Duudsonit antoivat erilaisen kotitehtävän: Kiipeä pylly edellä puuhun!

Duudsonit vierailivat lokakuun alussa neljällä oululaiskoululla, kuva Paulaharjun koululta. Kuvat: Johanna Timonen

Koulutus

Julkaistu: Kirjoittaja: Minna Hellsten ja Johanna Timonen

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Osallistuva budjetointi toi Duudsonit koulukiertueelle Ouluun. Luovuuden lisäksi Duudsonien HP ja Jarppi haastoivat oppilaita sinnikkyyteen ja tekemään töitä unelmiensa eteen. Esimerkkinä he kertoivat tehneensä Amerikan valloitusta varten hartiavoimin töitä – kuuden vuoden ajan.

Paulaharjun koulun oppilaat saivat tällä viikolla kotitehtäväksi ”kiivetä pylly edellä puuhun”. Ei ihan tavallinen kotitehtävä, sillä sen antoivat oppilaille Duudsonien HP ja Jarppi.

Duudsonien koulukiertue sai viimekeväisessä osallistuvan budjetoinnin äänestyksessä kaikkiaan 1133 oululaisten ääntä. Jarppi ja HP vierailivat lokakuun alussa Niemenrannan, Jäälin, Paulaharjun ja Martinniemen kouluissa. Seurasimme Jarpin ja HP:n luentoa Paulaharjun koululla ja haastattelimme heitä tilaisuuden jälkeen.

Sinnikkyyden lisäksi Duudsonit herättivät keskustelua kiusaamisesta ja sen vakavista ja pitkäaikaisista vaikutuksista. Heidän mielestään on tärkeää, että lapset ja nuoret ymmärtävät, kuinka vakavia seurauksia kiusaamisella voi olla. He korostivat, että heidän oma tarinansa olisi voinut olla hyvin erilainen, jos he olisivat kiusanneet toisiaan kasvuvuosinaan.

Duudsonit ovatkin sitoutuneet edistämään positiivisia viestejä ja asenteita kouluissa ympäri Suomen. Heidän tavoitteenaan on antaa lapsille ja nuorille välineitä kohdata elämän haasteet rohkeasti ja toisiaan kunnioittaen. Koulukiertueillaan HP ja Jarppi muistuttavat, että jokainen voi löytää oman polkunsa, kunhan on valmis tekemään töitä sen eteen.

Kaksi miestä pöydän ääressä.

HP (vas.) ja Jarppi ovat sitä mieltä, että kouluissa kännyköitä ei tarvita ollenkaan.

Koulun yhteisessä tilaisuudessa luokat saivat omaan luokkaansa ”meidän luokassa ei kiusata” -julisteet. HP ja Jarppi allekirjoittivat julisteet ja oppilaat allekirjoittavat oman sopimuksensa luokassaan. Aamupäivän tilaisuuden jälkeen opettajalla on hyvä jatkaa keskustelua oppilaiden kanssa omassa luokassa.

HP ja Jarppi toivat haastattelussaan esiin, että koulun ja kodin välinen yhteistyö on äärimmäisen tärkeää, ja vanhempien tulisi tukea koulun tavoitteita ja toimintaa. Vanhempana ei kannata kotona lähteä arvioimaan opettajan sanomisia ja rapauttaa opettajan auktoriteettia. Yhteiskunnallisesti ajateltuna Duudsoneiden mielestä tulisi kiinnittää huomiota empatiakykyyn ja -taitoihin sekä suvaitsevaisuuteen.

Ei kännyköitä kouluun

Kännyköiden käyttöön ja ruutuaikaan Duudsonit toivovat tiukkaa linjaa niin kouluissa kuin kodeissakin.

“Hassua, miten älykännyt ovat tuoneet kaukana asuvat ihmiset lähemmäksi, mutta nurjana puolena, lähellä olevat ihmiset ovat menneet kauemmaksi”, HP totesi.

Lasten ja nuorten yhdessä touhuaminen ja juttelu on vähentynyt älypuhelinten tultua koteihin ja kouluihin.

“Me aikuiset olemme vastuussa siitä, että lasten ja nuorten ruutuaika on kohtuullinen – kouluissa kännyköitä ei tarvita ollenkaan.”

Kirjoittajat Minna Hellsten ja Johanna Timonen ovat alueellisen toiminnan asiantuntijoita Oulun kaupungilla.