Yhdessä pystymme tekemään vaikka mitä! – Madekosken koululla syntyi uusi lastenlaulu ja animaatio
Steam in Oulu -verkosto toteutti tänä keväänä jo kolmannen yhteistyöprojektin paikallisen taiteilijan kanssa. Madekosken koulun 4A-luokan ja Soivan Siilin työskentelystä syntyi uusi lastenlaulu. Laulu äänitettiin koulun kirjastoon rakennetussa studiossa. Kuva: Paula Vorne
Kansainvälisenä kumppanina projektissa oli kuvataiteilija Patricia Geraldes ja Rio Novo do Príncipe Schoolin 6. luokan oppilaat Aveiron kaupungista Portugalista.
Kevään työskentelyn lopputuloksena Madekoskella syntyi uusi lasten sanoittama ja säveltämä lastenlaulu nimeltään Vuodenaikalaulu. Laulu kertoo piikikkään siilin seikkailuista eri vuodenaikoina. Oppilaat tekivät laulun pohjalta Vuodenaikalaulu-animaatiomusiikkivideon, jossa kuuluu myös heidän itse valmistamiensa soittimien ääniä.
Projektin julkistamistilaisuus pidettiin Madekosken koululla kevään viimeisellä kouluviikolla. Sitä seurasi paitsi koko Madekosken koulu myös yhteistyökumppanit Aveirosta. Tilaisuudessa kuultiin ensiesitys Vuodenaikalaulusta sekä nähtiin oppilaiden tekemä animaatio.
Salissa oli myös nähtävillä oppilaiden itsetehdyt soittimet sekä animaatiopohjat ja 3D-tulostukset.
”Tämä projekti oli tosi kiva. Projektissa oli mukana lauluyhtye Soiva Siili, jonka kanssa sanoitettiin laulu, johon tehtiin omia soittimia, myös Ismo Koskela auttoi äänittämään laulun. Meidän luokkamme mielestä tämä projekti oli hauska. Pekka Pöyhtäri auttoi 3D-tulostuksissa. Tehtiin piikikkäästä siilistä animaatioita, joista tuli hienoja. Jooel Tervaskanto auttoi tekniikka- ja editointihommissa”, kertovat Tuuli, Enni ja Iina Madekosken koulun 4A-luokalta.
”Kävi meillä myös vieraita Portugalista Aveiron kaupungista. Patricia kertoi meille portugalaisesta taiteesta. Daniela näytti meille videon Portugalin maisemista. Kuvattiin omia videoita siitä, mistä meidän luokkamme tykkää. Lopuksi meidän koulullamme oli Steam-projektin julkistaminen”, he lisäävät.
Oppilaat halusivat lisää
Opettaja Soile Ohtamaa kertoo, miten kuluneella keväällä luokalle tulivat tutuiksi sanat Steam ja piikikäs siili.
”Steamin myötä olemme suunnitelleet, luoneet uutta, rakennelleet, tutustuneet 3D:n maailmaan, videoineet, tehneet animaatioita, toimineet erilaisissa ryhmissä ja saaneet tuulahduksen kansainvälisyyttä. Piikikkään siilin myötä taas olemme kulkeneet eri vuodenajoissa, säveltäneet oman laulun sekä riimitelleet ja sanoitelleet siilin seikkailuja säkeistöiksi. Studiossa nauhoittaminenkin on tullut tutuksi”, Ohtamaa kertaa.
”Oppilaat ovat lisäksi kommentoineet, ettei tämä niin vaikeaa ollutkaan. Osa on jopa halunnut tehdä samaa uudestaan tai odottanut Soivaa Siiliä luokkaan toiseen kertaan. Ehkä kaikkein tärkeimpänä oivalluksena: yhdessä pystymme tekemään vaikka mitä! Tästä Steam Residency -projekti on hyvä osoitus”, opettaja iloitsee.
Myös Soivan Siilin muusikot Markus Lampela ja Kyösti Salmijärvi olivat tyytyväisiä työskentelyyn.
”Olemme hyvin iloisia ja onnellisia, kun saimme olla mukana Steam Residencyn luovassa yhteistyöprojektissa Madekosken 4A-luokan oppilaiden ja opettajan kanssa. Soivan Siilin kehittämä lauluntekotyöpaja-metodi soveltui erinomaisesti tähän kokonaisuuteen. Oli ihastuttavaa ja hedelmällistä työskennellä pitkäkestoisesti luokan kanssa ja tutustua mahtaviin oppilaspersooniin.”
”Teimme yhdessä Vuodenaikalaulun, jonka ympärille rakentui aivan upea maailma musiikkivideoanimaatioineen ja luokan esittely making of -videoineen. Oppilaat pääsivät tutustumaan teknologian mahdollisuuksiin Valveen Elokuvakoulun animointiopetuksen tuella sekä laulun studiotasoiseen äänitykseen Ismo Koskelan opastuksella”, muusikot kertovat.
”Oli myös hienoa saada tutustua portugalilaisen Aveiron kaupungin yhteistyökoulun projektiin ja toimijoihin. Oululaisen luokan ja aveirolaisen luokan oppilaiden välisen yhteyden muodostumista on ollut ilo seurata sivusta”, he lisäävät.
Voit kuunnella Vuodenaikalaulu-animaatiomusiikkivideon YouTubessa.
Steam in Oulu on yhteisö, joka edistää luovuutta ja uteliaisuutta etsiessään ratkaisuja tulevaisuuden haasteisiin taiteen, median, tieteen ja teknologian risteyksessä. Yhteisön rungon muodostavat oululaiset päiväkodit ja koulut, jotka tekevät yhteistyötä laajan kumppaniverkoston kanssa. Tavoitteena on kehittää Steam-oppimista. Steam on lyhenne sanoista Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics. Lisätietoja Steam-opiskelusta tämän linkin takaa.