Älylaitteet tuovat monenlaisia pulmia – Oulun kaupunki auttaa asukkaitaan digitaalisessa arjessa

Digitukea saa muun muassa Oulu10-asiointipisteissä ja kirjastoissa. Oulun kaupungin henkilökunta noudattaa digituen eettisiä ohjeita. Kuva: Ouka
Digitaitoja tarvitaan moniin eri tarkoituksiin päivittäin. Arjen perustaitoina ne vahvistavat omaa toimijuutta, niiden avulla voi osallistua yhteiskunnan toimintaan, huolehtia hyvinvoinnista ja pitää yhteyttä ihmisiin eri puolilla maailmaa. Digitaidot auttavat pysymään ajan tasalla teknologian kehityksessä sekä hyödyntämään uusia työkaluja ja sovelluksia.
Arjessa voi olla monenlaisia digitaalisuuteen liittyviä pulmia. Esimerkiksi älylaitteiden, sähköpostin tai sähköisten asiointipalveluiden käyttäminen voi tuntua haastavalta. Digituen tavoitteena on, että tuen saaja pystyy asioimaan verkossa itsenäisesti ja turvallisesti.
Oulun kaupunki tarjoaa asukkailleen monipuolisesti tukea digitaitojen oppimiseen ja sähköiseen asiointiin. Palvelua kutsutaan digitueksi. Digituen tavoitteena on, että tuen saaja pystyy asioimaan verkossa itsenäisesti ja turvallisesti. Digitukea saa muun muassa Oulu10-asiointipisteissä ja kirjastoissa. Laajempaa opetusta digitaitoihin saa Oulu-opiston kursseilta. Digitukea tarjoavat myös monet yhdistyksen ja muut toimijat.
Digitukea tarjolla monipuolisesti ympäri kaupunkia
Digitaitoja on monenlaisia: toisia tarvitaan arjen välttämättömien asioiden hoitamiseen, toisia taitoja voi hyödyntää vaikkapa oman luovuuden ilmentämisessä. Sähköisissä palveluissa henkilöturvallisuus ja tunnistautuminen ovat avain asemassa, kun taas 3D-tulostuksessa vaaditaan useiden ohjelmistojen käyttötaitoja. Kaupungilla eri toimijat tarjoavat hieman erilaista tukea digimaailmassa selviytymiseen.
Tietoa kaikista digitukipalveluista saa Oulun kaupungin keskitetystä asiakaspalvelusta eli Oulu10:stä. Oulu10:llä on kuusi asiointipistettä eri puolilla kaupunkia. Oulu10:n asiakaspalvelijat opastavat asukkaita kaupungin ja valtion viranomaisten sähköisten palveluiden käytössä. Asiointipisteillä kaupunkilaisten käytössä on myös tietokone ja tulostin. Oulu10:n toimipisteissä palvelua saa aikaa varaamatta niiden aukioloaikoina. Yhteyttä Oulu10:iin voi ottaa myös puhelimella tai sähköpostilla.
Kaupungin asiakaspalvelijat tarjoavat digitukipalveluita myös seuraavissa toimipisteissään: kaupunkiympäristöpalvelut, Villa Victor, International house ja BusinessOulu. Digitukea annetaan myös erilaisissa tapahtumissa ja tilaisuuksissa. Esimerkiksi Pohteen digitaalisten sosiaali- ja terveyspalvelujen esittelytilaisuus, Yhteisötoiminnan asukasillat, SeniorSurf-päivät ja Oulun Kehitysvammaisten Tuki Ry:n digiryhmät ovat osa kaupungin digitukitarjontaa.
Kirjastoista tukea digipulmiin ja apua luovuuteen
Kaupunginkirjaston kaikissa toimipisteissä on asiakastietokone, siten kirjastot ovat keskeisessä asemassa digituen antamisessa. Kirjastojen asiakaspalveluista saa opastusta laitteiden ja digitaalisten palveluiden käytössä. Haukiputaan, Kaakkurin ja Pekurin kirjastoissa voi varata omaan käyttöönsä myös digitalkkarin. Opastusta saa etenkin kirjaston verkkopalveluiden ja tarjolla olevien laitteiden ja ohjelmistojen käytössä. Digikeskiviikko -tapahtumissa vaihtuvien teemojen lisäksi ratkotaan osallistujien omia digipulmia.
Pekurin kirjaston Digiverstaalla digitaitoja pääsee yhdistämään luovuuteen. Siellä voi esimerkiksi suunnitella kuvan, jonka saa vinyylileikkurin ja lämpöprässin avulla painettua t-paitaan tai tehdä varaosia 3D-skannaamalla ja -tulostamalla. Arkipäivisin digitalkkarit auttavat tarvittaessa uuteen teknologiaan ja digitaaliseen pienvalmistamiseen tutustumisessa. Digiverstaalta löydät myös asiakastietokoneet, digitointilaitteet ja mikrofilmiskannerin.
Digitukiverkostot kehittävät palveluita
Digitukea tarjoavien tahojen työtä tukemaan Oulun kaupunki on perustanut sekä sisäisen että ulkoisen digitukiverkoston. Niiden tavoitteena on kehittää digitukea Oulun alueella ja jakaa tietoa digituesta sekä verkoston sisällä että kuntalaisille. Oulun alueella ulkoiseen verkostoon kuuluu kaupungin palveluntuottajien lisäksi valtiolliset toimijat, yrityksiä, yhdistyksiä ja digitaalisuuteen liittyviä hankkeita.
”Verkoston toiminta on ollut hedelmällistä ja lisännyt tietoisuutta palveluista. Tämä hyödyttää myös kaupunkilaisia, joille osataan kertoa palveluista laajemmin”, kiittelee palvelupäällikkö Ritva Nikola Oulun kaupunginkirjastosta.
Sisäisen digitukiverkoston avulla kehitetään erityisesti Oulun kaupungin tarjoamia palveluita.
”Jo parin vuoden ajan verkostoon kuuluvat digitukihenkilöt eri toimialoilta ovat kokoontuneet kehittämään asukkaille suunnattavia digitaalisia palveluita ja seuraamaan niiden toimivuutta. Verkoston tehtävänä on myös tukea digituen antajia ja jakaa ajankohtaista tietoa digitalisaatiosta”, Tietohallintoasiantuntija Marjaana Koistinen kertoo.
Oulun kaupungin tarjoama digituki on osoittautunut hyvin tarpeelliseksi, ja sen merkitys kasvaa yhä digitalisoituvassa yhteiskunnassa.
”Kun digituen tarjoajia on useita, apua saa kattavasti monenlaisiin digipulmiin ja erilaisten ihmisten tarpeisiin. Esimerkiksi Oulu10:ssä olemme saaneet asiakkailta kiitosta, että digituki on auttanut heitä selviytymään arjen digitaalisista haasteista ja parantanut heidän toimintakykyään”, lisää Oulu10-palveluista kehittämisasiantuntija Katriina Litola asiakkailta saadusta palautteesta.
Osallistu Digi-kuntoon haasteeseen ja treenaa itsesi maksimivauhtiin!
Oulun tavoitteena on olla 2026 Euroopan lukevin kulttuuripääkaupunki, joten nyt on hyvä aika aloittaa digikunnon treenaaminen. Digitaalinen lukutaito on tärkeä osa yleisiä digitaitoja. Tässä haasteessa lukemisen ja digitaalisten laitteiden käyttö yhdistyy sujuvasti. Helppojen ja kannustavien ohjeiden avulla pääsee helposti alkuun digitaitojen kehittämisessä.
Digikuntoon -haasteet julkaistiin Mediataitoviikolla 10.–16.2.2025