Yli-Iin koulun oppilaat tekivät yhdessä oppiainerajat ylittävän taideteoksen

Bioreflect(or)-taideteoksen syntyminen vaati paljon erilaisia kokeiluja sekä tiedettä ja taidetta yhdistävää toimintaa. Kuva: Miia Kettunen

Koulutus

Julkaistu: Kirjoittaja: Anne Peltola

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Teoksen pääosassa ovat kahdeksasluokkalaisten luonnossa ottamat omakuvat, jotka heijastavat nuorten suhdetta luontoon ja vuorovaikutusta sen kanssa. Teoksen tarkoituksena on lisätä oppilaiden ja teosta katsovien tietoisuutta omasta luontosuhteestaan. Teoksen toteuttivat seitsemäs- ja kahdeksasluokkalaiset oppilaat.

Taideteoksen toteuttamisessa käytettiin koulun STEAM-oppimispolkua. Teos syntyi monen oppiaineen yhteistyönä. Siinä hyödynnettiin tekniikkaa, luonnontieteitä ja taidetta oppilaiden itseohjautuvuuden, vuorovaikutustaitojen ja kriittisen ajattelun opettamiseen.

Bioreflect(or) on moniaistinen kokemus, joka heijastaa ihmisen ja luonnon välistä kohtaamista. Työskentelyn aikana oppilaat pääsivät kysymään itseltään, miten omakuvani peilautuu suhteessa luontoon”, kertoo koulun kuvataiteen opettaja Sari Sälevä.

Jokaisella oppiaineella oma roolinsa

Teosta työstettiin koululla eri oppiaineissa. Teoksen visuaalisuus rakentui kokeilevan valokuvauksen kautta kuvataiteen tunneilla. Rakenteet puolestaan syntyivät käsityön tunneilla. Museokäytöstä poistuneisiin lasipaneeleihin printattiin omakuvat. Biologian tunneilla paneuduttiin teoksessa mukana olevien ekosysteemien kasvattamiseen ja rakentamiseen.

”Tällaiset oppiainerajat ylittävät työt ovat mukavia! Voimme yhdessä tehdä laajempia projekteja ja saamme oppilaiden töitä näkyville muuallekin kuin pelkästään luokkiin”, toteaa biologian opettaja ja koulun vs. rehtori Ville Sillanpää.

Teokseen on rakennettu kolme erilaista ekosysteemiä: suo, jossa liikkuvat koulun 3D-tulostimella tehdyt sudet, kangasmetsä ja puutarha, jossa puolestaan liikkuvat keijukaiset.

Bioreflect(or)-teoksessa on yhteensä kolme osaa. Teos sijaitsee Yli-Iin koulun ruokalassa. Kuva: Anne Peltola

Bioreflect(or) toimii koulullamme myös oppimisympäristönä. Oppilaat voivat tehdä siinä erilaisia kasvatuskokeiluja. Jos näyttää siltä, että rakentamamme ekosysteemi ei menesty, voimme palauttaa luonnonmateriaalit takaisin metsään ja aloittaa alusta”, Sälevä jatkaa.

Oppilaat työskentelivät tiiviisti yhteistyössä taiteilijan kanssa

Kuvataiteen työpajoissa oppilaat pääsivät työstämään teosta yhdessä rovaniemeläisen taitelijan Miia Kettusen kanssa. Kettunen oli mukana Yli-Iin koulun projektissa Suomen Britannian- ja Irlannin-instituutin sekä Edinburghin ja Oulun kaupunkien yhteisen STEAM-residenssiprojektin kautta.

”On ollut ilo osallistua työskentelyyn oppilaiden kanssa. Taiteilijana minulle on tärkeää, että saan työskennellä vuorovaikutuksessa. Koulun oppilaat tekivät minuun vaikutuksen!”, Kettunen kertoo.

Teosta työstettäessä Kettunen oli tuttu näky koululla. Viime keväänä hän piti työpajoja koulun oppilaille. Työpajojen aikana oppilaat pääsivät yhdistämään luonnosta keräämiään kasveja itse ottamiinsa valokuviin. Oppilaat osallistuivat myös kuvien vedostamiseen.

”Oli hienoa, että saimme Miian mukaan projektiimme. Oppilaat pääsivät näkemään käytännössä, minkälaista taiteilijan työ on. Työpajan lisäksi Miia oli paljon mukana työskentelyssämme etäyhteyksien avulla”, Sälevä kertoo.

”Oppilaiden kanssa yhdessä tekeminen ja tutkiva, prosessimainen ote opetti myös minulle paljon. Valokuvien kehittämisessä testasimme luonnollisia ainesosia. Kokeellinen kuvan tekeminen on monille digikuviin tottuneille ainutlaatuinen kokemus”, Kettunen kertoo.

Kokeilemalla oppimista

Kahdeksasluokkalaisten Vivi Midthasselin ja Elise Ervastin mielestä taideprojekti oli mielenkiintoinen.

”Otimme erilaisilla laitteilla valokuvia toisistamme. Kaikissa kuvissa piti esiintyä sekä luontoa että ihmistä. Lisäksi keräsimme koulun lähiympäristöstä kasveja. Yhdistimme niitä Miian kanssa kuviin vedostusvaiheessa”, tytöt kertovat.

Miia Kettunen, Vivi Midthassel ja Elise Ervasti tarkastelivat yhdessä viime keväänä oppilaiden ottamia valokuvia koulun pihalla. Kuva: Anne Peltola

Vivin ja Elisen mielestä oli hyvä, että työn tohinassa olivat mukana sekä opettaja että taiteilija.

”Opettajalta saimme hyviä ohjeita ja taitelija oli enemmän mukana käytännön tekemisessä meidän kanssamme”, he jatkavat.

”Tämä oli hauska ja erilainen projekti. Pääsimme tekemään jotain uutta. Kannattaa rohkeasti lähteä kokeilemaan ja mukaan uusiin projekteihin. Kokeilemalla oppii eikä kaiken tarvitse onnistua heti ensimmäisellä kerralla”, Vivi ja Eevi kertovat.

”Oppilailla on uskomattomia taitoja! Heille kannattaa antaa vastuuta ja aikaa toteuttaa itseään – näin syntyy pieniä ihmeitä ja hienoja teoksia”, Sälevä tiivistää.