiin.  

Kielioppia voi kehollistaa näinkin kuten tekevät Dario Nieminen, Cleto Quargnali, Adele Quargnali, Cleto Sanmorì ja Michele Ferraro.   

Pinocchio-koulu on valtionavusteista Oulun kaupungin perusopetuksen lisäopetusta oman äidinkielen opetuksen kokonaisuudessa. Marcellettin, Bettinin ja Travasinon yhteistyö Pinocchio-koulussa on kokonainen koulutusohjelma, joka perustuu italian kieleen ja kulttuuriin. Niitä tutkitaan luovuuden, ilmaisun, aktiivisen osallistumisen, musiikin ja muiden taiteiden avulla. Samalla tuetaan oppimista sekä psykologista- ja tunnedynamiikkaa.

Soittimiin onkin otettu jo tuntumaa, esimerkiksi Dario Nieminen on soittanut ukulelea. Viime vuonna lapset tekivät kuvitetun musiikkitarinan ja esittivät sen viimeisenä koulupäivänä ennen kesälomaa vanhemmilleen.

”Nyt on alettu myös tutkia musiikkiesitysten ja teatterin maailmaa historian kautta antiikin Kreikasta ja Roomasta lähtien. Tulevaisuuden suunnitelmissa on lastenooppera”, Travasino kertoo. 

Lucia Bettini heittäytyy ohjaamiseen Adele Quargnalin, Benedetta Sanmorìn, Michele Ferraron, Giacomo Sanmorìn, Felicita Quargnalin ja Pietro Ferraron kanssa.

Pinocchio-koulusta on myös oltu yhteydessä Astinin kaupunkiin Italian Piemonten alueelle ja sen kouluun Scuola secondaria Goltieriin. Tämän Travasinon lapsuudenkoulun kanssa ollaan aloittamassa ystävyyskuntatoimintaa. Astiniin oppilaat ovat jo tehneet videon muutama viikko sitten ja saaneet koulusta videovastauksenkin. 

Diletta Quargnali ja Miriam Ferraro ovat kertoneet Italian Piemonteen esimerkiksi suomalaisesta ruokakulttuurista videon välityksellä.

Italiaan lapset kertoivat Oulusta ja sen patsaista sekä Suomesta, esimerkiksi paljosta lumesta, Rovaniemellä asuvasta joulupukista ja suomalaisesta ruokakulttuurista. 

”Puuroa syödään aamulla, meillä Italiassa enemmän makeita paloja aamiaiseksi, Suomessa syödään myös lohikeittoa. Ja täällä pitsaan laitetaan ananasta!”, huomioivat Nieminen, Miriam Ferraro ja Diletta Quargnali

Mutta kuuluuko ananas pitsaan?

”Ei!”, huudahtavat lapset yhteen ääneen.

Lue myös