Hintan koulussa saa kokeilla — Hintta Design Day -seminaarissa nostettiin esille oppilaiden kokemuksia ja yhteistyökumppaneita

Hintan koulun entinen rehtori Matti Ahola (vas.) ja nykyinen rehtori Laura Ritola iloitsevat Hintan koulun menestyksestä muotoilukasvatuksen edelläkävijänä. Kuvat: Inka Lohvansuu

Koulutus

Julkaistu: Kirjoittaja: Inka Lohvansuu

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Hintta Design Day -seminaari esitteli yleisölle Hintan koulun taivalta muotoilukasvatuksen ja Steam-pedagogiikan polulla. Yhteistyökumppanit ovat olleet tärkeä osa Hintan koulun tarinaa ja niiden avulla koulun pihalle on tekeillä ulkotilaluokka, joka kulkee nimellä Aalto-laavu.

Hintan koululla kokeilevassa oppimisympäristössä, Koklaamossa, on syntynyt ideoita, kokeiluja ja tuotteita. Hintta Design Day -seminaari järjestettiin kaikille kiinnostuneille kertomaan koulun matkasta muotoilukasvatuksen edelläkävijäksi ja siellä kuultiin oppilaiden kokemuksia projekteista ja yhteistyökumppaneiden terveisiä.

Rehtori Laura Ritola on aloittanut tänä syksynä työnsä Hintassa ja on päässyt heti tositoimiin. Oppilaat ovat haaveilleet pihalla olevasta tilasta, jossa voisi myös opiskella. Hintta Design Day:ssa he pääsivät myös itse kertomaan ulkoluokkatilan suunnitteluprosesseista.

“Tämän ulkoluokkatilan nimeksi on tullut Aalto-laavu ja olemme saaneet yhteistyökumppaneita mukaan toteuttamaan oppilaiden ideoita”, iloitsee Laura Ritola.

Oppilaiden suunnitelmista nousi esille läpinäkyvä katto tähtien bongausta varten, aurinkopaneelit katolle sekä tulentekopaikka. Arkkitehdit M3 Oy ryhtyi yhteistyökumppaniksi ja Janne Pihlajaniemi on tehnyt piirustukset tulevaan ulkoluokkatilaan. Monikäyttöiseen piharakennukseen rakennusmateriaalit tuottaa Junnikkalan Saha.

pienoismalli talosta

Oppilaiden tekemä mallinnus ulkoluokkatila Aalto-laavun suunnitelmista.

Juuret jo vuosien takana

Hintan koulu on aloittanut muotoilukasvatuksensa noin seitsemän vuotta sitten. Entinen rehtori Matti Ahola oli seminaarissa kertomassa muotoilukasvatuksen ja Steam-pedagogiikan alkuajoista Hintassa.

“Kävin opintoreissulla ideoita hakemassa Oulujoen ja Yli-Iin kouluissa, joissa Steam-pedagogiikkaa oli aloitettu jo”, muistelee Ahola, joka siirtyi tänä syksynä Kaakkurin koulun rehtoriksi.

Steam-kasvatus on oppimista, jonka pääosassa on itse tekeminen. Hintan koulussa Koklaamo on muotoutunut palvelemaan juuri tätä tarkoitusta.

“Koklaamo on muotoutunut vuosien varrella, mutta sen brändi on oppilaiden suunnittelema. Siellä saa kokeilla. Aina ideat ei toimi käytännössä, mutta niistäkin oppii”, kuvailee Matti Ahola.

“Steam-oppimisprosessi on johdonmukainen ja siinä yhdistyy useat oppiaineet”, kertoo Ahola.

Hintan koulussa perustettiin elokuussa 2020 korujen verkkokauppa. Sitä pyörittää vanhempainyhdistys, joka on yksi tärkeimmistä kumppaneista koululle.

Myytävänä olevat korut ovat oppimisprosessien tuloksia. Niitä ei tehdä myyntiä vaan oppimista varten. Tuotteet ovat oppimisprojektien sivutuotoksia, sillä tärkeämpää on oppiminen ja kokeileminen. Verkkokaupalla on Hintan Salessa kivijalkamyymälä ja oppilaat osallistuvat senkin ylläpitämiseen, inventointiin ja myyntitilastojen seuraamiseen.

Hintan koulun muotoilukasvatus on herättänyt innostusta alueen muissakin kouluissa ja myös päiväkodeissa. Steam Campus Laanila yhdistää varhaiskasvatuksen, perus- ja lukio-opetuksen yksiköitä ja yhteistyötä tehdään muotoilukasvatuksen laajentamiseksi koko oppimispolulle.

Muotoilukasvatus on yleissivistystä

Hintta Design Day -seminaarissa oli myös vierailijoita, sillä yhteistyökumppanit ovat olleet keskeisessä roolissa projektien onnistumisessa. Tilaisuudessa kuultiin Arkkitehtuuri- ja ympäristökasvatuskoulu Lastun sekä Designmuseon ja Arkkitehtuurimuseon A&DO hankkeen kuulumisia.

“Koko rakennettu ympäristö on ihmisen suunnittelemaa. Sen ymmärtäminen on kansalaistaito, jota muotoilukasvatus edistää”, kuvailee Designmuseon museolehtori Hanna Kapanen.

“Muotoilukasvatuksen tavoitteena on edistää ongelmanratkaisutaitoja, kasvattaa virheiden sietokykyä, rohkaista kokeilemaan. Se tukee jatkuvaa oppimista ja kehittävää oppimisprosessia”, kertaa Kapanen muotoilukasvatuksen hyötyjä.

“Tässä kehittyy myös oppimisen taidot. Ajattelu, kädet ja sydän tekevät töitä yhdessä!”

nainen luennoi

Designmuseon museolehtori Hanna Kapanen näkee, että muotoilukasvatus edistää esimerkiksi ongelmanratkaisutaitoja.