Ukrainan suurlähettiläs Olga Dibrova puolisoineen vieraili Kaakkurin koululla – koulutusyhteistyö luo toivoa paremmasta tulevaisuudesta

Ukrainan suurlähettiläs Olga Dibrova toi Kaakkurin koululle tuliaiseksi ukrainankielisiä kirjoja, jotka jäävät oppilaiden luettavaksi koulun kirjastoon. Kuvat: Anne Laurila

Julkaistu: Kirjoittaja: Anne Maarit Laurila

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Ukraina suurlähettiläs Olga Dibrova kutsuttiin virkakautensa ensimmäiselle vierailulle Pohjois-Suomeen kunniavieraaksi Pohjois-Pohjanmaan liiton järjestämille maakuntapäiville. Suurlähettilään Oulun vierailun läpileikkaava teema oli Ukrainan jälleenrakentaminen. Teemaan paneuduttiin vierailulla Oulun Vedellä ja Kaakkurin koululla, missä suurlähettiläs vieraili valmistavalla luokalla puolisonsa Yevhen Dibrovan kanssa. 

Oulun kaupungilla on yhteensä 14 valmistavan opetuksen ryhmää 145 maahanmuuttajataustaiselle oppilaalle, joista tällä hetkellä on 69 ukrainalaista. Valmistavia opetusryhmiä on useissa Oulun kouluissa, mutta Kaakkurin koululla ryhmiä on kaksi ja oppilaat pääosin ukrainalaisia. Suurlähettiläs pääsi tutustumaan kouluun rehtori Outi Ervastin, apulaisrehtori Juha-Matti Kanniaisen ja oppilaanohjaaja Susanna Luomalan johdolla.

Kaakkurin koulun rehtorit Outi Ervasti ja vararehtori Juha-Matti Kanniainen vastaanottivat suurlähettiläs Olga Dibrovan puolisoineen (edessä). Susanna Luomala (takana vas.) ja Eija Laasonen-Tervaoja kertoivat valmistavasta opetuksesta Oulussa. Pohjois-Pohjanmaan liiton kehitysjohtaja Tiina Rajala ja Oulun kaupungin suhdetoimintapäällikkö Outi Rouru vastasivat suurlähettiläsparin ohjelmasta koko vierailun aikana Oulussa. 

Google translate ja kuvat opetuksen apuna

”Mitä perjantaisin teemme?, kysyy Keränen. Vastausta ei tarvitse kauaa odotella, kaikki pitävät Bingosta.

Valmistavan luokan opettajat Enni Keränen ja Emilia Penna esittelevät vierailun aluksi, miten luokissa opiskellaan. Keräsen luokassa ovat 7–10-vuotiaat ja Penna vastaa hieman vanhempien, 10–12-vuotiaiden oppilaiden opetuksesta. Valmistavalla luokalla keskitytään suomen kielen opiskeluun, mutta opetus seuraa soveltuvilta osin perusopetuksen opetussuunnitelmaa, minkä lisäksi jokaiselle oppilaalle on tehty oma opintosuunnitelma. Useat oppilaat opiskelevat myös etänä Ukrainaan.

”Mikä päivä tänään on? Entä mikä päivä huomenna on?”, kysyy Keränen luokalta.

Keränen puhuu selkeästi ääntäen ja kiinnittää taululle kirjoitetut viikonpäivälaput sitä mukaa kun saa oppilailta vastaukset. Lounaalla tarjottavat ruoat käydään läpi kuvien kanssa ja ne kirjoitetaan sanoina myös taululle. Kuva-sanaparit, muistipelit, perjantaibingo – kielen opiskelussa on Keräsellä ja Pennalla monta metodia käytössä. Joskus on silti turvauduttava google translaten apuun, myös oppilaat kääntävät pidemmät kysymykset opettajalleen puhelimella.

Yleensä opiskelijat ovat valmistavalla luokalla noin vuoden ajan, jonka jälkeen he siirtyvät perusopetuksen pariin oman opintosuunnitelmansa mukaisesti. Moni vaihtaa koulua valmistavan luokan jälkeen, mutta opiskelua suomen kielellä harjoitellaan jo valmistavan luokan aikana. 

”Oppilaalla on integraatiotunteja oman ikäluokan kanssa aika pian opiskelun aloituksen jälkeen kuvaamataidossa, musiikissa, liikunnassa – aineissa, joissa kielitaito ei ole niin kriittinen. Tunnit ovat tärkeitä sosiaalisen oppimisen tilanteita”, tietää Eija Laasonen-Tervaoja, perusopetuksen kieli- ja kulttuuriryhmien koordinaattori.

Matematiikka on helppoa

Luokan esittäytymisen jälkeen valmistavan luokan oppilaat pääsevät ääneen. Keskustelu suurlähettilään kanssa käy vilkkaana ja Dibrovaa kiinnostaa, millaista lapsista on opiskella Kaakkurissa.

Aylin (vas.), Milena ja Sofia näyttävät, millaisia oppimateriaaleja heillä on käytössä kielen opiskeluun.

”Matematiikka on niin helppoa! Eikä tule paljon läksyjä”, kertoo Aylin.

Aylin opiskelee myös etänä Ukrainaan ja myöntää, että kahden koulun käyminen yhtä aikaa on välillä raskasta.

”Ukrainalaisilla on todella paljon mekaanista laskemista matematiikassa. Suomessa käytämme paljon soveltavia tehtäviä, toiminnallisia pulmia, joskus laskemme iPadilla – arvioisin, että matematiikan opetuksemme on aika monipuolista. Toisaalta matematiikka on universaalia, laskemisessa kieli ei ole niin merkittävä, joten oppilaista matematiikka voi tuntua helpolta senkin vuoksi, sillä siinä on jotain jo valmiiksi tuttua”, Penna pohtii.

Luokassa on paljon sinikeltaisia askartelutöitä ja puhe kääntyy Ukrainan lipun väreihin. Sininen taivas ja keltainen viljapelto – myös keltaiset auringonkukat ovat värien taustalla. Oppilaiden mielestä suurlähettilään kanssa on mukava keskustella myös ukrainalaisista tavoista, ihan omalla kielellä.


Enni Keräsen (vas) ja Emilia Pennan oppilaat olivat askarrelleet suurlähettiläälle oman teoksen kotiin vietäväksi. 

Kun suurlähettilään seurue poistuu luokasta, jännitys laukeaa. Pennalla ja Keräsellä riittää tekemistä ohjata oppilaiden mielenkiinto takaisin opiskelun pariin, sillä vierailu oli selkeästi tapahtuma, jota lapset olivat odottaneet innolla.

”Minulle oli tärkeää, että sain keskustella suurlähettilään kanssa, hän oli todella mukava! Hän tuli myös kuvaan Glibin ja minun kanssa”, Oleg (kuvassa oikealla) iloitsee.

Suomen apua tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa

Suurlähettiläs Dibrova toi esille, että Oululla ja Suomella on selkeä tehtävä Ukrainan auttamiseksi, juuri koulutuksen parissa. Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi painotti Suomen eduskunnalle pitämässä puheessaan huhtikuussa, että Suomen osaamista tarvitaan Ukrainan koulutusjärjestelmän jälleenrakentamiseksi ja sen uudistamiseksi sodan jälkeen.

”Jotain varmasti voisi tehdä jo nytkin. Oulu on Odessan ystävyyskaupunki – ehkä voisimme löytää tavan, jolla kaupunkien koulujen välillä voidaan pitää yllä yhteistyötä jollain yksinkertaisella tavalla. Sen ei tarvitse olla mitään monimutkaista, mutta se voisi tarjota tukea opettajille sekä Odessassa, että täällä Oulussa”, Dibrova pohtii.

”Ehkä molempien maiden matematiikan opetuksesta voisi löytää yhteistyölle avauksen”, hän ehdottaa.

Kaakkurin valmistavan luokan oppilaat ovat puheliaita ja valmistautuneet suurlähettilään tapaamiseen huolella – myös askartelemalla. 

Erityisen ilahtunut suurlähettiläs Dibrova on Kaakkurin koulun turvallisesta ympäristöstä, jossa ukrainalaiset lapset voivat käydä koulua. Kohtaaminen iloisten ja koulumyönteisten oppilaiden kanssa vahvistaa uskoa tulevaisuuteen.

”Minulla on ollut mahdollisuus tavata useita ukrainalaisia oppilaita ja he ovat todella iloisia, että voivat käydä koulua Suomessa. Uskon, että nämä myönteiset kokemukset kantavat pitkään ja auttavat meitä myös rakentamaan koulutustamme Ukrainassa sodan jälkeen”, Dibrova arvioi.

Asteen verran tyylikkäämmin tukea

Suurlähettilästä ilahdutti, miten monin eri tavoin Ukrainalle osoitetaan solidaarisuutta Oulussa. 

Suurlähettiläsparin vierailu Oulussa on huomioitu monin eri tavoin. Kauppakeskus Valkea ja Oulun teatteri ovat saaneet viikon aikana sinikeltaisen valaistuksen solidaarisuuden osoitukseksi Ukrainan kansaa kohtaan. Hintan koulun oppilaiden tuotemerkki Hintta Design valmisti Oulun brändistä tutun astemerkin sinikeltaisilla väreillä rintamerkiksi, joka ilahdutti Dibrovaa erityisesti.

”Olen kovin liikuttunut tästä huomion osoituksesta. Monesti tapaamillani ihmisillä on jotain pientä keltaista ja sinistä yllään, mutta tämä on todella tyylikäs, näytätte ihan yhtenäiseltä tiimiltä! Ja kuinka sattuikaan, astemerkki sopii myös etunimeeni Olgaan”, Dibrova naurahtaa.

Aste-rintamerkki on tulossa myyntiin Hintta Desingin verkkokauppaan.

 

 

 

 

 

 

 

Lue myös