Ilmakitara tuo Oululle kansainvälistä näkyvyyttä miljoonien eurojen edestä, mutta maailmanrauhaan tarvitaan enemmän
Ilmakitaristit toivat Oululle kansainvälistä näkyvyyttä muun muassa kuvaussessioissa Oulu-kirjaimilla. Kuva: Anne Laurila
Ilmakitaransoiton MM-kisoista uutisoidaan ympäri maailmaa, ja tänä vuonna tapahtuman tunnelmiin pääsi myös maailman suurimman uutistoimisto Associated Pressin välityksellä. Ilmakitaran kulissit kiinnostavat useita elokuvan tekijöitä, mutta tapahtuman järjestäjillä on tähtäimessä vielä laajempi kansainvälinen näkyvyys.
Ilmakitaransoiton maailmanmestaruus ratkottiin 27. kerran viime perjantaina jälleen Rotuaarin täyteen keränneen yleisön edessä. Maailmanmestaruus matkasi tällä kertaa Kanadaan, kun Zachary “Ichabod Fame” Knowles voitti mestaruuden. Maailmanmestaruudesta kisasi kuusitoista finalistia yhdeksästä eri maasta.
Kuten aikaisempina vuosina, myös tällä kertaa kansainvälinen media uutisoi kisoista laajasti tavoittaen potentiaalisesti liki 400 miljoonaa ihmistä. Kansainvälinen uutistoimisto AP (Associated Press) uutisoi kattavasti ilmakitaraviikon tapahtumista ja välitti ilmakitaran finaaliviikon tunnelmia jakamalla tapahtuman livestriimin omissa kanavissaan. Pelkästään AP:n potentiaalinen tavoitettavuus on 64,3 miljoonaa ihmistä, mutta tapahtuman järjestäjillä on kiikarissaan vielä laajempi kansainvälinen näkyvyys.
”Olemme neuvotelleet ilmakitaransoiton MM-kisojen tv-oikeuksien myynnistä vuoden verran kansainvälisten tv-kanavien kanssa, ja yhteistyö Oulun kaupungin kanssa on ollut tässä oleellista. Perinteisten tv-kanavien ja mediakumppanuuksien lisäksi tutkimme yhteistyön mahdollisuuksia uusien yhteisöalustojen, kuten Twitchin kanssa”, kertoo toiminnanjohtaja Pia Alatorvinen Oulun kulttuuritapahtumayhdistyksestä.
Rahaksi muutettuna ilmakitaran tuoma näkyvyysarvo Oululle on 3,2 miljoonaa euroa, ja lisää näkyvyyttä on luvassa, sillä myös tänä vuonna tapahtumaan osallistui useita kansainvälisiä toimittajia paikan päällä, joista osa julkaisee juttunsa vasta myöhemmin.
”Belgian yleisradioyhtiö RTBF tekee ilmakitarasta kokonaisen jakson NOMAD-ohjelmaansa. Belgian lisäksi ohjelma levitetään Ranskan Television 5 -kanavalla, jonka levitys kattaa koko ranskankielisen Euroopan. Saksan yleisradioyhtiö ARD, uutistoimisto Reuters, japanilainen The Sakai Nippo ja brittiläinen Daily Telegraph lähettivät toimittajat Ouluun, minkä lisäksi annoimme haastatteluita viikon aikana BBC:lle suoraan lähetykseen”, Alatorvinen kertoo.
Oulu herättää kiinnostusta
Ilmakitarateemojen lisäksi toimittajille tarjottiin mahdollisuutta tutustua ilmakitaroinnin lisäksi myös muuhun kaupungin kulttuuritarjontaan, kuten Kesän saunaan, Oulun Musiikkivideofestivaalin ohjelmistoon tai Hevimpi reissu -elokuvan ohjaajatapaamiseen.
”Toimittajille tarjotaan Oulusta muitakin näkökulmia kuin ilmakitara. Jätetään juttuideoita tai teemoja heille hautumaan, jotta he voivat myöhemmin palata uudelleen esimerkiksi Polar Bear Pitchingiin tai viimeistään Oulu2026-vuoden aikana. Osa Oulussa vierailleista toimittajista on koko Skandinavian kattavia kirjeenvaihtajia, joten heitä kiinnostaa muutkin aiheet, kuten Ouluun sijoitettu Naton DIANA-testauskeskus tai talvipyöräily”, toteaa Anne Laurila, Oulun kaupungin kansainvälisen markkinoinnin ja viestinnän erityisasiantuntija.
Silti toimittajille itse vierailun pihvi on MM-finaalissa.
”Parhaiten tunnelmasta saa kiinni paikan päällä, ja täällä vierailevat toimittajat ovat aina aivan yllättyneitä, kuinka viihdyttävä tapahtuma on kyseessä. Ja millaisen vaikutuksen tapahtuma tekee paikalla olevaan yleisöön – lopussahan koko Rotuaari rokkaa, ja sellaista kansainväliset toimittajat eivät odota näkevänsä jäyhien suomalaisten keskellä”, Alatorvinen nauraa.
Oulun lähettiläs
Justin ”Nordic Thunder” Howardille Ilmakitaransoiton MM-finaalit on muodostunut jo perinteeksi, sillä Chicagossa asuva artisti vieraili Oulussa jo 16. kerran. Vuosien saatossa Nordic Thunderia on tarvittu ympäri maailmaa esittelemään ilmakitaraa ja maailmanrauhan ideologiaa tapahtumiin ja kameran eteen.
”Olen ollut markkinoimassa Oulua Helsingissä Matkamessuilla, Kazakstanin maailmannäyttelyssä tai Austinin South by Southwest -festivaalilla Texasissa. Mainoksissa olen esiintynyt Dr. Pepperille ja Visit Oululle. Lisäksi olen antanut lukemattomia haastatteluita televisioon ja radioon, minkä lisäksi minua on kuvattu dokumenttielokuvaan. Olen tehnyt tosiaan aika paljon Oulun ja Suomen markkinointia, mikä on aika huikea saavutus, sillä en puhu suomea, enkä edes asu Suomessa”, Howard nauraa.
Hän vakuuttaa, että tekee työn mielellään, sillä hänen sydämessään on aina tilaa Oululle.
”En usko, että mikään muu kaupunki tai sen ihmiset voisi olla niin merkityksellinen kuin Oulu on ollut minulle. Oulu on opettanut minulle, miten voin olla parempi ihminen itseäni ja muita ihmisiä kohtaan – olen saanut niin paljon tältä kaupungilta ja ilmakitarayhteisöltä, että annan mielelläni jotain takaisin. Uskon aidosti, että maailmanrauha voidaan saavuttaa, kun olemme ensin mukavia itseämme kohtaan – ja sitten muita ihmisiä kohtaan”, Howard vakuuttaa.
Mikäli suunnitelmat ilmakitaran näkyvyyden kasvattamiseksi toteutuvat, Howardilla on luvassa pian paljon ruutuaikaa ilmakitaran ilosanoman levittämiseksi ympäri maailmaa.