Uusi mobiilipeli tuo Hupisaaret kännyköihin
Hupisaaret-mobiilipeli kannustaa ulkoilemaan. Kuvat: Martta Häyrynen
Ania, 10, ja Neea, 9, kokeilevat Hupisaaret-peliä ensimmäistä kertaa. Pelin mekanismi on jo tuttu, koska se toimii samalla tavalla kuin muutama vuosi sitten huippusuosiossa ollut Pokemon Go -peli, jota molemmat heistä ovat pelanneet.
Mobiilipeli on karttapohjainen, jota pelatakseen täytyy pelaajan olla Hupisaarten alueella. Se koostuu kolmesta eri peliversiosta: Hupisaarten polut, joka esittelee Hupisaarteen alueen luontoa ja taidetta, sekä Hupisaarten marjapeli ja Hupisaarten ruusu.
Ruusun terälehdet vievät seikkailulle
Erityisesti testaajia kiinnostaa Hupisaarten ruusu -peli, jota he haluavatkin kokeilla ensimmäiseksi. Peli vie pelaajan mukanaan seikkailemaan ympäri Hupisaarten aluetta ja keräämään terälehtiä, joiden avulla saa avattua portaaleja menneisyyteen. Portaaleja avatessa peli esittelee tarinoita muinaisesta Oulusta ja sen myyteistä.
”Outo peli”, naurahtaa Neea alkumetreillä.
Hetken hämmennyksen jälkeen pelin idea kuitenkin selviää ja parivaljakko keräilee terälehtiä innoissaan. Terälehdillä saa auki ison ruusun muodossa olevia portaaleja, jotka paljastavat tarinoita ja kysymyksiä entisaikojen Oulusta.
Tarinat ovat testaajien mielestä mielenkiintoisia ja niitä on hauska lukea. Kysymyksetkään eivät ole liian hankalia.
Peli vie parin kilometrin lenkille ympäri Hupisaaria. Ania kertoo alueen olevan hänelle tuttua jo valmiiksi, koska hän on käynyt sekä perheensä että koulunsa kanssa siellä useita kertoja. Alueen tietämyksestä on pelissä hyötyä, vaikka kartta ohjaakin aina seuraavan kohteen luokse.
Marjoja keräämällä pääsee kinkkisten kysymysten ääreen
Seuraavaksi kokeillaan Hupisaarten marjapeliä. Marjat sekä niillä avattavat kysymykset sijoittuvat Hupisaarten leikkipuiston ympäristöön, joten alue ei ole yhtä suuri kuin ensimmäisessä testatussa pelissä. Marjoja löytyy helposti, mutta kysymykset tuottavat päänvaivaa.
”Hankalia kysymyksiä”, tuskailee Neea avatessaan marjoillaan uuden kysymyksen. Hän valitsee yhden kysymysvaihtoehdoista, joka osoittautuu vääräksi. Marjat eivät riitä avaamaan sitä enää uudestaan, joten hän juoksee takaisin keräilemään niitä ympäri leikkipuiston alueen.
Marjapelin konsepti tuntuu kiinnostavalta, mutta liian vaikeat kysymykset syövät mielenkiintoa. Peli on kuitenkin suunniteltu muunneltavaksi, joten esimerkiksi opettajat ja luontokasvattajat voivat hyödyntää sitä opetustilanteissa ja käyttää omia kysymyksiään.
Neea ja Ania pitävät koko Hupisaaret-mobiilipeliä hauskana ajanvietteenä, jota he aikovat melko varmasti testata uudestaankin.
”Tämä oli kiva peli”, mietiskelevät tytöt yhteistuumin. Myös kavereille peliä on suositeltava.
Pelillä lisää vetovoimaa alueelle
Hupisaaret-mobiilipeli on osa Luonnonvarakeskuksen toteuttamaa hanketta. Hankkeen tavoitteena on kehittää alueen vetovoimaisuutta. Mobiilipeli antaa mahdollisuuden tutustua oululaisille tuttuun alueeseen täysin uudella tavalla.
”Kännykät ovat nykyään lähes kaikilla mukana, joten peli on mainio tapa tutustua Hupisaarten kohteisiin ja samalla viihtyä raittiissa ulkoilmassa”, kertoo Pauliina Louhi, Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija.
Pelin ylläpitäjänä toimii Oulun Museo- ja tiedekeskus Luuppi ja sen on toteuttanut oululainen pelialan yritys Ludocraft Oy.