Oulu johtaa rehtorien verkostoa, joka haluaa ratkaista viheliäisetkin kestävän tulevaisuuden haasteet

Komentosilta eli kestävän sivistyksen rehtoriverkosto sai tuulta purjeisiinsa ja aloittaa matkansa Oulusta. Kuvassa Komentosillan navigaattorit Jussi Tomberg (vas.) ja Vilma Nikkanen (oik.) sekä verkostoon mukaan lähteneet rehtorit Laura Ritola ja Tero Aho. Kuvat: Linnea Laatikainen
Oulun kaupunki on lähtenyt luotsaamaan kestävän sivistyksen rehtoriverkostoa Komentosiltaa. Se kokoaa valtakunnallisesti yhteen 30 perusopetuksen ja lukiokoulutuksen rehtoria, jotka kokevat, että paremman maailman puolesta on järkevää toimia ja pitää ääntä.
Koulutus on vahvin tapa muuttaa maailmaa, mutta nopeat murrokset sekä sosiaalisen ja ekologisen kestävyyden kysymykset haastavat perinteisen osaamisen ja koulutuksen järjestämisen tavat.
”Rehtoreiden työpöydällä näkyy erityisesti tasapainoilu sosiaalisen kestävyyden haasteiden ja taloudellisten resurssien välillä. Luonnonvarojen ylikulutus ja ilmastonmuutoksen kaltaiset globaalit kriisit vaikuttavat myös suoraan hyvinvointiin ja talouteen, joten ekologisesti kestävän yhteiskunnan rakentaminen on elintärkeää. Koulut toimivat avainasemassa kestävän sivistyksen edistämisessä, mutta kestävyys saattaa helposti jäädä toissijaiseksi, ellei sitä käsitellä myös koulujen kokemien välittömien haasteiden ja tarpeiden näkökulmasta”, kertoo hankkeen projektikoordinaattori Vilma Nikkanen.

Komentosillan luotsaamisesta vastaavat kestävän tulevaisuuden kehittäjäopettaja Jussi Tomberg sekä projektikoordinaattori Vilma Nikkanen Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluista.
Komentosilta-verkoston toiminta käynnistetään opetus- ja kulttuuriministeriön kaksivuotisen projektirahoituksen turvin. Yhteistyössä on mukana myös korkeakouluja sekä tutkimuslaitoksia valtakunnallisesti.
”Muodostamme rehtoreista pysyvän verkoston, joka jakaa osaamista, hyviä käytäntöjä ja ratkaisuja kestävyyshaasteisiin koulussa. Nostamme teeman yhdessä pois kölin alta ja tunnistamme asian tärkeyden. Toisena koulutamme itsemme kestävyysosaajiksi. Käsitteistö on alati muuttuvaa ja ajassa elävää, joten tarvitsemme lisää tietoa, jotta voimme mahdollistaa teemaa kouluissa”, kestävän tulevaisuuden kehittäjäopettaja Jussi Tomberg sanoo.
”Kolmanneksi haluamme tehdä yhteistyötä korkeakoulutuksen, työelämän ja yritysten kanssa, jotta näemme, miten viheliäisetkin ongelmat voidaan ratkaista ja mitä työelämätaitoja niiden ratkaisuun tarvitaan. Neljänneksi aiomme pitää aiheesta kovaa ääntä, viestiä siitä vahvasti ja ehkä jopa raikkaalla tavalla”, Tomberg jatkaa.

Tero Aho ja Laura Ritola lähtivät mielellään mukaan Komentosilta-verkostoon.
Hintan koulun rehtori Laura Ritola ja Hönttämäen koulun rehtori Tero Aho haluavat olla mukana väylänavaajina ja tuoda mukaan myös omien koulujensa hyviä käytänteitä ja jakaa niitä.
Aho korostaa toimintakulttuuria, jossa kestävä tulevaisuus on kaiken tekemisen majakkana.
”Toimintamme lähtee siitä, että huolehdimme itsestämme, muista ja ympäristöstä. Ulkoluokkatoiminnalla varmistamme, että jokaiselle oppilaalle syntyy myös koulun kautta luontosuhde, jota haluamme vahvistaa hyvillä kokemuksilla luonnosta ja ulkona olemisesta. Meillä esimerkiksi oppilaat ykkösluokasta neloseen opiskelevat ulkona ihan viikoittain”, Aho kertoo. Hän toimii rehtorina myös Timosenkosken luontokoulussa, jolla taas tavoitetaan koko Oulun alueen alakoululaiset.
Hintan koulussa on vahva muotoilukasvatuksen painotus, jossa kestävän tulevaisuuden arvopohja konkretisoituu. Muotoilukasvatuksen projekteissa käytetään aina kierrätysmateriaalia ja ulkoluokkatoimintaa kehitetään yhdessä Lapinlahdella toimivan arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulun Lastun kanssa.
”Pyrimme luomaan ulkona oppimisen malleja, jossa yhdistyy Steam-pedagogiikka ja muotoilukasvatus. Steam mahdollistaa luovan ongelmaratkaisun myös ympäristöön liittyvissä teemoissa. Se yhdistää tieteen, teknologian, insinööritaidon, taiteen ja matematiikan oppimisen ja edistää oppijoiden itseohjautuvuutta, vuorovaikutustaitoja ja kriittistä ajattelua. Ongelmat ovat monesti viheliäisiäkin, ja niiden ratkaisuun Steam antaa valmiuksia ja tuoretta näkökulmaa”, painottaa rehtori Laura Ritola.
”Helmikuussa meillä oli teemana vesi, jota tarkasteltiin monesta eri näkökulmasta. Rehtori toimii koulussa yhdessä määritetyn arvopohjan mahdollistajana, ja kestävä tulevaisuus on meille tärkeä arvo.”
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että henkilökunta voi kouluttautua, asia otetaan koulussa puheeksi niin henkilökunnan kuin oppilaiden kanssa ja toiminta näkyy myös arjessa.
Yhteistä Aholle ja Ritolalle on halu toimia lasten ja nuorten puolesta ja jättää heille puhdas ja elinkelpoinen planeetta.
”Komentosilta on sellaisten asioiden äärellä, joiden ohittaminen tänä päivänä olisi rehtorilta vastuutonta”, kiteyttävät Aho ja Ritola.