Burleskishow on teatraalista ja leikkimielistä kiusoittelua – Oulun kaksipäiväisellä Kaamos Kabaree -festivaaleilla vallitsi karnevalistinen tunnelma
Kaamos Kabareen perjantai-illan esiintyjiä tuli Suomen lisäksi kuudesta eri maasta. Kuva: Wilhelmina af Fera / @houseofaffera
Burleski on näyttämötaiteen laji, jossa on mukana teatteria, koreografioita ja riisuutumista. Oulussa järjestetyn burleskifestivaali Kaamos Kabareen lavalla nähtiin kirjava ja kansainvälinen esiintyjäkatras. Kaksipäiväinen tapahtuma oli viimevuotiseen tapaan loppuunmyyty.
Oulun Viihdemaailma Ilonassa järjestettiin lokakuun puolivälissä kaksipäiväinen burleskifestivaali Kaamos Kabaree, jossa nähtiin yhteensä 24 eri esitystä. Puolet niistä oli kansainvälisiltä artisteilta. Burleskifestivaaleilla vallitsi karnevalistinen tunnelma sekä riehakas äänimaailma, kun yleisö kannusti toinen toistaan hullunkurisempia ja säväyttävämpiä esityksiä.
Kaamos Kabareen tuottaja on 30-vuotias oululainen Mette Niskanen, jonka esiintyjänimi burleskilavoilla on Lala L’More. Hän määrittelee burleskin esittävän taiteen muodoksi.
”Burleskishow’ssa on usein jonkinlaista tanssia, mutta se voi olla myös ihan teatteripohjainen esitys. Eli siinä on koreografia, joka ei kuitenkaan välttämättä ole tanssia. Burleskiesityksiä on hyvin monentyyppisiä, kuten täällä festivaalillakin voi nähdä.”
Burleskissa on Niskasen mukaan yleensä jokin tarina tai fiilis, jota yleisölle koetetaan välittää. Musiikilla on suuri rooli show’n osana – musiikki valitaan tukemaan tarinaa. Puhetta esityksissä kuullaan ani harvoin.
”Burleskiesitykset eivät aina sisällä samalla tavoin selkeää tarinaa kuin esimerkiksi teatteriesitykset. Burleskishow’ta voi siinä mielessä verrata katsomiskokemuksena esimerkiksi irralliseen kohtaukseen teatterissa tai kuvataiteen tarkasteluun, että katsojalle jää paljolti tulkinnanvaraa”, valistaa Niskanen.
”Toinen ihmisiä usein mietityttävä asia on se, miten burleski eroaa stripteasesta. Molemmissa riisutaan vaatteita, mutta burleskiesityksessä riisuminen ei ole pääasia. Burleskin tarkoitus on olla kiusoittelevaa, eikä niinkään olla kiihottavaa. Painotusta on myös sillä, mitä ei näytetä.”
Niskanen lisää, että vaatteilla leikitellään burleskissa pitempään, kun taas stripteasessa ne otetaan nopeasti pois. Tämän vuoksi iso ero löytyy yleisöstä, sillä burleskia tulee katsomaan paljon pariskuntia, kaveriporukoita ja naisia. Iso osa burleskiesitystä on kannustaminen – yleisö pitää ääntä ja hurraa kuuluvasti show’n mukana.
”Oulussa yleisö käyttäytyy pääosin tosi hyvin ja on erittäin eloisaa. Kannustamisesta saa lavalla itsekin energiaa, minkä takia täällä on aina niin kiva esiintyä”, Niskanen kokee.
Illuusio helppoudesta
Mette Niskanen sanoo, että burleskin liikekieleen on ammennettu vaikutteita muista tanssilajeista ja baletista.
”Burleskilla on erittäin vahva pohja itämaisessa tanssissa. Muun muassa burleskille kovin tyypillinen ’Bump and Grind’ -liikehdintä on tullut sitä kautta. Baletista vaikutteita on otettu erityisesti käsien ja jalkojen asentoihin. Yhteinen piirre baletin ja burleskin välillä on, että molemmissa tavoitellaan illuusiota keveydestä.”
Niskanen mainitsee hauskana anekdoottina, että Suomessa burleskia onkin vanhastaan kutsuttu ”nakubaletiksi”.
”Monelle voi tulla yllätyksenä se, kuinka kovaa työtä burleskin harjoitteleminen oikeasti on vartalolle. Burleskin treenaaminen merkitseekin yleensä parempaa kehon kannattelua ja kohentuvaa kuntoa. Lisäksi burleski on todella kehopositiivinen laji, joten otaksuttavasti se voi lisätä harjoittajansa itseluottamusta. Burleski on etenkin itsensä ilmaisua kehollisuuden kautta.”
Visuaalisuus edellä
Vaikka burleskia on mahdollista jaotella eri tyylisuuntiin, niin tyypillisintä Niskasen mukaan on erittely klassiseen ja neo-burleskiin. Klassisen burleskin elementteihin kuuluvat big band -tyylinen musiikki, tietynlainen liikekieli ja näyttävät isot asut. Neo-burleski on nykyajan populaari- ja viihdekulttuurista kerronnallisia aineksia ammentava tyylisuuntaus. Oulussa nähdään enemmän juuri neo-burleskia.
Niskanen sanoo esityksien valmistelemisen vievän jopa useista kuukausista vuosiin. Koreografiat vaativat mietintää ja harjoittelua.
”Siinä mielessä burleski on epätyypillinen näyttämötaiteen laji, että esiintyjät miksaavat monesti itse omat biisinsä. Jopa valosuunnittelu tapahtuu artistin oman näkemyksen mukaan, vaikka teknikko sen lopulta toteuttaakin. Näissä piireissä ei liiku isoja rahoja, joten asut ja rekvisiitat askarrellaan tavallisesti itse. Sen takia burleskiartisteista kehittyy aikamoisia monitaitureita – pyrimme aina kuitenkin ammattimaiseen lopputulokseen”, Niskanen tähdentää.
Kaamos Kabareen perjantai-illan esityksessä lavalla saattoi nähdä kabareelle ominaisia rekvisiittoja, kuten näyttäviä pukuja, puuhkia ja viuhkoja. Lavalla näkyi tavanomaisesta poikkeaviakin itsetehtyjä kulisseja, esimerkiksi saunaesineistöä, irtopäitä ja alasin.
Eloisa festivaali
Aiemmin yhden illan gaala-show’na järjestetty Kaamos Kabaree oli nyt ensimmäistä kertaa kaksipäiväinen tapahtuma. Halloween-teemainen festivaali oli loppuunmyyty.
”Kaamos Kabaree -burleskifestivaali oli Oulussa nyt seitsemättä kertaa. Aloittaessani burleskin kahdeksan vuotta sitten Oulussa ei ollut juuri toimintaa tai show’ta, jossa olisi voinut esiintyä. Pikkuhiljaa festivaalia lähdettiin kasvattamaan ja ottamaan esiintyjiä muualta.”
Pelkästään perjantain show’ssa oli esiintyjiä kuudesta eri maasta: Yhdysvalloista, Hollannista, Iso-Britanniasta, Australiasta, Virosta ja Belgiasta.
Tapahtuma-alan toimijana Mette Niskanen sanoo koronapandemia-ajan tuntuneen erittäin raskaalta, mutta nyt burleski tuntuu kiinnostavan kovasti oululaisia, ja tapahtumat ovat olleet loppuunmyytyjä.
Mette Niskanen on taustaltaan kasvatuspsykologian maisteri, mutta hän on tehnyt burleskista ammatin ja työllistää itsensä nykyisin alan yrittäjänä. Hän järjestää tapahtumia, opettaa ja esiintyy itse.
”Minulla on tanssijana taustakokemusta lavaesiintymisestä, mutten ole tuntenut siinä vastaavanlaista yhteyttä yleisön kanssa kuin burleskissa”, Niskanen toteaa lajin kiehtovuudesta henkilökohtaisesti.
Omia esityksiään ja varsinkin niiden ensi-iltoja kohtaan hänellä on liki ambivalentti suhtautuminen.
”Minua jännittää joka kerta lavalle meneminen aivan hirveästi, mutta siitä koituva adrenaliini ja fiilis on paras tunne ikinä. Rakastan esiintymistä, mutta hieman pelkään sitä samalla.”
Molempina iltoina show’ssa nähtiin 12 burleskiesitystä, ja niiden pääesiintyjänä toimi kansainvälistä mainetta niittänyt yhdysvaltalainen Sweetpea.
”Meillä illan esitykset jakautuvat kolmeen settiin. Settien väleillä on tauot, ja niiden aikana ihmisillä on mahdollisuus päästä esimerkiksi shoppailemaan. Paikalla tapahtumassa on neljä yhteistyökumppanimme myyntikojuineen. Tarjolla niissä on esimerkiksi valokuva- ja taideprinttejä, burleskiaiheisia vaatteita ja koruja. Haluan tukea varsinkin muita naisyrittäjiä, ja samalla uskon yhteistyön vastavuoroiseen voimaan. Lisäksi festivaalien ohjelmaan kuuluvat halloween-teemainen valokuvauspiste ja yleisölle suunnattu pukukilpailu”, kertoo Niskanen.
Sunnuntaina festivaalit päättyivät työpajapäivään, jossa halukkaita osallistujia ohjasi burleskin saloihin australialainen Aurora Nova, Sweetpea ja virolainen Miss Chrissy Kiss.
Oulussa burleskia voi jatkossa kokea noin joka toinen kuukausi pyörivällä Kinkkuklubilla. Seuraava Kinkkuklubi järjestetään Ilonassa 2.12.2023.