Ilmakitaransoiton MM-kisat on edelleen Oulusta näkyvin ilmiö maailmalla
Perjantaina 26. elokuuta ilmakitaroinnin maailmanmestaruutta ratkottiin Oulussa jo 25. kerran. Tapahtuman tuoma kansainvälinen näkyvyys Oulun kaupungille on merkittävä – myös rahallisesti mitattuna. Ansaitun median lisäksi ilmakitaristit tuovat kaupunkiin rakkauden, rauhan ja suvaitsevaisuuden sanomaa, sen osoitti finaalilähetyksessä nähdyt Oulu-aiheiset postikortit.
”Ilmakitara ei tapahtumana voi kasvaa Rotuaarilla enempää, paikalla oli noin 3500 innokasta ilmakitarafania ja tunnelma oli paikoin jo aika tiivis. Tavoitteenamme on kehittää tapahtuman globaalia näkyvyyttä niin, että finaalia katsottaisiin mahdollisimman laajasti ympäri maailmaa”, toteaa Jukka Takalo, ilmakitarakisan alkuperäiskäsikirjoittaja.
”Ilmakitara voisi olla underground versio Euroviisuista, siksi halusimme tänä vuonna lisätä tapahtuman oheen myös journalistista sisältöä, joka toimikin lähetyksessä hyvin. Näkisin, että finaalilähetys voisi olla tulevaisuudessa vaikka EBUn kautta kaikkien Euroopan yleisradioiden suoratoistopalvelussa”, Takalo pohtii.
Postikortteja Oulusta
Euroviisujen hengessä Mun Oulu tekikin Oulu-aiheisia postikortteja ilmakitaristien kanssa.
”Ilmakitaristit saapuvat ympäri maailmaa Ouluun ja oli hämmästyttävää havaita, millainen kuva heillä on Oulusta! Oulu on suvaitseva, Oulu on rakkautta, Oulu on henkinen koti – ja näitä vastauksia saimme, oli kyseessä ilmakitaristin ensivierailu kaupunkiin tai sitten kymmenes kerta. Miten tällainen kuva Oulusta saataisiin aikaiseksi matkailijalle, tänne sijoittuvalle yritykselle tai opiskelijalle?” pohtii Anne Laurila, Oulun kaupungin kansainvälisen viestinnän asiantuntija.
Videot saivat viikonloppuun mennessä pelkästään Oulun kaupungin ja Mun Oulun sosiaalisen median kanavissa yli 32 000 katselukertaa. Ilmakitaran omat sometilit tavoittivat kisaviikon aikana miljoona ihmistä.
Rahan arvoista näkyvyyttä
Ilmakitaran näkyvyyttä analysoitiin vuosien 2019 ja 2020 osalta media- ja someseurantaa tarjoavan Meltwaterin tarjoamien työkalujen avulla. Vertailun kahden vuoden perusteella 170 kirjoitettua artikkelia ja yli 2500 sosiaalisen median mainintaa tavoitti potentiaalisesti vajaat 480 miljoonaa ihmistä. Näkyvyyden rahallinen arvo on noin 4,7 miljoonaa euroa.
Laaja näkyvyys selittyy ilmakitaran maailmanlaajuisella yhteisöllä – laji on suosittu muun muassa Yhdysvalloissa, Australiassa, Japanissa ja tietysti Euroopassa. Uusia maita liittyy mukaan ilmakitarayhteisöön, kuten esimerkiksi ensimmäistä kertaa kisoihin osallistunut Kenia. Uutisoinnin lisäksi ilmakitarasta on tehty useita elokuvia, kuten Catching Air (2021), French Kiss goes to Oulu (2018) tai Air Guitar Nation (2006).
Ilmakitaran tuoma näkyvyys Oululle ja sen rahallinen arvo myös kasvavat: tämän vuoden alustavien lukujen perusteella ilmakitarauutisointi tavoitti potentiaalisesti jo 336 miljoonaa ihmistä. Ilmakitaran vetoapua voidaankin hyödyntää Oulun tunnettuuden kasvattamisessa – esimerkiksi kohti Euroopan kulttuuripääkaupunkivuotta mentäessä.
”Ilmakitaran kansainvälinen näkyvyys tukee Oulu2026-kulttuuripääkaupunkivuoden näkyvyyttä maailmalla. Ajatuksena on, että ilmakitarakisan huipentava maailmanlaajuinen yhteissoitto on Delta Life – kaupunki syntyy suistoon -kokonaisuuden ja kesän 2026 suurimpia juttuja, joka tapahtuu monimediallisesti Oulussa ja maailmanrauhan puolesta. Silloin näkyvyydellä saavutetun yleisön määrä nousee hyvinkin miljardiin ja näkyvyyden arvo yli kymmeneen miljoonaan euroon”, Takalo arvioi.