Opetusministeri Anders Adlercreutz vieraili Oulussa – Pohjois-Ritaharjussa uskotaan yhdessä tekemiseen
Aluepäällikkö Marjut Kokko, opetusministeri Anders Adlercreutz, rehtori Mika Marjeta, apulaisjohtaja Minna Kesti, kielten opettaja Tanja Nyman ja luokanopettaja Tuomas Marjamaa Pohjois-Ritaharjun koululla. Kuva: Susanna Kauppinen
Opetusministeri Anders Adlercreutz vieraili Oulussa maanantaina 13. tammikuuta. Pohjois-Ritaharjun koululla ministeri perehtyi tulevaisuutta ennakoivaan koulun toimintakulttuuriin, yhteisopettajuuden käytänteisiin ja kaksikielisen opetuksen pilottiin.
Rehtori Mika Marjeta esitteli opetusministerille Pohjois-Ritaharjun koulun toimintakulttuuria. Koulussa uskotaan vahvasti yhteisöohjautuvuuteen, jossa koulun jokaisella toimijalla, niin oppilailla kuin kouluyhteisön aikuisilla, on oma roolinsa ja vaikutusmahdollisuutensa yhteisiin asioihin. Yhdessä tekeminen, toisten arvostaminen sekä ilo ja innostuneisuus ovat koulun toimintakulttuurin kantavia periaatteita. Yhteisöohjautuvan toimintakulttuurin tukipilarina toimii koulun tiimirakenne, johon kuuluvat johtotiimi, tiimivalmentajat, rehtori ja apulaisjohtaja.
Opetusministeri Anders Adlercreutz korosti vierailunsa aikana koheesion tarvetta ja yhteisen ymmärryksen merkitystä. Hän pohti myös, miten voidaan varmistaa, että opettajan ammatti on jatkossakin haluttu, arvostettu ja tavoiteltu.
Pohjois-Ritaharjun koulussa tähän pyritään vahvalla yhdessä tekemisen toimintakulttuurilla, innovatiivisilla opetusmenetelmillä ja tiiviillä yhteistyöllä koko kouluyhteisön kesken. Näin varmistetaan, että koulun toimintakulttuuri tukee sekä oppilaiden että henkilökunnan hyvinvointia ja oppimista sekä tulevaisuuden kohtaamista.
Tulevaisuuspolkua rakentamassa
Pohjois-Ritaharjun koulussa vastataan proaktiivisesti yhteiskunnallisiin muutosilmiöihin ja valmistaudutaan tulevaisuuteen. Koko koulu rakentaa tulevaisuuspolkua yhdessä.
Oppilaat ovat mukana Sitran tulevaisuusohjelmassa, jossa 3. luokan oppilaiden toiveet tulevaisuuden koulusta huomioidaan. Koulun apulaisjohtaja Minna Kesti esitteli tapaamisessa tulevaisuuden peruskoulun näkökulman hyödyntämistä tutkimusperustaisesti koulun toiminnan ja toimintakulttuurin kehittämisessä.
Koulu vahvistaa oppilaiden tulevaisuuden valmiuksia kansainvälisyyden näkökulmasta kaksikielisen opetuspilotin avulla. Suomeksi ja englanniksi toteutettava opetus on vahvistanut oppilaiden englannin kielen ymmärtämistä ja puhumista. Pilotti onkin saanut luokanopettaja Tuomas Marjamaan mukaan positiivista palautetta niin oppilailta kuin heidän vanhemmiltaan. Oppilaat oppivat kieltä toiminnan kautta leikkien, laulaen ja kielellisesti rikastetun ympäristön myötävaikutuksella. Myös suomen kielen oppiminen varmistetaan pilotin aikana.
Koulun henkilökunta on vahvasti sitoutunut yhteisopettajuuteen, mikä osana koulun toimintakulttuuria edistää henkilöstön työhyvinvointia vahvistaen arjen resilienssiä ja tarjoten sujuvia mahdollisuuksia oppilaiden oppimisen tukemiseen ja henkilöstön keskinäiseen vuorovaikutukseen.
Opetusministeri Anders Adlercreutz vieraili maanantaina myös Oulun Lyseon lukiossa, Svenska Privatskolan i Uleåborgissa ja OSAO:lla.
Kirjoittaja Susanna Kauppinen on alueellisen toiminnan asiantuntija Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluissa.