Merikosken yläkoulun oppilaille menestystä valtakunnallisissa kilpailuissa
Merikosken yläkoulun oppilaiden Helmi Sivosen, Vilma Väisäsen, Eme Syrjäpalon ja Venla Kolehmaisen mielestä erilaiset pelit ja kilpailut tuovat jännitystä ja vaihtelua oppitunneille. Sekä oppilaat että opettaja Matti Arola ovat ylpeitä koulun menestymisestä valtakunnallisella tasolla. Kuva: Anne Peltola
Viime keväänä koulun oppilaita osallistui yläkoululaisille ja toisen asteen opiskelijoille tarkoitettuun kokonaisturvallisuuden tietotaitokilpailuun nimeltä Security Track. Kilpailussa käsiteltiin turvallisuuteen liittyviä eri osa-alueita.
Security Track -tietotaito-ohjelmaa on järjestetty koululaisille ja opiskelijoille vuodesta 2012 alkaen. Ohjelmassa on mukana useita viranomaisia ja järjestöjä, kuten poliisi, partio, Suomen Punainen Risti, Liikenneturva, Viisaasti vesillä ja Puolustusvoimat. Koulun oppilaat sijoittuivat etäyhteydellä toteutetussa valtakunnallisessa kilpailussa hienosti. Olli Saukko oli jaetulla ensimmäisellä sijalla. Sampo Määttä ja Markus Pirttisalo saavuttivat jaetun hopeatilan.
”Olimme käyneet kilpailun aihealueita läpi yhteiskuntaopin tunneilla. Seuraamme myös aktiivisesti yhteiskunnallista keskustelua turvallisuusasioista”, oppilaat kertovat.
Nuorten päivittäisissä keskusteluissa turvallisuusasiat eivät juurikaan ole esillä. Koulussa aihealueita käsitellään useissa eri oppiaineissa ja asiayhteyksissä.
”Erilaiset turvallisuusasiat ovat mielestämme tärkeitä. Nuorille saisi olla enemmän niihin liittyvää ohjausta ja neuvontaa”, pojat jatkavat.
Kilpailut lisäävät oppimismotivaatiota
Merikosken yläkoulun historian ja yhteiskuntaopin sekä yrittäjyyskasvatuksen opettaja Matti Arola seuraa aktiivisesti eri yhdistysten ja toimijoiden järjestämiä kilpailukutsuja.
”Lähdemme mukaan kilpailuihin ja pelipäiviin, jos niiden aiheet sopivat opetussuunnitelmaan ja koulussa käsiteltävänä oleviin aiheisiin”, Arola kertoo.
Erilaiset kilpailut ja pelit myös innostavat ja motivoivat nuoria opiskelemaan.
”Kilpailuihin osallistumalla oppilaat pääsevät vertaamaan omaa osaamistaan valtakunnallisesti. Osallistuminen vaatii oppilailta myös rohkeutta ja reipasta asennetta: kyllä minä osaan ja uskallan osallistua!”, opettaja jatkaa.
Vaihtelua tavallisille oppitunneille
Syyslukukaudella koulun yhdeksäsluokkalaiset ovat osallistuneet kaksi kertaa Nuorten Akatemian järjestämään valtakunnalliseen pelipäivään. Nuorten Akatemia on nuorten osallisuutta edistävä yhteistyöorganisaatio. Pelipäiviä järjestetään kerran kuukaudessa yläkoululaisille ja toisen asteen opiskelijoille. Pelipäivässä osallistujat kilpailevat Nuorten Akatemian opetuspelissä.
Lokakuussa pelipäivään osallistuneet yhdeksäsluokkalaiset Helmi Sivonen ja Vilma Väisänen voittivat oman pelinsä. Oppilaiden aiheena oli Mielellään töissä. Pelissä pohdittiin esimerkiksi, miten yhdenvertaisuus näkyy työpaikoilla, mikä kuormittaa töissä ja mistä saa voimavaroja. Peliin osallistui noin 300 oppilasta ympäri Suomen.
”Emme olleet vielä ennättäneet käsitellä asioita koulussa, joten osallistuimme peliin oman yleissivistyksemme pohjalta. Meille tuli kyllä vähän kiire, että ennätimme vastata kaikkiin kysymyksiin”, Helmi ja Vilma kertovat.
Oppilaat kannustavat myös muita rohkeasti kokeilemaan ja osallistumaan pelipäiviin.
”Kysymykset olivat sellaisia, että niihin löytyy vastaukset ihan miettimällä ja maalaisjärjellä. Meidän mielestämme kannattaa kokeilla ja lähteä rohkeasti mukaan pelipäivään. Pelistä asioita oppii ihan eri tavalla kuin kirjasta lukemalla”, he jatkavat.
Marraskuun pelipäivässä puolestaan menestyivät yhdeksäsluokkalaiset Venla Kolehmainen ja Eme Syrjäpalo. He tulivat pelissä kolmanneksi. Oppilaiden pelin aiheena oli kestävä kehitys ja Agenda 2030 -toimintaohjelman tavoitteet.
”Osittain kysymykset olivat vaikeita ja meillä loppui vähän aikakin kesken. Olemme kuitenkin tyytyväisiä sijoitukseemme”, oppilaat kertovat.
Heidän mielestään pelin aihe oli hyvin ajankohtainen.
”Kestävä kehitys on tosi tärkeää. Ilmastonmuutosta emme voi enää estää, mutta voimme jokainen tehdä parhaamme sen hidastamiseksi. Moni ei esimerkiksi edes kierrätä. Ihmisten tulisi ymmärtää, että jokaisella teolla on merkitystä”, Venla ja Eme kertovat.