Yritteliästä yhteistyötä Rajakylästä Kiinaan

Näin iloisia olivat kiinalaiset koululaiset esitellessään todistuksia Ouluun, Rajakylän koululaisille.

Kaupunki

Julkaistu: Kirjoittaja: carita marion forsman

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Marras- ja joulukuun aikana molemmissa kouluissa toteutettiin yrittäjyysprojekti ja keskiviikkona 16. joulukuuta alakoulujen oppilaat pääsivät esittelemään ideansa toisilleen verkon yli.

Yhteisessä Teams-istunnossa kuultiin mitä erilaisempia uusia liikeideoita. Hangzhoulaisen Pujian koulun oppilaat keskittyivät projektissaan tulevaisuuden ruokaan. Yksi ryhmä suunnitteli ravintolan, jonka ideana on kehittää lasten ja vanhempien välistä kommunikaatiota, toinen ryhmä kehitti idean terveellisistä ja helposti mukana kulkevista ruokakapseleista ja kolmas ryhmä persoonallisia makeisia lapsille, jossa oli vaihtoehtona jopa tekoälykarkki hampaiden turvaamiseksi.

Rajakylän koulun oppilaat olivat ryhmissä kehittäneet myös mielenkiintoisia ideoita. Yksi ryhmä ideoi robottitarjoilijan, joka kuljettaa lautaset ravintolassa asiakkaalle, toinen ryhmä innovoi uutta hajuvettä ja sille ekologisen pakkauksen ja kaksi ryhmää keskittyi tulevaisuuden matkailuun – vaikkapa, miltä kuulostaisi rantaloma kotona.

Yhteydet Kiinasta järjestyivät kätevästi etäviestinnän avulla, tässä rajakyläläisten tiimiä.

Kestävä kehitys keskiössä

Yrittäjyyskasvatuksen menetelmillä rohkaistaan nuoria luovuuteen, tiimityöhön ja ongelmanratkaisuun. Tavoitteena on opettaa nuorille prosessi, jolla uusia ratkaisuja luodaan ja mistä rakennuspalikoista muodostuu liikeidea.

Erilaisten teemojen, kuten kansainvälisyyden tai kestävän kehityksen lisääminen sisältöihin on yksinkertaista ja se luo merkityksellisyyttä nuorille ja tulevaisuudelle. Nämä teemat olivatkin ytimessä, kun yrittäjyysprojekti suunniteltiin osaksi Rajakylän ja Pujian koulujen Sister School -yhteistyötä.

Sama tavoite, erilaiset toteutukset

Yrittäjyysprojektilla oli sama tavoite molemmissa kouluissa, mutta käytännön toteutus tehtiin kahdella eri tavalla. Rajakylän koulussa projekti toteutettiin kolmen päivän monialaisena oppimiskokonaisuutena, johon osallistuivat koulun kaikki 5. ja 6. luokkalaiset. Pujian koulussa Hangzhoussa projekti toteutettiin neljän oppitunnin aikana, jolla jokaisella oli oma teemansa.

Opetuksesta Pujian toteutuksesta vastasi Oulun kaupungin yrittäjyyskasvatuksen kehittäjäopettaja Eemeli Alanne etänä Oulusta käsin. Samalla opettajat Pujiassa saivat sukelluksen oppilaslähtöiseen ja yrittäjämäiseen opetukseen.

”Oli mielenkiintoista hypätä pois omalta mukavuusalueelta ja opettaa verkon yli ja tulkin kanssa yrittäjyysprosessia toiselle puolelle maapalloa. Ilahduttavaa oli huomata, kuinka nuoret innostuivat ja lähtivät matkalle mukaan oppimaan uutta”, toteaa Eemeli Alanne.

”Ideat, joita nuoret kehittivät ja esittelivät niin Suomessa kuin Kiinassa, tekivät suuren vaikutuksen. Nuorilla on hirmuisesti ideoita ja potentiaalia – tällaisilla projekteilla saavutetaan useita opetussuunnitelman tavoitteita ja autetaan nuoria rakentamaan omaa tulevaisuuttaan”, hän lisää.

Lue myös